Gå til innhold

Laste ned Linus. Fra hvilken server?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se på faq-tråden da!

Hvilken distro er best for meg?  

Hvis du vil prøve det ut:  

Knoppix - En distro som kjører av en eneste CD, uten at du må installere noe.  

Hvis du er nybegynner, og vil ha en glatt overgang fra Windows:  

Lycoris - En distro laget spesielt med tanke på brukervennlighet  

Mandrake - En brukervennlig og populær distro  

RedHat - En av de mest velkjente distroene, med god hardware-støtte  

SuSE - Brukervennlig og populær, men har ikke .iso-filer. Installering foregår via FTP.  

Hvis du vil gå rett på sak:  

Slackware - En velkjent distro som prøver å bli så UNIX-lik som mulig.  

Hvis du er velkjent med Linux:  

Debian - En stabil distro med lett tilgang til pakker  

Gentoo - Stabil, men skal visstnok være vanskelig å installere  

:grumpy:

Lenke til kommentar

hehe. Linux distro er som religion. Eg har før brukt RH og Mandrake, men bruker no debian på heimepcen. Likar debian pakkesystemet godt. Har ikkje lagt inn RH på over eit år(har brukt RH før over fleire år, brukar det for så vidt fortsatt i ein server), gjekk over til Mandrake når dei hadde ein meir oppdatert distro(fant ut at dei er so og seie like, ingen problem å hoppe fram og tilbake mellom dei). Eg ville nok ha tatt den distroen som kom sist.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler RedHat, men spør 10 forskjellige brukere, og få 10 forskjellige svar....

RedHat: bra pakkesystem (RPM), med mulighet for å oppgradere og installere programmer lett. De aller fleste RPM-filer er laget for RedHat, som laget rpm-systemet. Gjenkjenner hardware bra, og er både lett og avansert samtidig.

Mandrake: RPM system, men RPM-pakkene må være spesielt laget for Mandrake. Laget for å være lett, men mangler den avanserte delen, som gjør at det ikke fungerer noe særlig når lærer deg noe....

SuSe: RPM-system, trur den greier å ta "vanlige" RPM-pakker. Veit ikke noe særlig mer om den.... (hvordan er den til å gjenkjenne hardware?)

Slackware: *fysj*; mangler pakkesystem totalt, alle pakker må man kompilere fra kildekode selv (er ikke vanskelig, men tar mye tid), og oppdatering av systemet er et helvete.

Debian: utrolig bra pakkesystem, som har *veldig* mye software liggende klar til installering (rett fra Nettet). Veldig greit hvis du har litt peiling, og skal ha til f.eks. en server som bare skal stå et sted og ha automatisk sikkerhetsoppdatering. Automatisk gjenkjenning av hardware finnes ikke.

Dette er de vanligste. Som sagt så anbefaler jeg RedHat. Du vil mest sannsynlig finne mest hjelp på Nettet når det gjelder denne distroen.

Lenke til kommentar

Debian: kjenner fint igjen det meste av HW, faktisk den einaste distroen som fungerte på mitt førre Hovedkort(highpoint 366 kontroller).

Mandrake = RH: Nesten rart å kalle det for 2 ulike distroar, då Mandrake er bygd på RH. Vil ikkje påstå at Mandrake legg nokon hindring for deg om du vil gjera systemet avansert, tilpassa o.l. Eg har foresten ikkje hatt problem med å legge inn "standard" rpm pakkar i Mandrake. Kan ikkje skjønne kvifor folk er so negative til Mandrake, eg har mandrake server oppe å gå, har gått fint all si tid. Er det fordi den er enklare å innstallere enn Windoz?

Lenke til kommentar
Noen her med link til download av United linux ?

UnitedLinux er en spesifikasjon; ikke en distribusjon. De består av fire

partnere - SuSE, TurboLinux, Connectiva og SCO - som alle leverer

distribusjoner som følger UnitedLinux-standarden. TurboLinux og Connectiva

kan du laste ned ISO for, SuSE må du ftp-installere, mens SCO har trukket

sin distribusjon grunnet deres søksmål mot IBM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...