BWW Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Skal prøve meg litt på Linux, jobber stort sett i Windows. Noen som kan anbefale sted å gå for å laste ned? Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Red Hat fks.... www.redhat.com Skikkelig bra distro synes jeg Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 http://ftp.sunet.se/ bla litt ned og se under linux Lenke til kommentar
heder Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Laste ned Linus? Prøv http://www.linuxiso.org/ Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 http://sunsite.uio.no/ God, norsk og rask. Lenke til kommentar
BWW Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Flott da skal jeg starte Lenke til kommentar
BWW Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Hva vil dere anbefale? Hva er den store forskjellen? Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Se på faq-tråden da! Hvilken distro er best for meg? Hvis du vil prøve det ut: Knoppix - En distro som kjører av en eneste CD, uten at du må installere noe. Hvis du er nybegynner, og vil ha en glatt overgang fra Windows: Lycoris - En distro laget spesielt med tanke på brukervennlighet Mandrake - En brukervennlig og populær distro RedHat - En av de mest velkjente distroene, med god hardware-støtte SuSE - Brukervennlig og populær, men har ikke .iso-filer. Installering foregår via FTP. Hvis du vil gå rett på sak: Slackware - En velkjent distro som prøver å bli så UNIX-lik som mulig. Hvis du er velkjent med Linux: Debian - En stabil distro med lett tilgang til pakker Gentoo - Stabil, men skal visstnok være vanskelig å installere Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 hehe. Linux distro er som religion. Eg har før brukt RH og Mandrake, men bruker no debian på heimepcen. Likar debian pakkesystemet godt. Har ikkje lagt inn RH på over eit år(har brukt RH før over fleire år, brukar det for så vidt fortsatt i ein server), gjekk over til Mandrake når dei hadde ein meir oppdatert distro(fant ut at dei er so og seie like, ingen problem å hoppe fram og tilbake mellom dei). Eg ville nok ha tatt den distroen som kom sist. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg anbefaler RedHat, men spør 10 forskjellige brukere, og få 10 forskjellige svar.... RedHat: bra pakkesystem (RPM), med mulighet for å oppgradere og installere programmer lett. De aller fleste RPM-filer er laget for RedHat, som laget rpm-systemet. Gjenkjenner hardware bra, og er både lett og avansert samtidig. Mandrake: RPM system, men RPM-pakkene må være spesielt laget for Mandrake. Laget for å være lett, men mangler den avanserte delen, som gjør at det ikke fungerer noe særlig når lærer deg noe.... SuSe: RPM-system, trur den greier å ta "vanlige" RPM-pakker. Veit ikke noe særlig mer om den.... (hvordan er den til å gjenkjenne hardware?) Slackware: *fysj*; mangler pakkesystem totalt, alle pakker må man kompilere fra kildekode selv (er ikke vanskelig, men tar mye tid), og oppdatering av systemet er et helvete. Debian: utrolig bra pakkesystem, som har *veldig* mye software liggende klar til installering (rett fra Nettet). Veldig greit hvis du har litt peiling, og skal ha til f.eks. en server som bare skal stå et sted og ha automatisk sikkerhetsoppdatering. Automatisk gjenkjenning av hardware finnes ikke. Dette er de vanligste. Som sagt så anbefaler jeg RedHat. Du vil mest sannsynlig finne mest hjelp på Nettet når det gjelder denne distroen. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Debian: kjenner fint igjen det meste av HW, faktisk den einaste distroen som fungerte på mitt førre Hovedkort(highpoint 366 kontroller). Mandrake = RH: Nesten rart å kalle det for 2 ulike distroar, då Mandrake er bygd på RH. Vil ikkje påstå at Mandrake legg nokon hindring for deg om du vil gjera systemet avansert, tilpassa o.l. Eg har foresten ikkje hatt problem med å legge inn "standard" rpm pakkar i Mandrake. Kan ikkje skjønne kvifor folk er so negative til Mandrake, eg har mandrake server oppe å gå, har gått fint all si tid. Er det fordi den er enklare å innstallere enn Windoz? Lenke til kommentar
JonV Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Noen her med link til download av United linux ? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Dere vet jo hva jeg mener om SuSE Syns SuSE er den aller mest brukervennlige distroen. Den eneste som kan måle seg er Mandrake. Slik installeres SuSE.. Og ja: du burde lese FAQ'en MarcelSB Lenke til kommentar
styggen Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Noen her med link til download av United linux ? UnitedLinux er en spesifikasjon; ikke en distribusjon. De består av fire partnere - SuSE, TurboLinux, Connectiva og SCO - som alle leverer distribusjoner som følger UnitedLinux-standarden. TurboLinux og Connectiva kan du laste ned ISO for, SuSE må du ftp-installere, mens SCO har trukket sin distribusjon grunnet deres søksmål mot IBM. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 lå ute en versjon av United Linux en stund da. . . Lenke til kommentar
JonV Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg hadde den men min datter har vært og tygd CD plater Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 ftp.uninett.no fleste distroer ftp.sunet.se fleste distroer ftp.slackware.no slackware ftp.redhat.com redhat Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Prøv Mandrake. Raskere og enklare en RH. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Prøv Mandrake. Raskere og enklare en RH. Mandrake har et dårlig pakkesystem da. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Prøv Mandrake. Raskere og enklare en RH. Mandrake har et dårlig pakkesystem da. I motsetning til Red Hat? Forklar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå