Gå til innhold

Orange forsterker kjøpt i USA = 110v

kennybooy3

Anbefalte innlegg

Har blitt tilbudt å kjøpe en Orange forsterker ganske billig, men proplemet er at denne er 110v. Hva må til for at denne skal kunne fungere ordentlig her i Norge?

Den ble forsøkt skrudd på her i Norge, men endte med at sikringen inni forsterkeren røyk. Er det noe problem?

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er ganske billig?

Jeg ville tatt meg en tur innom her:

The Orange Amp Mods page

disse folke på orange amp mod tar for seg hvordan du kan "forbedre" forsterkeren og går derfor igjennom forsterkeren grundig. De forklarer forskjeller mellom US/UK modell (115V/230V).

du har i hvertfall to muligheter:

1.Du kan beholde den som den er og kjøpe en transformator 230/115V, tippe pris på 1500-3000, avhengig av størrelse. litt av problemet er at det produseres noen veldig små transformatorer, skal du opp i en del watt så trenger du en industrienhet som koster litt. se www.elfa.se "skilletransformatore"

2. du kan bygge om strømforskyningen inne i forsterkeren. Det er ikke all verden hvis du kan litt elektro. Du må få en ny transformator ($50-$150) + likeretter, og glattekrets. Se på tegninger av ampen din med 230V nett. Ligger sikkert på www.drtube.com

jeg tror ikke det er noe problem at sikkringene inne i amoen røk, det er derfor de er der:)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er elektriker av yrke eller hobby, ville jeg gått til en forhandler og hørt hvor mye en original strømforsyning til denne koster, og hvor mye de skal ha for å skifte den. Dersom det er en forsterker med litt watt holder ikke leketrafoene fra Clas Ohlsson lenger, så da kan en ekstern trafo fort bli dyrere enn å bytte hele strømforsyningen.

Men aller først ville jeg få sjekket om ikke hjemmesnekringen har drept mer enn bare sikringen. Da er fare for at det er penger ut av vinduet uansett hva du gjør.

Geir :)

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med de transistor baserte ampene, men tiny terror, ad-15/30, og rockerverb er det iallefall mulig å fikse på enkel måte, så lenge en "fagmann" tar seg av det.

Tiny terror og ad-15/30 kan man koble om på trafoen, fordi orange bruker samme trafoen verden rundt, rett meg om jeg tar feil, men dette MÅ en som har greie på det ta seg av.

rockerverb tror jeg at det er en svitsj på, men antar at det ikke snakkes om denne da den er ganske dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...