Happy25 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Hei Jeg oppgraderte Minne i maskinen min for ikke så lenge siden, fra 2gb til 4gb 2x2048 OCZ Gold pc2 6400 Når jeg setter inn begge brikkene, låser den seg ved nedlastning eller etter en stund med Spotify på. Har testet med en og en brikke og de virker som de skall hver for seg, har kjørt memtest også. Testet også med et sett corsair 2x1024, da fungerer det med begge to. Så nå er jeg tom for ideer. Hovedkortet er: Gigabyte MA78G-DS3H CPU: athlon x64 6000+ OS: Windows Vista Ultimate x64 EDIT: Jeg skiftet nettop PSUen så det er mer enn nok strøm EDIT 2: Da har jeg prøvd med 1.8, 1.9, 2 og 2.1 volt. til og med klokket ned til 667MHz uten resultat. Endret 7. oktober 2009 av Happy25 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Har du prøvd 2T Command Rate på minne-timingsene? Har du prøvd å oppdatere/flashe BIOS? Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Har du prøvd 2T Command Rate på minne-timingsene? Har du prøvd å oppdatere/flashe BIOS? Hvordan? Kan ikke å flashe bios Endret 9. oktober 2009 av Happy25 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Command Rate finner du blant minnetimingsene i BIOS. BIOS-flashing er beskrevet i manualen. Ny BIOS laster du ned fra supportsidene til Gigabyte. Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Command Rate finner du blant minnetimingsene i BIOS. BIOS-flashing er beskrevet i manualen. Ny BIOS laster du ned fra supportsidene til Gigabyte. Fant oppskriftn i hovedkort-manualen- har allerede oppdatert bios. Så da får jeg vente og se. EDIT: Justerte timingsene til 5-5-5-18 som vist på produsentens sider, men ikke noe resultat så langt. Sto på 2T i command rate, prøve 1T?, Endret 9. oktober 2009 av Happy25 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 1T er mer krevende enn 2T, så det er ikke noe sjakktrekk. Var BIOS-flashen også resultatløs? Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 1T er mer krevende enn 2T, så det er ikke noe sjakktrekk. Var BIOS-flashen også resultatløs? Ja. Vet ikke om det har noen mening, men har skrevet ned innstillingene. CAS# latency: 5T RAS to CAS R/W Delay: 5T Row Precharge Time: 5T Minimum RAS Active Time: 18T 1T/2T Command Timing: 2T TwTr Command Delay: 3T Trfc0 for DIMM1: 127.5ns Trfc2 for DIMM2: 127.5ns Trfc1 for DIMM3: 75ns Trfc3 for DIMM4: 75ns Write Recovery Time: 6T Precharge Time: 3T Row Cycle Time: 25T RAS to RAS Delay: 3T Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Er det noen forskjell på om du kjører dual- eller single-channel? Hvilke slotter bruker du brikkene i nå? Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Er det noen forskjell på om du kjører dual- eller single-channel?Hvilke slotter bruker du brikkene i nå? Bruker Slott 1 og 2, har prøvd 1 og 3 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 OK. Ingen forskjell på dual- eller single-channel altså. Da har ikke jeg flere håndfaste idéer. Er 1024 MB-brikkene du prøvde dobbelt- eller enkeltsidige (chipper på én eller to sider)? Jeg antar at 2048-brikkene er dobbeltsidige. Hvis begge to er dobbeltsidige så ville jeg begynt å se på minnemengden i stedet for selve brikkene. F.eks kan du forsøke med og uten "Memory remap" (muliggjør full utnyttelse av 4GB og mer). Et annet triks kan være å boote opp en Live-CD og kjøre noe krevende der og se om samme feilen kommer der. Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 OK. Ingen forskjell på dual- eller single-channel altså. Da har ikke jeg flere håndfaste idéer. Er 1024 MB-brikkene du prøvde dobbelt- eller enkeltsidige (chipper på én eller to sider)? Jeg antar at 2048-brikkene er dobbeltsidige. Hvis begge to er dobbeltsidige så ville jeg begynt å se på minnemengden i stedet for selve brikkene. F.eks kan du forsøke med og uten "Memory remap" (muliggjør full utnyttelse av 4GB og mer). Et annet triks kan være å boote opp en Live-CD og kjøre noe krevende der og se om samme feilen kommer der. Memory remap? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 En innstilling i BIOS. Den må være aktivert for at 64-bit OS skal finne 4 GB i stedet for 3-3,5 GB. Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 En innstilling i BIOS. Den må være aktivert for at 64-bit OS skal finne 4 GB i stedet for 3-3,5 GB. Finner ikke memory remap i bios Men da jeg slo på away mode kom det opp unknown device, windows prøver og innstalere driver selv,men klarer det ikke. Finner ikke away-driver verken på AMD eller Gigabyte-sidene til vista Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Finner ikke memory remap i bios Du har helt rett. Den finnes ikke i BIOSen din. Da har jeg ikke flere idéer.Jeg har ikke vært noe særlig borti Away Mode, men jeg tviler på at det har noe med minne-problemet å gjøre. Lenke til kommentar
Happy25 Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Det kan hende det er dårlig kompatibillitet mellom hovedkortet og disse ram-brikkene Takker og bukker!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå