Hallvaru Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hei jeg har nå opgradert min gammle pc..men det dukket opp ett problem ved oppstart. Det som skjer når jeg starter opp pcèn er att skjermkortet blinker rødt på 2 lys, så hørest det ut som vifta starter-stopper-starter osv..den går iallefall ujevnt, åsså får jeg ikke noe bilde. Lyset på hovedkortet lyser grønt. Muli jeg har feilkoblet noe, men har sett over alt x antall ganger nå. Jeg har lest litt på nettet nå å jeg ser att det ikke er bare meg som sliter med dette skjermkortet. Men er det virkelig så dårlig att ingen får det til å funke ved første oppstart? ser noen mener att strømforsyningen kan være ett problem, min er på 500W å er ny, så den mente komplett.no skulle holde. Håper på svar fra noen kloke hoder:) Her er ialefall oppsettet mitt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487825 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=481123 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488305 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=361772 <---synderen.. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Er det en PCI Express-strøm 6-pin jeg ser på skjermkortet, er den tilkoblet? Har du husket å koble til 4-pins ATX12V(cpu strøm på hk)? Du bør inst. ram i de blå ram slottene! Har du prøvd å koble skjermen til VGA eller DVI-D porten bak på hovedkortet, hvis du får bilde da, så trykk Del gjevnlig under oppstart, så du kommer inn i bios. Gå til Advanced, Chipset, Primary Video Controller, velg [ PCI-GFXO-GPP-IGFX ], gå til Exit, og Exit & Save Changes. Stopp pc'en når den starter igjen, og prøv å koble skjermen til skjermkort igjen! Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Er det en PCI Express-strøm 6-pin jeg ser på skjermkortet, er den tilkoblet? Har du husket å koble til 4-pins ATX12V(cpu strøm på hk)? Du bør inst. ram i de blå ram slottene! Har du prøvd å koble skjermen til VGA eller DVI-D porten bak på hovedkortet, hvis du får bilde da, så trykk Del gjevnlig under oppstart, så du kommer inn i bios. Gå til Advanced, Chipset, Primary Video Controller, velg [ PCI-GFXO-GPP-IGFX ], gå til Exit, og Exit & Save Changes. Stopp pc'en når den starter igjen, og prøv å koble skjermen til skjermkort igjen! Har koblet til den 4pins på skjermkortet, 4 og 24pins på hovedkortet, skal prøve det intrigerte skjerkortet etter jobb:) Lenke til kommentar
karlsen666 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Komplett har riktig at 500W strømforsyning holder til det skjemkortet, men det de ikke har regnet med er at det skjemkorte trekker gjerne 450W alene, å da har du 50W igjen til å drive resten av maskinen. og det er bare så vidt nok til og drive prosessoren. så det er nok strømforsyningen. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Om du har koblet 4-pin til skjermkortet så er det nok der problemet ligger! du skal nemlig koble 6-pins til skjermkortet! Prøv det du, så BURDE det funke bedre! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Komplett har riktig at 500W strømforsyning holder til det skjemkortet, men det de ikke har regnet med er at det skjemkorte trekker gjerne 450W alene, å da har du 50W igjen til å drive resten av maskinen. og det er bare så vidt nok til og drive prosessoren. så det er nok strømforsyningen. Et Radeon 4850 trekker da ikke 450 watt alene. Jeg har 550 watt og Radeon 4890. Har ingen problemer med det. Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Om du har koblet 4-pin til skjermkortet så er det nok der problemet ligger! du skal nemlig koble 6-pins til skjermkortet! Prøv det du, så BURDE det funke bedre! Min leif:) har selvasgt koblet til 6pin:) Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Komplett har riktig at 500W strømforsyning holder til det skjemkortet, men det de ikke har regnet med er at det skjemkorte trekker gjerne 450W alene, å da har du 50W igjen til å drive resten av maskinen. og det er bare så vidt nok til og drive prosessoren. så det er nok strømforsyningen. det står i bruksanvisningen att hovedkortet krever 350-400w så det betyr att jeg trenger en strømforsyning på ca 1000w?! noe urimelig synest jeg neseten..men vet aldri:) Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 har også testa med skjermkortet som er innebyggd i HK nå..men det ble "ingen signal" jeg har dårlig troen på dette egentli..kan CPU være for stor for HK? men skulle kansje fått sett ett bilde på skjermen fordi? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Du må prøve både VGA og DVI-D porten på hovedkortet før du gir opp, prosessoren er kompitabel med hovedkortet i første bios versjon, så den skal gå greit. Når det gjelder strøm forbruk, så jeg 3 tester av HD 4850 1GB , og det totale forbruket på hele pc'en under load, var under 300 watt på alle 3! Endret 8. oktober 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Du må prøve både VGA og DVI-D porten på hovedkortet før du gir opp, prosessoren er kompitabel med hovedkortet i første bios versjon, så den skal gå greit. Når det gjelder strøm forbruk, så jeg 3 tester av HD 4850 1GB , og det totale forbruket på hele pc'en under load, var under 300 watt på alle 3! Jeg har desverre ingen DVI-D adapter:/ da jeg bare har en "vanlig" litt eldre skjerm.. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Ok, trudde du hadde det, det står i HD 4850 linken din "Kabler inkludert 1 x DVI-VGA-adapter" Se om du får lånt en, og hvis du ikke har gjort det, ram i de blå slottene. Og for sikkerhets skyld, prøv å ta ut skjermkortet! Endret 8. oktober 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Ok, trudde du hadde det, det står i HD 4850 linken din "Kabler inkludert 1 x DVI-VGA-adapter" Se om du får lånt en, og hvis du ikke har gjort det, ram i de blå slottene. jo jeg fikk med en adapter..men den gjør den bare til en "sokkel" jeg aldri har sett før:) sikkert noe HDMI vill jeg tro?! jeg har en av brikkene stående i den blå nå..tenkte kansje den ikke takkla 4 slike uten justeringer i bios, men det så ikke ut som det var problemet..hører foresten att marskina jobber når jeg starter den,rare greier..det er vell bare denne 4pins å 24pins kablene som skall være held nødvendig for å få liv i den?! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Hvis det lyser på LEDs på 48XX kortet ditt er det der problemet ligger. When Leds are on(lit) they mean: HD4850 LEDs D1601 - Over temp protection enabled D1602 - EXT 12V fault HD4870 LEDs D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed D601 - Red LED On, shows critical Core power fault Edit: Hvis du skal prøve skjermkort utgangen som er integrert på hovedkortet MÅ du fjerne PCI-Express grafikk kortet fra slotten sin. Dette da integrert grafikk aut disables ved insetting av et "eksternt" grafikk kort. Endret 8. oktober 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Hvis det lyser på LEDs på 48XX kortet ditt er det der problemet ligger. When Leds are on(lit) they mean: HD4850 LEDs D1601 - Over temp protection enabled D1602 - EXT 12V fault HD4870 LEDs D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault begge disse på HD4850 lyser/blinker..men tror egentlig ikke feilen ligger der,siden ikke det innebyggde kortet virker heller, det må være noe på HK mener jeg?! å dessuten så har jeg jo kobla alt på skjermkortet..mystisk D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed D601 - Red LED On, shows critical Core power fault Edit: Hvis du skal prøve skjermkort utgangen som er integrert på hovedkortet MÅ du fjerne PCI-Express grafikk kortet fra slotten sin. Dette da integrert grafikk aut disables ved insetting av et "eksternt" grafikk kort. begge disse lysene på førstnevnte kort blinker, men jeg tror ikke feilen ligger der, siden ikke det innebyggde kortet fungerer heller, har fjerna korte før jeg testa..mystisk.. Endret 8. oktober 2009 av Hallvaru Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Prøv en clear cmos, med skjermkort ute, og skjermen tilkoblet hovedkort. Dette gjøres 10 sek. etter pc'en er helt strømløs(bryter på psu/støpsel i vegg) Se side 1-18 i manualen din, 1.9 Jumpers Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Prøv en clear cmos, med skjermkort ute, og skjermen tilkoblet hovedkort.Dette gjøres 10 sek. etter pc'en er helt strømløs(bryter på psu/støpsel i vegg) Se side 1-18 i manualen din, 1.9 Jumpers dette er nå prøvd, med ingen forandring, men hva er den andre jumperen til? og er det noe med att det må være vifter tilkobla alle 3 "fan" sokkelene? jeg tror komplett får dette i retur snart gitt, kjipt å bruke så "mye" penger på noe som ikke funker.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Bruker du VGA utgangen på hovedkortet , og uten 4850 kortet inne ? Det er kun VGA utgangen på integrert grafikk (hovedkort) som gir skjermbilde til BIOS POST. Er du sikker på at du koplet "riktig" 4-pin fra PSU til hovedkortet ? Den skal ha to sorte og to gule ledere. Det er ikke den 4-pin du kopler fra 24/20 pin ATX kontakten. Strømforsyningen din kan ha en 8-pin kontakt du må splitte i to. En bruker som ikke fikk POST (bilde) på samme hovedkort - sa dette på ASUS forumet. "Removing the battery did the trick. Don't know how, but it just started to work" . Endret 8. oktober 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Hallvaru Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Bruker du VGA utgangen på hovedkortet , og uten 4850 kortet inne ?Det er kun VGA utgangen på integrert grafikk (hovedkort) som gir skjermbilde til BIOS POST. Er du sikker på at du koplet "riktig" 4-pin fra PSU til hovedkortet ? Den skal ha to sorte og to gule ledere. Det er ikke den 4-pin du kopler fra 24/20 pin ATX kontakten. Strømforsyningen din kan ha en 8-pin kontakt du må splitte i to. En bruker som ikke fikk POST (bilde) på samme hovedkort - sa dette på ASUS forumet. "Removing the battery did the trick. Don't know how, but it just started to work" . jeg har bare mulighet for å få brukt VGA for øyeblikket, så ja jeg bruker den. Den 4pin fra psu til HK har 2 svarte å 2 gule og passer bare en vei uten å bruke mye vold. Nå skal jeg prøve å fjerne batteriet, om jeg finner ut hvordan.. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Jeg kan ikke se flere jumpere på hk, det er bare cpu_fan bak ram slottene som trenger å være tilkoblet. Gå over alt av tilkoblinger på nytt, hvis det ikke hjelper, så prøv å starte med hovedkortet ute av kabinettet, og prøve forskjellige ram brikker(var det 4 du hadde?) Hvis du har tilgang til et mutimeter/voltmeter, så mål psu sine utganger. Endret 8. oktober 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå