Gå til innhold

Problemer med nytt aopen HK! Minne vs. integrert skjermkort?

mhagen

Anbefalte innlegg

Hei

Nå har jeg endelig fått i hus mitt nye Aopen AK79G MAX hovedkort. Dette har integrert lyd, nettverkskort, skjermkort etc... Dessverre kommer jeg ikke lengre en til oppstartsskjerm / bios før jeg får feilmeldingen: "CMOS checksum error - Defaults loaded". Ved omstart etter en slik feilmelding, må jeg tømme CMOS for å i det hele tatt få noe opppå skjermen...

Da kortet støtter 400mhz ddr, har jeg kjøpt en 512 mb twinmos winbond brikke. Jeg har hørt rykter om at dette skal kunne krasje med det integrerte skjermkortet, og har derfor prøvd å boote maskinen med mitt gamle geforce 2 Mx skjermkort. Dette resulterte i at minne kom opp i 400mhz marsjfart, mens det tidligere har blitt regulert automatisk ned til 334Mhz. Jeg kom imidlertid ikke noe lengre i oppstarten...

Noen som har vært borti tilsvarende problemer / har forslag jeg kan prøve? Har såååååååååååå lyst å komme i gang med det nye utstyret...

mvh

MH

Duron 1200mhz (midlertidig....)

Aopen AK79G MAX

Twinmos Winbond 512 MB DDR 400 Mhz

Seagate barracuda IV 80 GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har justert bus-hastigheten ned til 100mhz (tror ikke duron'en tåler noe mer). Feilmeldingen forsvant!

Neste problem:

Når windows skal starte opp, kommer jeg til en melding "windows kan ikke starte opp"... og blir bedt om å velge oppstartsalternativer (sikkerhetmodus etc.) Nå virker ikke tastaturet!!! Etter 30 sekunder starter maskinen selv - og går rett i blåskjerm...

Hva nå?

Lenke til kommentar

Jeg fortsetter å snakke med meg selv :wink:

Tastaturproblemet forsvant når jeg gikk over til å bruke de vanlige portene for tilkobling av mus / tastatur (har tidligere brukt usb).

Samme hvilke oppstartsalternativ jeg velger resulterer det i blåskjerm. Bør OS installeres på nytt når man bytter hovedkort?

mvh

MH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...