Gå til innhold

Leter etter en 1,5TB eller 2TB harddisk (stabilitet og levetid)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal finne en harddisk for en venn. Kabinettet hans er en "Cooler Master Ammo 533". Utifra bildet ser det ut til at det er to harddisk-plasser. Jeg skal åpne PC'en hans og dobbeltsjekke, og se på hovedkortet om det er plass til mer enn 1 harddisk. Planen er at han skal ha en harddisk til OS og en harddisk til dokumenter. Harddisken vi er på let etter burde være minimum 1TB (helst 1.5TB eller 2TB). Jeg har hørt at det var en del trøbbel med 1.5TB og 2TB harddiskene når de nettopp hadde kommet ut (spesifikt Seagate). Derfor lurer jeg på om dere har noen anbefalinger når det kommer til 1.5 eller 2TB harddisker, spesifikt når det gjelder stabilitet og levetid.

Harddiskene jeg har tenkt på er:

Samsung EcoGreen F2 1,5 TB

Western Digital Caviar Green 1,5 TB

Samsung EcoGreen F2 1,5 TB

Western Digital Caviar Green 2 TB

Sammenligning av harddiskene

Hva gjør at den ene Samsung harddisken er dyrere enn den andre selv om den har 16MB cache, og den billigere 32MB. Er skrivehastighet dyrere enn lesehastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan iallefall fortelle at seagate firmwaren er fikset for over et halvt år siden. Skal man ha harddisker som er beregnet for å vare lenge så er harddiskene litt dyrere enn de vanlige mainstream harddiskene.

Ment for 24/7

ES serien til Seagate

RE serien til Western Digital

Ellers så er det ingen ting som kan garanteres i at en harddisk kan ryke. Ting dør avogtil.

Men det finnes ting man kan gjøre for å forhindre noen av "ulykkene" som kan skje med harddisker:

1. God og stabil strømforsyning

2. Aktiv kjøling på harddiskene.

Lenke til kommentar

En annen ting er jo antallet start/stop sykluser. Hver gang en disk slås av, og blir slått på etter noen minutter, så vil metallet i trekke seg litt i sammen og utvide seg.

Så hvis dette fortsetter over tid (les: feil innstillinger i hvilemodus for disk) så vil nok disken feile tidligere enn ellers.

Lenke til kommentar
Jeg kan iallefall fortelle at seagate firmwaren er fikset for over et halvt år siden. Skal man ha harddisker som er beregnet for å vare lenge så er harddiskene litt dyrere enn de vanlige mainstream harddiskene........

Først og fremst, takk for svar!

Jeg snakket nettopp med kameraten min nå. Han sa han ikke hadde lyst til å spandere mer enn 1000 kroner, så da er 2TB ute av bildet. Da står det vel mellom disse harddiskene. Er det en som står ut som mer "verdig" enn de andre?

En annen ting er jo antallet start/stop sykluser. Hver gang en disk slås av, og blir slått på etter noen minutter, så vil metallet i trekke seg litt i sammen og utvide seg.

Så hvis dette fortsetter over tid (les: feil innstillinger i hvilemodus for disk) så vil nok disken feile tidligere enn ellers.

Takk for svar!

Det du nevner der minner meg på en viktig ting. Jeg har 4 harddisker selv. Noen ganger når jeg hører på musikk stopper lyden plutselig, jeg hører harddisken starte opp, og 1-2 sekunder senere starter lyden. Jeg regner med at det er fenomenet du nevner. Hvordan kan jeg forandre disse hvilemodus-innstillingene for disker som du never. Jeg kjører Vista, forresten.

Lenke til kommentar

WD Caviar Black Edition diskene er laget for å ha høy ytelse samt ekstra god pålitelighet i forhold til "standard" disker.

Disse har flere features ment for å øke påliteligheten og kommer derfor med 5 års garanti.

Black Edition 1TB koster nå 700,- og 2TB black edition er vel den raskeste 7200 rpms disken på markedet om dagen, men den er dessverre ganske dyr fremdeles.

Men man får det man betaler for.

Personlig vurderer jeg kun WDs Black Edition disker når jeg skal ha nye "ordinære" lagringsdisker grunnet kombinasjonen høy ytelse og mer fokus på pålitelighet enn de andre alternativene på markedet (bortsett fra typen RAID-edition disker, som gjerne også har en litt annen firmware for enterprise-bruk)

Jeg var dessverre så dum at jeg kjøpte en Samsung F1 1TB disk sammen med mine 4 1TB Black Edition disker i mitt RAID5 array. Du kan jo gjette hvilken disk som er den eneste jeg har hatt noen problemer med...

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
WD Caviar Black Edition diskene er laget for å ha høy ytelse samt ekstra god pålitelighet i forhold til "standard" disker.

Disse har flere features ment for å øke påliteligheten og kommer derfor med 5 års garanti.

Black Edition 1TB koster nå 700,- og 2TB black edition er vel den raskeste 7200 rpms disken på markedet om dagen, men den er dessverre ganske dyr fremdeles.

Men man får det man betaler for.

Personlig vurderer jeg kun WDs Black Edition disker når jeg skal ha nye "ordinære" lagringsdisker grunnet kombinasjonen høy ytelse og mer fokus på pålitelighet enn de andre alternativene på markedet (bortsett fra typen RAID-edition disker, som gjerne også har en litt annen firmware for enterprise-bruk)

Jeg var dessverre så dum at jeg kjøpte en Samsung F1 1TB disk sammen med mine 4 1TB Black Edition disker i mitt RAID5 array. Du kan jo gjette hvilken disk som er den eneste jeg har hatt noen problemer med...

Hva slags problemer har du hatt med Samsung f1 da? Kjører du raid-5 på hovedkortkontrolleren?

Jeg har 12 stk samsung f1 1tb disker i raid og har ikkje noen problemer.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Før jeg satte diskene mine i RAID5 (dette var faktisk årsaken til at jeg gjorde det) så ble plutselig filsystemet på Samsungen (ext3 i Debian stable) korrupt. De andre diskene mine fra WD var i orden, så jeg tviler på at det var noe OS-krøll.

Jeg fant imidlertid intet galt med Samsungen, hverken med SMART-tester eller på andre måter, men eneste måten å få filsystemet opp igjen var å fjerne partisjonen og begynne på nytt.

Siden jeg aldri fant ut hva som var feilen denne gangen, så må jeg innrømme at jeg overhodet ikke stoler på denne disken og jeg har veldig lyst til å kaste den i søpla og bytte den ut med en WD Black Edition 1TB i stedet. Da sover jeg litt bedre om natta.

Uansett så er min erfaring nå som jeg har hatt flere typer disker en stund at det som alltid lønner seg å bruke denne ekstra 100-lappen. Dette gjelder universelt på PC, harddisk, RAM, hovedkort, PSU, NIC osv. Kanskje med unntak av CPU.

Med andre ord, heller en nokså dyr 2TB disk (eller 3 stk 1TB WD Black som man får til samme pris) som svært sannsynlig holder minst 5 år uten noen som helst hikk, enn en ultrarimelig disk på 1.5TB som kanskje, muligens klarer 1 mnd, eller 10 år, uten problemer.

Vil heller leve med litt ekstra trygghet med slike datamengder siden det faktisk ikke bare er snakk om enorme mengder ulovlig nedlastet materiale i mitt tilfelle.

For ordens skyld har jeg RAID5, med 1:1 offsite backup 4 mnd bakover i tid av det viktigste, samt ekstra backup av backupen. Jeg er kanskje litt over gjennomsnittet paranoid når det kommer til datatap. Men ser ingen grunn til å oppleve at 1.5TB med data går i dass bare for at jeg skulle spare 200,- for et år siden.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Det du nevner der minner meg på en viktig ting. Jeg har 4 harddisker selv. Noen ganger når jeg hører på musikk stopper lyden plutselig, jeg hører harddisken starte opp, og 1-2 sekunder senere starter lyden. Jeg regner med at det er fenomenet du nevner. Hvordan kan jeg forandre disse hvilemodus-innstillingene for disker som du never. Jeg kjører Vista, forresten.
Det kan være satt slik enten i bios eller i strøminnstillinger (eller hva det nå heter i vista).

Sjekk i "power management" i biosen.

Lenke til kommentar
Har du raid-5 på hovedkort kontrolleren eller en ekstern kontroller?

Nå kjører jeg software RAID5 med mdadm i Linux.

Den gang kjørte jeg ikke RAID i det hele tatt. Med andre ord sto disken bare koblet til hovedkortets S-ATA-kontroller (Intel chipset på Intel hovedkort s775) uten hverken RAID eller LVM. Bare ext3 rett på disken.

Men jeg kan ikke si med 100% sikkerhet at det var Samsungen som var årsaken siden den har virket fint i etterkant så ta denne opplevelsen med en klype salt, men jeg finner ingen annen plausibel forklaring så min personlige tillit til disken er svekket.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...