Gå til innhold

Hva savner du i din fotobutikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Variert utvalg er jo klassikeren..

Mindre fotoalbum og reklame for diverse kort man kan lage av bildene sine og mer fotoutstyr er vel det som slår meg mest når jeg går inn i dagens fotobutikker at burde vært mer av.

De samme varene går veldig gjerne igjen fra butikk til butikk selv om de er i forskjellig kjede.

 

Hva er det din butikk ikke har som du savner da?

 

Min tanke er at fotoalbum hører hjemme i en fotobutikk da veldig mange ønsker å ha dette, det samme gjelder jo reklame for fotokort/takkekort og andre bildetjenester.

 

Man burde vell ha plass til begge deler om ikke butikken er utrolig liten.

Jeg vil gjerne høre hva dere savner for å høre om dette er noe jeg også mangler i min butikk, slik at jeg eventuelt kan skaffe dette.

 

S

Lenke til kommentar

Skulle til og si rabattkuponger, men det jeg savner mest er en webshop som viser priser og varelager.

 

Min lokale butikk stenger allerede klokken halv fem, og da kan det være hendig å ha en nettbutikk som kan gi meg svar på enkle spørsmål. Det er ikke alltid man gidder å sende en mail eller ringe.

Lenke til kommentar

En fotobutikk savner jeg. Alle er vekk utenfor de aller største byene. Det hadde ikke gjordt noe om det var B&H. Var i New York i sommer og har aldri opplevd så god fagkunnskap og velvilje til å hjelpe i noen norsk butikk. Kunne ikke en hjelp fant han rask en annen med bedre kunnskap. De sjekket til og med om konkurenten Adorama hadde det inne når de selv var utsolgt. Og dermed var jeg solgt og kredittkortet har skjelvetokter ennå. Og dollaren blir billigere og billigere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For meg er det også et utstilt utvalg av fotoutstyr som interesserer når jeg er på kikketur. Jeg forstår at man ikke kan ha alt på utstilling i et lite lokale, også at man ikke kan ha alt på lager. Men er jeg ute etter spesifikt utstyr, MÅ butikken ha det inne. Jeg vil kikke og ta på det. Et objektiv vil jeg sette på kameraet og kikke gjennom det.

Finnes det ikke inne, reiser jeg til konkurrenten.

 

Utstilte objektiver, blitzer etc bør heller ikke stå bak disken. Jeg vil sondere terrenget før jeg ber om hjelp. Det føles ubehagelig nå en selger nærmest står over meg mens jeg kikker.

 

Album, takkekort etc er uinteressant for min del, men selvfølgelig hører det en fotobutikk til. Og man trenger kanskje ikke stille ut HELE lageret.

 

Brennbare CD'er og DVD'er behøver for eksempel ikke ta opp kvadratmetere med hylleplass.

Ei heller store kvanta av minnekort. Bare jeg får vite hva dere har, er det greit om det plukkes frem fra lageret om jeg skal kjøpe.

 

Og til slutt. Jeg ønsker personale som KAN det de selger, som viser glød, gir service, og har et godt humør. Jeg vil faktisk påstå at det bør være grunn til en sykedag for en ekspeditør som føler han har en dårlig dag. :!:

Ikke noe er så ødeleggende på et selger/kundeforhold som en ekspeditør som ikke gidder å spandere et smil en gang.

 

Jeg skjønner også at man ikke kan ha hundrevis av ansatte, men kommer man til en butikk med kølappsystem og man er nummer 30 i køen, blir det ikke noe kjøp den dagen. Og utålmodig som jeg er, reiser jeg nok også til konkurrenten og prøver der før jeg eventuellt kommer tilbake en annen dag.

Lenke til kommentar

Ser ut som det kan være vanskelig for en normal butikk å tilfredstille disse kravene.

 

Å ha store mengder utstyr på lager til enhver tid til forskjellige merker er økonomisk utfordrende for de fleste, problemet er da det at det meste av fotoutstyr har så dårlig margin at f.eks man tar inn 10 forskjellige objektiver til Nikon, og man får solgt 7 av dem, så dekker ikke den fortjenesten tapet for de restrende 3 objektivene man ikke ble kvitt.

Og med dagens korte leveringstid fra leverandør mener de fleste at et par dagers ventetid burde være akseptabelt.

 

Som kunde ser jeg fordelen av å kunne teste det der og da, og en av fordelene med en fysisk butikk skal jo være nettopp det at man kan få med seg varen på dagen, og for endel år tilbake var ikke det noe problem heller, for da var konkurransen på slike produkter mye mindre, prisene høyere og fortjenesten nok til å kunne tillate å brenne inne med produkter, slik utviklingen har tatt veien, er altså visse fordeler for kundene blitt borte, til fordel for rimligere produkter.

 

 

At konkurransen og markedet har endret seg kraftig ser man jo tydelig på alle fotobutikker som blir lagt ned hvert år, flere hundre, og ikke mange nye kommer til.

 

 

Grunnen til at butikker presser mer på produkter som album, rammer, takkerkort etc etc er jo selvfølgelig at det er på de produktene at man faktisk tjener penger.

 

Alltid hatt lyst til å spørre kunder som skal prute på pris, hvor mye de tror vi tjener, drister meg til å spørre her:

På et Canon 7D med 18-135, til en pris på 16995,- hvor mye tror du en normal fotobutikk har i fortjeneste?

 

Eller hva med et Nikon D3000 kit til 3995,-?

 

Artig å se evt. svar :)

 

 

Nei, elektronikk markedet er bare å glemme hvis man har tenkt å starte noe idag, der de virkelig tjener penger er der det ikke er like lett å handle på nett..

 

 

Gullsmeder for eksempel, der snakker vi om 2-3x kalkyle på normale varer, forlovelsesringer til 12000,- koster kanskje rundt 5000,- og der er det svært få som pruter på prisen.

Men der er det heller ikke konkurranse i form av nettbutikker, rett og slett fordi et bilde ikke kan gi et godt nok inntrykk av varen.

 

 

Så rene fotobutikker har slik ting står idag ganske små sjanser for å klare seg veldig mange år til, og behovet for dem er vel da heller ikke der tydeligvis.

 

God natt :)

Lenke til kommentar
Ser ut som det kan være vanskelig for en normal butikk å tilfredstille disse kravene.

 

Å ha store mengder utstyr på lager til enhver tid til forskjellige merker er økonomisk utfordrende for de fleste, problemet er da det at det meste av fotoutstyr har så dårlig margin at f.eks man tar inn 10 forskjellige objektiver til Nikon, og man får solgt 7 av dem, så dekker ikke den fortjenesten tapet for de restrende 3 objektivene man ikke ble kvitt.

Og med dagens korte leveringstid fra leverandør mener de fleste at et par dagers ventetid burde være akseptabelt.

 

Som kunde ser jeg fordelen av å kunne teste det der og da, og en av fordelene med en fysisk butikk skal jo være nettopp det at man kan få med seg varen på dagen, og for endel år tilbake var ikke det noe problem heller, for da var konkurransen på slike produkter mye mindre, prisene høyere og fortjenesten nok til å kunne tillate å brenne inne med produkter, slik utviklingen har tatt veien, er altså visse fordeler for kundene blitt borte, til fordel for rimligere produkter.

 

 

At konkurransen og markedet har endret seg kraftig ser man jo tydelig på alle fotobutikker som blir lagt ned hvert år, flere hundre, og ikke mange nye kommer til.

 

 

Grunnen til at butikker presser mer på produkter som album, rammer, takkerkort etc etc er jo selvfølgelig at det er på de produktene at man faktisk tjener penger.

 

Alltid hatt lyst til å spørre kunder som skal prute på pris, hvor mye de tror vi tjener, drister meg til å spørre her:

På et Canon 7D med 18-135, til en pris på 16995,- hvor mye tror du en normal fotobutikk har i fortjeneste?

 

Eller hva med et Nikon D3000 kit til 3995,-?

 

Artig å se evt. svar :)

 

 

Nei, elektronikk markedet er bare å glemme hvis man har tenkt å starte noe idag, der de virkelig tjener penger er der det ikke er like lett å handle på nett..

 

 

Gullsmeder for eksempel, der snakker vi om 2-3x kalkyle på normale varer, forlovelsesringer til 12000,- koster kanskje rundt 5000,- og der er det svært få som pruter på prisen.

Men der er det heller ikke konkurranse i form av nettbutikker, rett og slett fordi et bilde ikke kan gi et godt nok inntrykk av varen.

 

 

Så rene fotobutikker har slik ting står idag ganske små sjanser for å klare seg veldig mange år til, og behovet for dem er vel da heller ikke der tydeligvis.

 

God natt :)

For å være litt ekkel: "Someone else's problem flew by" :)

 

Jeg skjønner godt problemstillingen, og i noen tilfeller vil det også for meg gi mening å bestille ting gjennom den lokale butikken. Men det forutsetter at de tilbyr meg bedre service enn jeg får på nett. Mao: Dersom det er slik at jeg kan stikke innom med et objektiv som har fokusfeil, og få dette byttet på stedet - så har det en merverdi som jeg er villig til å betale for. Dersom jeg får beskjed om at de kan ta det inn, og sende det til importøren/service - samtidig som de ikke kan tilby låneobjektiv, så kan jeg like godt ta denne jobben selv - og spare penger. Da har den lokale fotobutikken ingen mening for meg, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om de gikk dukken.

 

Et personlig eksempel: Jeg bestiller ikke en dritt fra apple.no. Aldri. Jeg betaler ca. 5-10% ekstra på alt av Applemaskiner og -utstyr som jeg kjøper, pga. at jeg går via en forhandler som er steinbra på dette. Dersom jeg har noe som ikke fungerer, stikker jeg innom og kan hente med meg en lånemaskin når jeg leverer min. Evt. alt annet utstyr jeg måtte trenge. Har et batteri tatt kvelden før det skulle, så får jeg nytt. De tar *alt* av reklamasjon direkte med Apple. Dette er et så godt tilbud at jeg anser at det er bedre for meg å betale de ekstra kronene, fremfor å måtte forholde meg til Apple selv.

 

Hva angår fortjeneste, jeg vil tippe dere sitter igjen med en hundrelapp eller to på en Nikon D3000.

Lenke til kommentar
Ser ut som det kan være vanskelig for en normal butikk å tilfredstille disse kravene.

 

He he....jeg er nok kanskje ikke såååå vanskelig som jeg høres ut som, men dette ville vært den perfekte butikk. :)

Om en butikk ikke har varen min inne, og jeg går til konkurrenten DEN dagen, så kommer jeg som regel tilbake ved neste anledning. Er kun butikker med sur betjening som kanskje taper for alltid. Heldigvis er det ikke mange av dem.

 

Å ha store mengder utstyr på lager til enhver tid til forskjellige merker er økonomisk utfordrende for de fleste, problemet er da det at det meste av fotoutstyr har så dårlig margin at f.eks man tar inn 10 forskjellige objektiver til Nikon, og man får solgt 7 av dem, så dekker ikke den fortjenesten tapet for de restrende 3 objektivene man ikke ble kvitt.

Og med dagens korte leveringstid fra leverandør mener de fleste at et par dagers ventetid burde være akseptabelt.

 

Det er forståelig at de ikke kan holde et nærmest ubegrenset lager. Men som innbygger på det sentrale østlandet, er valgmulighetene såpass store for meg at dette vil butikken tape på. Når jeg kan gå bare noen hundre meter til konkurrenten som HAR det på lager, gjør jeg det. Er desverre for utålmodig når jeg først har bestemt meg for å kjøpe noe. :!:

 

Som kunde ser jeg fordelen av å kunne teste det der og da....

 

Som kunde SKAL jeg ta kamerautstyr nærmere i øyesyn. Derfor handler jeg aldri slikt i en nettbutikk, eller bestiller usett. Snakker da ikke om småvarer som minnekort, batterier etc.

 

At konkurransen og markedet har endret seg kraftig ser man jo tydelig på alle fotobutikker som blir lagt ned hvert år, flere hundre, og ikke mange nye kommer til.

 

Ja, det er en trist utvikling.

 

Grunnen til at butikker presser mer på produkter som album, rammer, takkerkort etc etc er jo selvfølgelig at det er på de produktene at man faktisk tjener penger.

 

Og det skal de jo også kunne tilby. Men av og til synes jeg en butikk er litt for stappet med slikt. Da blir den uinteressant å ta en kikk i. Men jeg ga bare uttrykk for min mening, siden det var det det ble spurt om her. ;)

 

Artig å se evt. svar :)

 

Jeg vet ikke hva fortjenesten er. Men så pruter jeg aldri heller. De gangene jeg har fått rabatter, er det ekspeditøren selv som har tilbudt det. Kanskje fordi jeg har sett tvilende ut, jeg vet ikke! :!:

 

Så rene fotobutikker har slik ting står idag ganske små sjanser for å klare seg veldig mange år til, og behovet for dem er vel da heller ikke der tydeligvis.

 

Jeg tror nok behovet er der, folk vet det bare ikke.

Som det ble sagt i en annen tråd, så var mange feil rett og slett brukerfeil. Gal innstilling i menyen kunne resultere i ukers unødvendig besøk på verksted. Og slikt fanger ikke en gjennomsnittlig all-slags-elektronikkselger opp.

 

Så til alle seriøse fotografer der ute: Bruk din faghandel!

Lenke til kommentar

Først et forsøk på å summere opp hva vi savner i vår fotobutikk.

1. Varelager.

2. Produktkunnskap.

3. Raskere service når ting går galt.

 

...

Så til alle seriøse fotografer der ute: Bruk din faghandel!

Eeeh, reality check please. Hvor finner jeg den? Det at du må ty til Apple for å finne et eksempel på faghandel sier vel egentlig sitt.

 

Joda, jeg har en faghandel rett rundt hjørnet her, men han er i realiteten bryllupsfotograf med ramme og takkekortutsalg. Det er og vanskelig å treffe ham fordi han driver to sjapper, og selv når han er inne, kan han ikke tilby det du bekriver. Rett og slett fordi han ikke har noe særlig til varelager på utstyrssida. Dvs han har kanskje et D60-kit, et 500D-kit, en Canon blits, blekk til en HP-skriver og et par-tre Gorillapods av det minste slaget. Men omtrent der stopper det altså. Ikke har han særlig produktkunnskap heller, dvs han har mye generell kunnskap, men han har naturlig nok knapt tatt i en D60. Når det gjelder oppfølging, så forholder han seg til de samme kanalene som nettbutikkene. Så i realiteten så oppsøker jeg ham for å prate om foto, og så hender det at jeg kjøper noe, for å ha et alibi.

 

Dette har jeg inntrykk av at er gjengs over hele landet, unntatt i de to eller tre største byene, og selv der er faghandleren (av den typen du beskriver) en utdøende rase.

 

Økende netthandel på grunn av mer konkuransedyktige priser er en årsak. Jada.

 

Men det handler og om noe annet, nemlig at utstyrsprodusentene sager over den greina de sitter på ved å lansere nye modeller raskere enn det faghandleren (eller nettbutikkene for den sags skyld) greier og følge med. Dette medfører i hvert fall et par problemer. For det første, så er det i realiten ingen som har skikkelig produktkunnskap lenger. Den produktkunnskapen som finnes, er det i dag kunden selv som sitter på.

 

For det andre så medfører dette at f.eks kamerahus er i ferd med å bli ferskvare. Et kamerahus blir for gammelt i det det kommer en ny modell. Det at lanseringstakta er så høy som den er, umuliggjør nærmest effektiv lagerstyring. Dette gjelder ikke bare kamerahus, men og utstyr som batteri, batterigrep osv. Produsentene nøyer seg ikke med å skifte ut selve kameramodellen, de utvikler og ekstrautsyr som er tilpassa hveer enkelt modell.

 

Den høye utskiftingstakta gjør at kapitalkostnadene blir for høye til at det er mulig å drive som Apple. Dette er nemlig en del av Apple sin produktfilosofi. De har en mye lenger produktsyklus enn konkurentene.

 

Så jeg opplever det egentlig ikke som et stort problem at nettbutikkene tar over. De har den samme produktkunnskapen, og kan yte den samme servicen som de gamle faghandelene. Bortsett fra at det er mye artigere å prate foto med en faghandler, enn med svenske blondiner på salgssida i nettbutikkene. Den dagen faghandleren min kaster inn håndkledet, så vil jeg syns at det er trist. Men det vi egentlig savner, det er for lengst vekke pga overnevnte utvikling.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er litt off topic, men det jeg mangler er en fotobutikk.

 

Elkjøp og den lokale gullsmed som selger litt fotoutstyr, synes jeg ikke kan kalles fotobutikk. Så i praksis så er min fotobutikk alle norske nettbutikker, og der mangler jeg ikke så mye. (men jeg gleder meg til en Oslotur til uka, med endel trakking og kanskje handling hos Fotovideo og JP)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...