DarrenShan Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 hallo, vi er en elevbedrift som skal tjene litt penger. vi er ferdig med det meste av planleggingen, men en ting gjenstår. vi skal selge forskjellige ting billig (ikke spør hvordan ) men vi trenger et sted å selge. vi vurderer en av de travle gatene i byen, men så trenger vi tillatelse etter min logiske regning, men vi lurer på hvor vi skal få tillatelse. jeg tenker vi må spørre en av forretningene hvis vi skal selge i nærheten, men hvis vi skal selge på en åpen plass, skal vi spørre kommunen? og trenger vi å skrive søknad? eller holder det med telefon? jeg tenker at store steder med mye post, som kommunen, har de tid til å lese og svare på slikt? men jeg synes telefon er litt "uhøflig" så jeg er usikker. på forhånd takk. Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Folk sitter jo å tigger på gaten, spiller musikk og selger cd'er. En gjeng med flott norsk ungdom må vel da få lov til å selge på gata også. Endret 7. oktober 2009 av Kalars 1 Lenke til kommentar
Kristine Kroksen Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Det er helt lov til å selge ting på gaten uten tillatelse fra politiet eller kommunen! Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Ganske sikker på at man må ha tillatelse. Jeg vet ikke helt hvem man spør, men jeg vet at veldig mange dagligvare butikker lar kids som samler inn penger til skole tur ol. stå utenfor butikken deres og selge feks vafler. Da er det deres "grunn"/eiendom og dem som kan gi dere tillatelse, altså det holder nok å bare høre med formannen på butikken. Hvis du skal stå midt i den travleste gå gata i byen trenger du nok tillatelse fra kommunen (vet ikke hvem du spør da). Her fant jeg svar på Ung.no (ps over 1 år gammel). http://www.ung.no/os...rett/66574.html 7.oktober 2009......faen. Endret 12. november 2012 av Carlgutt Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Det vil variere litt, alt etter kva kommune du bur i (eller rettare sagt kva kommune du vil sege i). Hovedregelen er at du uansett må ha tilatelse frå grunneigaren. Så skal du stå i eller rett utanfor ein butikk så må du ha tillatelse frå den som eig butikken. Skal du stå på kommunalt område så må du i utganspunktet ha tillatelse frå kommunen. I tillegg så må du sjekke politivedtektene for din kommune. Dei fleste kommuner har vedtekter som forbyr framføring av musikk eller reklamering utan at politiet har fått melding om det. Enkelte kommuner har i tillegg eit liknande forbud mot gatesalg. Dersom du skal selge i ei kommunal gate så er det beste å ringe til servicetorget hos din kommune for å spørre. Då vil du også få svar på om du eventuellt treng å søke skriftlig eller om det er nok å melde frå muntlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå