audude Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Morn. Kjøpte meg nettop et Gigabyte GA-P55-UD4, P55, Socket-1156, og har problemer med IDE. Har 2stk HDD med SATA, 1 HDD og 1 DVD-rom som bruker IDE. Problemet mitt er at jeg kan kun ha koblet til enten DVD-rommen eller kun IDE harddisken. Hvis jeg har i begge på likt, så finner maskinen ingen av de. O_o Hovedkortet har et stk uttak for IDE, max 2 IDE-drev tilkoblet. Noen som har vært borti dette problemet før? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Mest sannsynlig at begge er satt som master. Den enheten som står ytterst på kabelen skal være master, og den andre skal du sette til slave. Dette gjøres vha jumpere bak på disken/cdrommen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Er vel at du må sette de to IDE-enhetene som henholdsvis MASTER og SLAVE Dette gjør du med hjelp av en såkallt "jumper" på baksiden av harddisken/Dvd'n Lenke til kommentar
audude Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Dere sier noe der ja. Lenge siden jeg har hatt dem ute, så kom ikke på å sjekke det. Det funka på det gamle hovedkortet med samme disker/dvd-rom, så rekna med at det funka her og. Men skal skru dem ut og sjekke. Takker for svar =) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Anbefaler at du setter begge på CS (Cable Select). Da er det plassering på signalkabelen som styrer hva som er Master og hva som er Slave. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Anbefaler at du setter begge på CS (Cable Select). Da er det plassering på signalkabelen som styrer hva som er Master og hva som er Slave.Det forutsetter 80-leders kabel. Men det har trådstarter sikkert uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå