Egil87 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Mistet en skrue på skjermkortet når pc-en var i full sving. Den landet på noen metalldeler bak på skjermkortet så de kom i kontakt med hverandre, og det kom noen gnister. Det kom artifacts på skjermen og etter hvert sluttet skjermkortet å virke. Maskinen slo seg ikke av når ulykken fant sted, og jeg merket ingen annen effekt enn at skjermen ble full av lilla streker, etter en restart så var skjermbildet tilbake, men etter noen dager tok det desverre kvelden. Nå har jeg fått nytt skjermkort og maskinen fungerer helt ok, kan bare være en placeboeffekt men jeg syns den virker litt tregere i spill enn tidligere. Er usikker på om noen annen maskinvare kan ha tatt skade. Hvilke deler kan i så fall ha tatt skade? Skal uansett kjøpe nytt minne, hovedkort og cpu, så hvis det kan være skadet så er det ingen fare. Men hva med psu, og harddisker? Sagt på en annen måte; er det noen deler i maskinen min som my trolig IKKE tok skade når det falt en skrue ned på skjermkortet? Og ja, jeg er ganske hypokonder av meg når det kommer til dette. Endret 7. oktober 2009 av harruepics? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Du kan prøve å sette kortet i et annet PCI-e spor, å se om det blir noe bedre da. Hvilke kort er det snakk om? Lenke til kommentar
Egil87 Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Du kan prøve å sette kortet i et annet PCI-e spor, å se om det blir noe bedre da. Hvilke kort er det snakk om? Testet skjermkortet grundig da det døde, så er ferdig med det. En skrue falt som sagt ned på baksiden av skjermkortet da maskinen var igang, og det kom noen gnister fra det. Det jeg lurer på er hva annet inni maskinen som eventuelt kan ha tatt skade fra dette. Om det kan ha skjedd noe med hovedkortet? Og om det da kan ha skjedd noe med minnet. Jeg har ikke peiling på elektrisitet, så jeg vet ikke om en kortslutting på skjermkortet(som jeg regner med var hva som skjedde) kan skade andre deler i maskinen? Edit: Har redigert første post hvis det var noen forvirring. Endret 7. oktober 2009 av harruepics? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Testet skjermkortet grundig da det døde, så er ferdig med det. En skrue falt som sagt ned på baksiden av skjermkortet da maskinen var igang, og det kom noen gnister fra det. Det jeg lurer på er hva annet inni maskinen som eventuelt kan ha tatt skade fra dette. Om det kan ha skjedd noe med hovedkortet? Og om det da kan ha skjedd noe med minnet. Jeg har ikke peiling på elektrisitet, så jeg vet ikke om en kortslutting på skjermkortet(som jeg regner med var hva som skjedde) kan skade andre deler i maskinen? Det er absolutt en mulighet for at andre deler kan ha tatt skade indirekte. Det som mest sannsynligvis har skjedd er at det har oppstått en kortslutning. Når det skjer, så droppes spenninga som følge av overstrøm. Pluss at hvis hele eller deler av denne strømmen går via hovedkortet, så kan også dette ha tatt skade. Og så er det jo usikkert hvorvidt de andre komponentene i pc'en takler kortvarige spenningsfall. En annen teoretisk ting som kan skje, er når kortslutninga oppheves. Da kan deler av printbanene oppføre seg som spoler -små sådan-, men nok til at det oppstår en kortvarig spenningsspiker. Og knapt noe er værre for elektrisk utstyr enn spenningsspikre. Nå burde riktignok kondensatorene ta seg av dette slik at spenninga holdes jevnt, men som du sikkert vet, så er ikke hverken skjermkort eller hovedkort fullstendig dekket av kondensatorer. Dessuten så kan det gå dager og måneder før en komponent begynner å få symptomer etter en slik hendelse. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Du kan prøve å sette kortet i et annet PCI-e spor, å se om det blir noe bedre da. Hvilke kort er det snakk om? Testet skjermkortet grundig da det døde, så er ferdig med det. En skrue falt som sagt ned på baksiden av skjermkortet da maskinen var igang, og det kom noen gnister fra det. Det jeg lurer på er hva annet inni maskinen som eventuelt kan ha tatt skade fra dette. Om det kan ha skjedd noe med hovedkortet? Og om det da kan ha skjedd noe med minnet. Jeg har ikke peiling på elektrisitet, så jeg vet ikke om en kortslutting på skjermkortet(som jeg regner med var hva som skjedde) kan skade andre deler i maskinen? Edit: Har redigert første post hvis det var noen forvirring. Du misforstår. Jeg mener å prøve det nye kortet i en annen PCI-e slot, da det kan være at slotten har fått seg en trøkk etter kortslutninga. Og HVILKE kort er det snakk om? Lenke til kommentar
Egil87 Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Testet skjermkortet grundig da det døde, så er ferdig med det. En skrue falt som sagt ned på baksiden av skjermkortet da maskinen var igang, og det kom noen gnister fra det. Det jeg lurer på er hva annet inni maskinen som eventuelt kan ha tatt skade fra dette. Om det kan ha skjedd noe med hovedkortet? Og om det da kan ha skjedd noe med minnet. Jeg har ikke peiling på elektrisitet, så jeg vet ikke om en kortslutting på skjermkortet(som jeg regner med var hva som skjedde) kan skade andre deler i maskinen? Det er absolutt en mulighet for at andre deler kan ha tatt skade indirekte. Det som mest sannsynligvis har skjedd er at det har oppstått en kortslutning. Når det skjer, så droppes spenninga som følge av overstrøm. Pluss at hvis hele eller deler av denne strømmen går via hovedkortet, så kan også dette ha tatt skade. Og så er det jo usikkert hvorvidt de andre komponentene i pc'en takler kortvarige spenningsfall. En annen teoretisk ting som kan skje, er når kortslutninga oppheves. Da kan deler av printbanene oppføre seg som spoler -små sådan-, men nok til at det oppstår en kortvarig spenningsspiker. Og knapt noe er værre for elektrisk utstyr enn spenningsspikre. Nå burde riktignok kondensatorene ta seg av dette slik at spenninga holdes jevnt, men som du sikkert vet, så er ikke hverken skjermkort eller hovedkort fullstendig dekket av kondensatorer. Dessuten så kan det gå dager og måneder før en komponent begynner å få symptomer etter en slik hendelse. I see. Hmm, det gjør det jo veldig vanskelig å bedømme hva som kan ha tatt skade. :S Skal jo uansett bytte ut de fleste delene snart, så hvis noe oppfører seg rart etter det så kan jeg jo med stor sikkerhet si at det er en av de gamle delene. Du kan prøve å sette kortet i et annet PCI-e spor, å se om det blir noe bedre da. Hvilke kort er det snakk om? Testet skjermkortet grundig da det døde, så er ferdig med det. En skrue falt som sagt ned på baksiden av skjermkortet da maskinen var igang, og det kom noen gnister fra det. Det jeg lurer på er hva annet inni maskinen som eventuelt kan ha tatt skade fra dette. Om det kan ha skjedd noe med hovedkortet? Og om det da kan ha skjedd noe med minnet. Jeg har ikke peiling på elektrisitet, så jeg vet ikke om en kortslutting på skjermkortet(som jeg regner med var hva som skjedde) kan skade andre deler i maskinen? Edit: Har redigert første post hvis det var noen forvirring. Du misforstår. Jeg mener å prøve det nye kortet i en annen PCI-e slot, da det kan være at slotten har fått seg en trøkk etter kortslutninga. Og HVILKE kort er det snakk om? Ah. Da forstår jeg. Skal prøve det så fort jeg får mulighet. Er snakk om et GTX 275, og et Asus Striker Extreme. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Vell, i SVÆRT få tilfeller vil hardwaren bli tregere av en eventuell kortsluttning. Det som skjer er at det hele slutter å funke, rett og slett i 90% av tilfellene ville ikke maskinen din startet en gang etter noe slikt om HKet hadde tatt skade. Men du kan prøve, bare husk at oddsene her er imot deg som sagt om du håper på at HKet har skade og funker bare tregere. Lenke til kommentar
Rachzul Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det hørtes veldig ut som en kortsluttning. Jeg tror grunnen til at pc-en din går treigt fordi windows ikke er for glad i nye komponenter så lenge windows ikke blir re-instelert. windows har en tendens til å bli treigt når det blir satt inn nye komponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå