Gå til innhold

[Løst]Garanti på batteri til bærbar (Asus EEE 1000) kun 6 måneder?

asoy

Anbefalte innlegg

Hei, 10 måneder etter innkjøp forteller min samboer meg at EEE'en hun fikk til jul ikke klarer seg mer enn ca 1.5 time på batteri - kun ved vanlig (lite CPU intensiv) bruk som websurfing. Amentio henviser til produsenten ASUS når jeg klager, og ASUS hevdet så at det kun er 6 måneders garanti på batteri..

Mitt spørsmål er da om en så kort garanti er lov i Norge? Fra hva jeg kunne forstå i tråden Reklamasjon, garanti og bærbar PC. Info. burde jeg kunne kreve reklamasjon:

Det er 5 års reklamsjonsrett på bærbare PC'er. Husk å reklamere innen 2 måneder fra feilen ble oppdaget.

Enkelt forklart: Slutter din bærbare PC å virke, eller det oppstår plagsomme feil som ikke skyldes unormal eller feilaktig bruk, har du innen 5 år fra kjøpsdato rett til følgende:

<snip>

Mange lurer på hvordan det er med bærbare pc'ers batterier og reklamasjonsrett. Dette er litt verre. Men: Du har reklamasjonsrett, sannysnligvis (og i alle fall) 2 år. Batterier er imidlertid av en slik art at de vil slites over tid av naturlige årsaker. Et års bruk vil gi betydelig svekkelse av ytelsen, men er ikke berettiget utbedring eller omlevering av den grunn. Andre feil med batteriet som skulle oppstå er imidlertid ikke begrenset av denne faktoren.

Noe redusert ytelse er naturligvis bare å forvente, men kun 1.5 time batterikapasitet etter kun 9 måneders sporadisk bruk virker intuitivt returverdig. Er det noen som har erfaringer, innsikt eller råd?

Med tanke på at ett nytt batteri koster "kun" ca 700 + 50 i porto gidder jeg vel ikke legge inn uendelig med innsats for denne saken, men kan ikke bare la det gå uten videre heller.. vi bor da i et land med rettigheter no? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er desverre slik at det er kun 6 mnd garanti på de fleste batterier til bærbar PC.

Å søke om reklamasjon kan du alltids prøve på, men er skjelden det går. Da skal tilfellet være veldig spessielt. Dårligere batterikapasitet er desverre ikke noe spessielt.

Har tatt imot hundrevis av slike henvendeler på jobben, og av rein erfaring kommer det skjelden kundens vei.

Husk at hvis du sender inn batterier e.l. til reklamasjon/garanti og du ikke får gjennomslag, så må du betale for evt. kostnad på undersøkelsen. Husker jeg ikke helt feil så må du ut med 300-500.

Da blir det mer lønnsomt for deg å kjøpe ett nytt batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...