Labov Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Tidligere hadde jeg den gamle telsysboksen til min Dalane Bredband hjemmesentral. Dette fungerte helt utmerket. Denne hjemmesentralen hadde ingen brannmur, og linksysen fungerte som router for resten av nettverket. Nå har jeg imidlertid flyttet, og fått de nye hjemmesentralene med innebygget brannmur og ruter fra Agder Bredband. Dette har fungert så som så. Linksysen har ip 192.168.10.101 utlevert fra ruteren i hjemmesentralen. Jeg har satt denne IP i DMZ sone i hjemmesentralruteren. Videre står fremdeles Linksysen i "gateway" modus, og deler ut adresser til maskinene på nettet. DHCP er på i begge rutere. Jeg antar at det siste ikke er helt bra. Dersom jeg slår av DHCP på linksys ruteren, så mister jeg nettet. Problemet mitt er at nettverkshastigheten er svært variabelt med det nåværende oppsettet. Jeg har tilgang til nettet, og deling mellom maskiner på nettverket fungerer greit. Hvilke forandringer i linksysruteren kan gjøres for å forbedre nettverket? Det er ikke mulig å sette hjemmesentralruteren i bridge-modus. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hjemmesentralen din har vel adresse 192.168.10.1, om jeg ikke tar feil, og den deler ut DHCP-adresser i området 192.168.10.101-200 eller deromkring. Jeg ville ha satt Linksys'en til å bruke "Static IP" på WAN-siden, med IP-adresse 192.168.10.10 (f.eks.) og brukt denne adressen som DMZ-adresse for hjemmesentralen. Linksys'ens LAN-side ville jeg ha gitt en adresse i et annet subnett, f.eks. 192.168.1.1, og jeg ville ha latt DHCP-serveren i Linksys'en stå på. Dette burde gi deg lokal nettrafikk mellom maskinene på "innsiden" av Linksys'en, og internettrafikk ut via hjemmesentral og tilbake via DMZ. (Jeg har en annen ruter, men har i prinsippet gjort det på denne måten. Funker fint.) Lenke til kommentar
madammim Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hei. Sjekk denne linken https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1150749&hl= Nederst står det litt nyheter. Ellers så må du flytte kabelen fra modemet til linksysen fra "wan" til en ledig "lan"- port for å få nett når deaktiverer DHCP på linksysen. Gi den en adresse som modemet ville ha sendt ut (hvis modemet har adresse 192.168.10.100 så kan du gi linksyssen 192.168.10.101 feks) Jeg ville dog ha brukt en høyere adresse, feks 192.168.10.200 Det greieste er vel uansett å bridge modemet, noe som blir mulig i følge linken min. MVH Børge Lenke til kommentar
Labov Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Oppsettet mitt er akkurat som det du beskriver nebrewfoz. Mulig det er Devolo homeplug'en som roter til hastigheten. Ellers er det gledelig at vi skal få sette bridge selv Takk skal dere ha for gode svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå