Gå til innhold

Skape et sosialt nettsted

Anbefalte innlegg

Hei,

Har over et par år forsøkt å finne ut hvordan jeg kan få bygd et nettsted. Er kommet så langt at jeg vet at f.eks. Joomla ikke strekker til.

Har vurdert å sette bort jobben til et profesjonelt firma, men siden jeg er rimelig grønn på feltet, er jeg redd dette kan bli dyrt -og om sluttresultatet blir som jeg ønsker.

Nettdating -sider ser ut til å være det nærmeste til å dekke mine behov (ser denne setningen kan tolkes på flere måter).

Begynner å bli litt fortvilet og lurer på om jeg noen gang klarer å få etablert siden.

Kan noen hjelpe med gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er helt fersk på html/css og programmering (for eks. php) så ville jeg i første omgang startet med å lære seg det.. Fordi hvis du skal la et profesjonelt firma ta seg av den jobben vil tusenlappene fort bli mange..

Søk på google etter tuts, se litt på forumet eller skaff deg Webprogrammering i PHP. En bok som hjalp meg i starten.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Beklager, men jeg skulle nevnt at jeg har sett på muligheten av å bygge nettsiden selv.

Er selvfølgelig forberedt på mye egeninnsats, men med mine datakunnskaper er dette for stort og komplisert, og tiden strekker ikke til.

At det koster noen kroner er greit, spørsmålet er bare hvor mye og hvor man kan få det gjort.

Lenke til kommentar

Ta først og lag deg et dokument der du skriver ned alt av hva som skal til av funksjonalitet på nettsamfunnet ditt. Noe som er vanskelig, og fort kan koste deg veldig mye mer enn nødvendig, er å skulle ha lagt på funksjonalitet utover det som er avtalt. Dette er fordi det ofte er raskere å bygge opp slikt fra starten av.

Det finnes mange unge utviklere som trenger penger ved siden av skolegangen sin, og da blir det nok billigere enn å la et større etablert firma ta seg av det. Bare pass på å få referanser til prosjekter utvikleren har gjort før, som kan relateres til ditt prosjekt.

Lenke til kommentar
At det koster noen kroner er greit, spørsmålet er bare hvor mye og hvor man kan få det gjort.

Jeg kan forsikre deg om at å betale profesjonelle for å gjøre noe som helst for deg innen denne bransjen er vesentlig dyrere enn du tror. Tror samtidig at du ikke har et bredt nok perspektiv til å innse hvor enorme mengder jobb det går med på å lage større og vellykkede sider. Jeg tenker med en gang Facebook, MySpace, etc. når jeg ser tittelen, og isåfall; bare glem det.

Lenke til kommentar

Hvor bredt perspektivet mitt er, skal jeg ikke ha noen formening om.....

Og, bare så det er sagt, jeg skal ikke konkurrere med Facebook, MySpace eller datesider.

Tror jeg har rimelig oversikt over hvilke funksjoner som skal med, har tegnet og forklart for meg selv noen ganger.

Som tidligere nevnt har datesider mye av det jeg trenger. Aner noen om dette er halvfabrikat eller om de alle er prgrammert fra bunnen av?

En dyktig amatør hadde vært perfekt, men hvor finner man de?

Lenke til kommentar

Jeg har sååå lyst til å uttale meg om hvorfor du ikke bør i det hele tatt tenke på å betale en 14-årig mafia-interessert gutt fra PHP-forumet til å gjøre dette for deg, men jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. (Gitt at du virkelig er seriøs med dette.) Sikkerhet, gjenbrukbarhet og arkitektur er temaer de færreste amatører har vært ordentlig innom. For ikke å snakke om at koden ofte er sterkt preget av personlige preferanser og (u)vaner. Det kommer garantert til å komme tilbake og bite deg i ræva ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Heng opp en lapp eller ti på Universitetet (om du bor i en by med ett), finnes mange flinke fattige studenter.

Edit:

Ta også en titt på Ning, har ikke prøvd det, men kanskje det kan dekke ditt behov?

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Jeg har en anbefaling bare jeg kommer på navnet...Noen som husker navnet på firmaet som lagde nettsiden www.politi.no? ;)

Uansett, å lage slik vil nok fort koste deg langt mer en du tror. Folk tar jo 10 000,- for sider laget med Wordpress. Da kan du bare tenke deg hvilke priser du må betale hvis noen skal utvikle et eget system til deg.

Kan jeg spørre om hvorfor ikke Joomla strekker til? Det finnes mange plugins. Og hvis du vil ha det enda mer avansert kan du jo prøve Drupal. Hvis du ikke får til å lage plugins til disse tror jeg du kan glemme å lage noe særlig system selv.

Men det er sikkert noen som selger nettside med flott design og Drupal med oppsatt forum til 10 000,- (uten at jeg vet noe om det).

Jeg har en følelse av at det er mange kopierte koder ute å går blant mafia-folket på PHP-forumet.

Endret av program
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...