Gå til innhold

Kindle - Hvordan vil dette påvirke bokbutikker?

Anbefalte innlegg

Kindle utenfor USA

Leste denne artikkelen i sted, og så at denne oppfinnelsen vil revolusjonere måten man bruker bøker og pensumlitteratur på. Dette er vel og merke hvis den får samme utvikling som f. eks tv'er (at det kommer nye versjoner i forskjellige størrelser osv).

Kom til å tenke på at disse maskinene vil nok bli levert med forskjellig størrelse på harddiskene, man skal kunne lagre bøker, oppskrifter osv på den.

Resultatet med dette er at salget av bøker (fysiske bøker) vil bli kraftig redusert. Hvordan vil bokbutikker som Norli og Notabene kunne tilpasse seg dette?

Selvsagt er dette en prosess som vil ta tid, og det er nok mange som heller vil lese en bok i fysisk form enn å laste den ned på en liten skjerm via det trådløse nettverket. Det finnes jo mange mennesker som i dag foretrekker å høre på vinylplater fremfor mp3-filer;)

Personlig er dette noe jeg tror vil gagne folk flest. Da man kan få presset all av pensum inn på harddisken, slik at man kun trenger denne ene duppeditten som student (samt datamaskin). Det vil nok inspirere flere ungdommer til å begynne å lese romaner, siden det vil bli lettere tilgjengelig. Det er billigere å laste ned en roman enn det er å kjøpe den i butikken. I tillegg er den miljøvennlig (selvsagt). Mange grunner til å kjøpe en slik en.

Hvordan ser folk her på denne nyvinningen? For/imot-argumenter:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argumentene for høres jo lovende ut da. Men hvordan er det å lese på den? Er det som på en datamaskin, eller er det betydelig enklere?

Og hvor stor plass har den?

Synes den så interessant ut, må sjekke ut litt mer om den. Hvor mye blir totalprisen hvis man bestiller den? 1600,- for selve Kindle'en og toll og norsk mums i tillegg?

Lenke til kommentar

"Men hvordan er det å lese på den? Er det som på en datamaskin, eller er det betydelig enklere?" E-bøker kan ikke sammenlignes med å lese på en pc siden skjermene er laget spesielt for bra lesbarhet. Etter hva jeg har forstått da, har ikke test en. I skolen ol. tror jeg den stiller seg sterkt ved at man kan bytte ut alle bøker og spare penger på det, men som å sitte å kose seg å lese i godstolen vill nok vanlig bok stille sterkt lenge.

Kjedlige er vel vis man har hundre bøker på den som man ikke har lagret no annet sted og den går i stykker? Jeg veit ikke åssen løsningen med eks. amazon er, om det er ubegrensa nedlastning av bøkenen du har kjøpt osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På biblioteket i Oslo kan man ihvertfall få lånt Sony sin modell, er nok venteliste. Jeg prøvde en, og syntes det var så som så. Hakket bedre enn på en pc-skjerm vil jeg si, men det er ingen bakgrunnsbelysning så man må i så fall ha godt med lys. Dessuten funker det dårlig hvis du legger inn dine egne pdf-filer (som man jo har mulighet til), virker som det kun er txt-filer og produsentenes egne format som foreløpig er skikkelig støttet. Positive er batterikapasiteten. De bruker jo såkalt elektronisk blekk, sånn at den kun bruker strøm når du laster inn en ny side. Den jeg prøvde skulle ha nok batteri til 7000 sideskift.

Jeg ville nok ikke investert i en slik enda, men det ligger nok et potensiale i dem når teknologien har forbedret seg.

Lenke til kommentar
Men hvordan er det å lese på den? Er det som på en datamaskin, eller er det betydelig enklere?

Jeg har ikke blitt mer sliten av å lese på Kindle enn papir. Betydelig enklere enn en dataskjerm, med andre ord.

Enig med forrige taler, teknologien er litt prematur; hvor mye som kommer til å skje på skjermfronten etc. vet jeg ikke, men distribusjonsmodellene må bli mindre tullete enn de er nå. Dessuten ville jeg tenkt meg godt om før jeg kjøpte Kindle i dag – mange vil ha mer glede av Kindle DX med full pdf-støtte og langt større skjerm. Foreløbig finnes denne imidlertid kun i USA-versjon.

Lenke til kommentar

Liker ikke lock-in. Forlagene må kunne velge selv hvor bøkene deres skal bli solgt, det være seg i digitalt format, eller papir. Kjøper man en kindle er man låst til å kjøpe bøker fra amazon. Man bør kunne kjøpe bøker fra hvor som helst og kunne bruke dem på eget lesebrett, uansett hvem som har lagd det. Det kan man ikke med kindle. Markedet har ikke noe mangel på alternativer til Kindle (Cybook, Sony Reader, iLiad etc.), mange som jeg vil si har bedre støtte for forskjellige filformater enn Kindle, og dermed er mye mer fleksible for alt annet en å kjøpe bøker fort. Kindle har i tillegg dårlig internasjonal støtte hva skrifttegn angår.

Så, ebok-lesere (Kindle er ikke den eneste) vil nok etterhvert ha en stor innvirkning på salget av papirbøker, og gjøre det mindre nødvendig med de store forlagene. Men det er fremdeles et stykke å gå når det gjelder oppløsning og kontrast på E Ink teknologien før man kan regne med generell utbredelse. I tillegg har man problemet med DRM og pris. Man må kunne kjøpe DRM-frie bøker som kan brukes på så mange lesere man vil (så man ikke må kjøpe bøkene på nytt etterhvert som man oppraderer leseren), og prisene må gå ned (ofte koster digitalversjonen mer enn papirutgaven, forstå det den som kan).

For de som er litt mer skruppelløse så kan man løse DRM-problemet ved å strippe DRM-en fra bokfilene. Mener det går med Kindle-bøker også. Prisproblemet er litt vanskeligere å omgå, men igjen, om man er litt skruppelløs så finner man det meste av populær engelsk litteratur andre steder hvor man ikke må betale. :p

Endret av WD
Lenke til kommentar

Ser ikke noen enorm fordel, bortsett fra at den tar mindre fysisk plass. Er jo ikke kostnadene ved å trykke opp bøker som gjør at skolebøker er dyre...

En vanlig bok kan du ta med deg overalt, det kan du ikke med en Kindle. Både med tanke på at den krever lading innimellom, og at den er ømfintlig elektronikk. Kan heller ikke låne den ut til venner uten å miste hele biblioteket.

En fordel er leveringstid, selv kjøper jeg bøker over nettet og da tar det både en og to uker, siden vi har slikt et fantastisk postsystem her i landet og mye må sendes fra utlandet siden nettbutikkene har fint lite på lager selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tja, foreløpig er det vel omtrent bare Engelskspråklige bøker på Kindle, så det er nok ikke noe særlig for de som vil lese på norsk.

Personlig ser eg absolutt fordeler med Kindle, eg forhåndsbestilte kindleDX når den vart tiljengelig på amazon.

Har ingen ting å klage på, fungerer supert, leselig fra alle vinkler... kansje ikkje bakfra ;-) ikkje noko problem å lese i timesvis. Har ikkje prøvd de små kindle ene, syntes det såg alt for smått ut.

Var i utgangspunktet skeptisk til e-bok konseptet, liker tross alt å ha bøker i papirform, men kom fort over skepsisen når eg fikk prøve den, skjermen er heilt fantastisk.

Viss du er som meg, som foretrekker å lese bøker på orginalspråket, da er dette tingen. Eg brukte jo å bestille bøkene på amazon alikevel... no sparer eg Porto og Toll, dessuten har eg boka på 15 sekund.

Samleren i meg... klarer eg jo ikkje heilt å undertrykke... så de bøkene eg les og synes er skikkelig bra, bestiller eg som oftast i inbundet form for å sette i bokhylla...

Dessuten er bøkene billige... når eg sier billing, så samenligner eg med bøker i innbundet form. Leser opplevelsen fra kindleDX, er som fra ei inbundet bok og overgår i lange baner det å lese fra ei bok i pocket utgave (noe eg sluttet med omtrent samtidig som eg lærte å lese).

Så påvirker dette bokhandlere?

både ja og nei, eg kjøper jo altid bøkene eg les på amazon alikevel, men kjøper du bøkene dine i pocketutgave, og gjerne på engelsk.... Da er dette eit fantastisk bra alternativ.

Daniel

Lenke til kommentar
En vanlig bok kan du ta med deg overalt, det kan du ikke med en Kindle. Både med tanke på at den krever lading innimellom, og at den er ømfintlig elektronikk. Kan heller ikke låne den ut til venner uten å miste hele biblioteket.

Hvorfor kan du ikkje ta den med over alt??

joa, enkelte untak fins jo... badekaret for eksempel... ei sandstrand er kansje heller ikkje noko god ide...

men ellers ser eg ikkje noko grunn til ikkje å ta den med overalt... DX som eg har, er ivertfall ganske robust bygget... og batteriet varer jo til 2-3 bøker i normal størrelse.

joa, man må jo lade før man har lest de 3-4000 bøkene det er plass til, men men

det at du ikkje kan låne ut, det er jo eit stort minus ja... men det er jo litt vanskelig å komme utenom da.

Endret av JustmeFW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...