Tafsen Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Virkeleg synd at du ikkje har muligheten å få den med Android. Då hadde eg lett gått for Leo Ser ut til at det blir Hero i staden på meg. Lenke til kommentar
osmano Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hvor stor langringskapasitet har denne? Ser det står MicroSD, men har den noe internminne eller må en kjøpe MicroSD for i det hele kunne ha noe på telefonen? Ikke noe internminne å snakke om. Det følger nok med et MicroSDHC kort. Med min X1 fulgte det med et 4gb kort. Vil nok tro at det i hvert fall følger med et 8gb kort. De finnes opp til 16gb for tiden men standarden skal støtte opp til 32gb Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 HTC pleier å legge ved et minnekort. Med HD fulgte det med et på 8 GB, så forhåpentligvis gjør det det på denne også. Lenke til kommentar
MrMKE Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Tviler på at 1ghz prosessoren vil gjøre os`en raskere. Selve coren i os´en er nemlig ikke blitt oppdatert i flere år. Ville likt å se denne med android. Vel tror du kommer til å få sjokk når du prøver telefonen. CPU Muskler har veldig mye å si. Det største problemer med tideligere Windows mobiler er at kraften har vært for svak. Det er ikke bare CPU som teller men også GPU samt raskere minne. I tilleg har HTC laget menyene bedre og enklere. Jeg har selv HTC Hero med Android, men har stor tro på denne her som også har Sense meny. Det finnes nok av videoer på nett som beviser dette. Se feks denne : Endret 8. oktober 2009 av mrMKE Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hvor stor langringskapasitet har denne? Ser det står MicroSD, men har den noe internminne eller må en kjøpe MicroSD for i det hele kunne ha noe på telefonen? Ikke noe internminne å snakke om. Det følger nok med et MicroSDHC kort. Med min X1 fulgte det med et 4gb kort. Vil nok tro at det i hvert fall følger med et 8gb kort. De finnes opp til 16gb for tiden men standarden skal støtte opp til 32gb Den leveres da med 512MB intern minne? Også har du muligheten for utvidelse i form av MicroSD kort, det følger vell mest sannsynlig et på 4-8GB med telefonen i kjent HTC stil regner jeg med! Vel tror du kommer til å få sjokk når du prøver telefonen. CPU Muskler har veldig mye å si. Det største problemer med tideligere Windows mobiler er at kraften har vært for svak. At Windows Mobile er dårlig optimalisert sammenlignet med konkurrenter som iPhone OS og Android er det vell liten tvil om, men med Windows Mobile 6.5 og menyene til HTC er ting veldig bra lagt opp for en multi-touch skjerm, samtidig som HTC Touch HD2 sin skjerm er vannvittig stor med sine 4.3", dette kombinert med kraftig maskinvare i form av 1GHz snapdragon brikkesett og 320MB RAM burde få selv Windows Mobile til å flyte mer enn tilfredsstillende, at Windows Mobile 6.1 sliter i svingene på eldre Qualcomm brikkesett er det ingen tvil om, og at Windows Mobile tidligere har vært lite brukervennlig for touch uten stylus og ofte kombinert med relativt små skjermer har vært uheldig, men i dette tilfellet så syntes jeg de fleste (om ikke alle?) de negative faktorene som har vært med Windows Mobile telefoner tidligere har blitt eliminert? Det at ting flyter dårlig osv.. Blir nok eliminert av Snapdragon brikkesettet, vi snakker nesten en dobling av frekvensen samtidig som det skal være bedre og mer optimalisert ytelse per mhz? Alt vi har sett av sniktitter til nå har jo vist at ting flyter mer enn filtrestillende? Så det å klage på at Windows Mobile 6.5 vil være tregt på HTC Touch HD2 må vi nesten se av til det kommer noen skikkelig gjennomgående tester? Det at Windows Mobile telefoner har vært skuffende når det kommer til touch har også på mange måter blitt eliminert med kombinasjonen Windows Mobile 6.5 og HTC sine egne menyer og når vi i tillegg får en 4.3" kapasitiv og ikke lenger må slite med resistive skjermer og stylus så tviler jeg på at dette skal bli noe reelt problem? For min egen del hvert fall så har aldri Windows Mobile i seg selv vært noe problem, problemene har gjerne ligget i telefonene Windows Mobile har blitt levert på, det har vært for små skjermer, feil skjerm teknologi kombinert med for svak maskinvare som har stått for mye av problematikken føler jeg (selv om Windows naturlig nok må ta selvkritikk for at operativsystemet ikke er bedre optimalisert enn hva det faktisk er, og at "touch-vennlige" menyer har vært fraværende). Så nå som alle disse negative sidene ser ut til å være borte, så stiller jeg meg svært positiv til Windows Mobile 6.5, må heller ikke glemme at det alltid har vært og mest sannsynlig også vil være veldig lett med HTC Touch HD2 med Qualcomm brikkesett å laste ned diverse XDA utviklede roms som gir deg muligheten for alternative operativsystemer for de som ønsker det, blir ikke overrasket om vi ser både Windows Mobile 7, Android og andre Windows Mobile 6.5 roms som kan kjøres på denne maskinvaren! Da er jo friheten og valgmuligheten veldig stor! For i dette tilfellet så sitter maskinvaren så absolutt på plass, det er massevis av maskinvarekraft, Qualcomm er generelt veldig kompatibelt med tanke på alternative roms, vi har et god kamera med LED-flash, minijack osv.. Så jeg gleder meg veldig til HTC Touch HD2! Eneste jeg er skeptisk til er batteri levetiden når jeg ser batteriet? Hvorfor stappe et så lite batteri inn i en telefon på denne størrelsen? Det må da være plass til noe litt større? Lukter lading daglig her Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Takk og pris for SPB Shell 3.5 Dette ser bedre ut en alt av touch flow,touchwiz UI osv.. Kommer nok til å legge inn det på denne, hvis det blir dennne da Lenke til kommentar
dialafc Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Noen som har sett video av lesing av nettsider på denne? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Takk og pris for SPB Shell 3.5 Dette ser bedre ut en alt av touch flow,touchwiz UI osv.. Kommer nok til å legge inn det på denne, hvis det blir dennne da Etter en rask titt, så tror jeg jaggu det blir SPB Shell på min Touch HD2 også! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Etter å ha brukt SPB Shell 3.5 en liten stund på min HD, må jeg si jeg syns nyeste Manila/Sense er mye bedre. Mer oversiktlig og lettere i bruk. Men så klart, hver sin smak. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg vurderer sterkt denne nå, men er generellt småredd for å kjøpe feil telefon i så dyr prisklasse. Hva er fordeler og ulemper med denne vs. Omnia HD (symbian), Hero (android) med unntak av OSene, om det ikke er noen viktige punkter ved OS valget. Jeg er også litt usikker på hvordan det vil være å ikke ha stylus i det hele tatt. Stylus kan være veldig praktisk i mange henseende, også ift. skriving med teknikken som var utviklet for håndskrift og stylus. Ikke minst vil en stylus fungerer som en forlenget finger slik at man kan hvile hånden på bordflaten mens man arbeider (skulder,nakke etc). Samtidig vil den også kunne være mer nøyaktig enn en finger uansett hvor "brukervennlig" man lager små skjermer. Jeg føler tiden er moden for en smartmobil i større klasse nå men er usikker på en del slike faktorer. Noen som kan overbevise meg? iPhone 3GS er helt uaktuell for meg, og det ene og alene fordi man ikke kan multitaske, noe som er en idiotisk begrensning i en smartmobil etter min mening. EDIT: Et element er også om man bør velge en telefon som har et utskyvbart qwerty tastatur (lett tilgjengelig æ, ø, å er et krav) har det stor betydning når man vil bruke telefonen en del til surfing, epost, sms, IM, sosiale nettverk mm? Jeg vil også ha et godt kamera når jeg først putter så mye penger i en telefon privat, samtidig også gode musikkavspiller muligheter med nevnte FLAC osv. Ellers vet jeg at Spotify er utviklet for iPhone, Android er neste men hva med WM? NB! Jeg bruker også en del GPS funksjonalitet og sverger til TomTom Navigator. Utelukker kanskje Android? Har tittet litt på disse uten å føle at det ga meg noe beslutningsgrunnlag: http://mobilen.no/wip4/review/beste-touchm.../d.epl?id=41036 http://mobilen.no/wip4/review/beste-touchm.../d.epl?id=41035 EDIT2: Jeg synes det virker som jeg trenger en blanding av denne, HTC Touch Pro 2 og Omnia HD... frustrerende. Endret 9. oktober 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 EDIT:Et element er også om man bør velge en telefon som har et utskyvbart qwerty tastatur (lett tilgjengelig æ, ø, å er et krav) har det stor betydning når man vil bruke telefonen en del til surfing, epost, sms, IM, sosiale nettverk mm? Siden man ofte bruker telefonen horisontalt når man surfer ender man opp med at tastaturet dekker rundt halvparten av skjermen. Skriver man derfor mye på forum og liknende (forsåvidt skriver generelt mye) er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt, men siden det ikke finnes så mange konkurrenter som likner HD2 som har tastatur, blir valget kanskje ikke så enkelt allikevel. Etter å ha brukt HD siden i fjor, ville jeg valgt TP2 i dag om jeg skulle hatt en ny telefon. Nettopp på grunn av at man får flere linjer tekst, i tillegg til at et fysisk tastatur, spesielt TP2 sitt, er mye bedre å skrive med. Ellers er jeg helt enig i det du sier om stylus. Tror nok mange stylushatere aldri har brukt det nok til å se fordelen med det. Noen ganger er det veldig kjekt å ha den nøyaktigheten stylus tillater, som når man skal gjøre notater i form av noe annet enn maskinbokstaver. Hvorfor du absolutt vil ha flac-muligheter ser jeg ikke helt. Det tar unødvendig stor plass, og du hører neppe forskjell på lydkvaliteten, med mindre lyden i HD2 er særs god. Ellers skjønner jeg det jo hvis du ikke vil ha duplikater på maskinen hvis du normalt ripper til flac. Angeånde avspillingsstøtte finner du sikkert noe hvis du googler litt. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg vurderer sterkt denne nå, men er generellt småredd for å kjøpe feil telefon i så dyr prisklasse. Hva er fordeler og ulemper med denne vs. Omnia HD (symbian), Hero (android) med unntak av OSene, om det ikke er noen viktige punkter ved OS valget. Det første som må tale til Touch HD2 sin fordel må vell være maskinvaren? Qualcomm Snapdragon brikkesettet har vell både mer prosessorkraft og GPU-kraft sammenlignet med hva som leveres i både Omnia HD og Hero? Hero blir på mange måter et litt annet alternativ, svakere maskinvare, mye mindre skjerm og på mange måter en helt annet type mobiltelefon? Om vi ser utelukkende på maskinvare så vil jeg vell si at Hero er underlegen Touch HD2 på nesten samtlige områder? Omnia HD derimot har en stor AMOLED skjerm (det er vell ikke AMOLED på Touch HD2?), taper fremdeles litt på maskinvare kraften men blir på veldig mange måter lik en Touch HD2 på design og følelse, mens Hero blir noe helt annet. For min egen del så blir Hero for liten og for svak, hadde du hatt en Omnia HD / Touch HD2 lignende mobiltelefon med Android så hadde det vært noe annet, men Hero blir for min del for dårlig når det kommer til maskinvaren og spesifikasjonene og når vi mest sannsynlig vil få se Android roms til Touch HD2 med tiden uansett så er Hero et "no go" for meg hvert fall. Hva Omnia HD angår så er jeg svært skeptisk til kombinasjonen Symbian og Samsung, da Samsung nærmest har en tradisjon for å IKKE følge opp telefonene sine, aldri komme med oppdateringer osv.. Det er svært uheldig for en smarttelefon, og spesielt da med Symbian som i alle mine tilfeller har vært buggy og kronglete ved release for så og bli bedre med tiden da den modnes med Nokia oppdateringer, siden Samsung neppe vil følge opp sine Symbian telefoner like godt som Nokia så holder jeg mer unna inntil det motsatte blir bevist hvert fall. Og da har vi vell stort sett Touch HD2 og iPhone igjen? Jeg bytter jo bort fra en iPhone 3G, det ene og alene på grunn av at jeg ikke liker iTunes, jeg ønsker ikke å bruke iTunes og siden jeg er bundet til iTunes for syncing så syncer jeg faktisk ALDRI telefonen, har ikke gjort det siden iPhone OS 3.0 release og dette er grunn nok alene til at jeg bytter til en alternativ mobiltelefon, det finnes også flere årsaker som mangel på Java (får ikke benyttet meg av Vyke Mobile), mange idiotiske kunstige begrensinger, alt fra ingen multitasking til 30sek ringetoner som må være i eget format osv.. Så for min del blir det da Touch HD2, også vil jeg nok leke meg med å legge inn Android, alternative Windows Mobile roms osv etter hvert! Endret 9. oktober 2009 av RamGuy Lenke til kommentar
genser Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg vurderer sterkt denne nå, men er generellt småredd for å kjøpe feil telefon i så dyr prisklasse. Hva er fordeler og ulemper med denne vs. Omnia HD (symbian), Hero (android) med unntak av OSene, om det ikke er noen viktige punkter ved OS valget. Bortsett fra OS, så har nok Omnia HD bedre foto- og video-kamera og bedre kontrastnivå og fargestyrke med sin strålende AMOLED-skjerm og sannsynligvis lavere pris. HTC'en vil ha større skjerm. Jeg ser egentlig ingen fordeler med Hero fremfor denne, med unntak av pris og størrelse. HD2 er nok en god del raskere, den har langt større skjerm, osv. osv. Jeg er også litt usikker på hvordan det vil være å ikke ha stylus i det hele tatt. Stylus kan være veldig praktisk i mange henseende, også ift. skriving med teknikken som var utviklet for håndskrift og stylus. Ikke minst vil en stylus fungerer som en forlenget finger slik at man kan hvile hånden på bordflaten mens man arbeider (skulder,nakke etc). Samtidig vil den også kunne være mer nøyaktig enn en finger uansett hvor "brukervennlig" man lager små skjermer. Klart at resistive skjermer med mulighet for presis stylus har sine fordeler, men de aller fleste vil nok si at fordelene med berøringsfølsom skjerm overgår svakhetene. iPhone 3GS er helt uaktuell for meg, og det ene og alene fordi man ikke kan multitaske, noe som er en idiotisk begrensning i en smartmobil etter min mening. Ja, jo. Klart dette er et minus, men gir du den en real sjanse tror jeg du kanskje endrer mening noe. Ja, det er negativt at den ikke kan multitaske, men med kombinasjon av push-meldinger og med strålende utført og lynraskt måte å skifte programmer på så minker det problemet vesentlig. Jeg savner aldri muligheten til å hoppe mellom ulike åpne program, da det i praksis føles som om det er nøyaktig det jeg gjør, men det er flere programmer som må "lære seg" å bruke push for det det er verdt. Et element er også om man bør velge en telefon som har et utskyvbart qwerty tastatur (lett tilgjengelig æ, ø, å er et krav) har det stor betydning når man vil bruke telefonen en del til surfing, epost, sms, IM, sosiale nettverk mm? Igjen så er dette noe som enkelt og greit får være opp til hver og en. Det er klart at et fysisk tastatur er å foretrekke om man skriver masse, men dette vil igjen gå utover størrelsen på enheten. HD2 er allerede en ålreit klump, og 4-5 mm ekstra tykkelse hadde vært ganske merkbart. Jeg vil også ha et godt kamera når jeg først putter så mye penger i en telefon privat Kameraet er sikkert greit i godt lys, men HTC har aldri lagt særlig vekt på kamera i sine mobiler. NB! Jeg bruker også en del GPS funksjonalitet og sverger til TomTom Navigator. Utelukker kanskje Android? TomTom kommer nok til Android også når kundegrunnlaget blir stort nok. Kanskje høsten 2010? Hvem vet. Google Maps er i mellomtiden en strålende karttjeneste, men ikke god til navigering. Jeg synes det virker som jeg trenger en blanding av denne, HTC Touch Pro 2 og Omnia HD... frustrerende. Welcome to the real world Med tanke på din skepsis til berøringsfølsom skjerm og mangel på fysisk tastatur kan du kanskje føye N900 til listen også. Håper jeg var noe til hjelp, lykke til Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Mange gode innlegg her, takker Om jeg føler at valget ble klarere er noe helt annet hehe. Jeg heller vel mest mot TP2, men den har noen ulemper som ikke er særlig gode. Pluss:Stor skjerm, rask på nett, bra lyd, integrert kontaktinformasjon med rask tilgang til historikk. Kommer med GPS-navigasjon. Minus: Skjermen tar lett riper. Svak i direkte sollys. Tykk og tung. Ikke 3,5mm lydutgang. Jeg må kanskje sitte på gjerdet med min E51 ennå litt lenger. EDIT: Ang. dette med stylus, er det ingen måte man kan bruke et stylus/peke lignende verktøy på en kapasitiv skjerm? Med unntak av fingeren. Endret 9. oktober 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
genser Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Joda, det finnes kapasative styluser (google), men de har stort sett samme svakheter som vanlig fingerbruk, dvs. langt mindre presisjon. Men forresten, Google ga meg dette også: HTC files patent for capacitive stylus with resistive accuracy Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Det var akkurat noe slik jeg så for meg. med gummitupp. Ja, jeg vet google har svaret på mye men dette er et diskusjonsforum Spennende at HTC har det i kikkerten! Dog blir jeg smått irritert om man får patent på slik, men slik er jo verden. Ikke enig i at det vil ha alle de samme svakheter som fingerbruk. Det er en viktig forskjell, med stylus kan man hvile hånden i større grad på bordflaten og i en mer ergonomisk riktig stilling for hånden. En viktig styrke, spør du meg. Spørsmålet ift. kapasitiv stylus er hvilken berøringsgrad som er tilstrekkelig, for at det er brukbart eller ikke. Man burde klare å utvikle en kapasitiv stulys med mindre omkrets enn denne og som evt. kun krever lette berøringer. Endret 9. oktober 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Er det noen tilsvarende Apple app store eller Android market på windows mobile? Tror ikke jeg noensinne kommer til å kjøpe en telefon igjen som ikke har dette. Lenke til kommentar
genser Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Om de er tilsvarende i brukervennlighet og utvalg kan jeg ikke garantere, men ja, det finnes et svar på AppStore til Windows Mobile, Windows Marketplace. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Føler at det er noen ting som ikke har blitt helt belyst her, og håper jeg ikke er alene om den fokusen Kamera: HD2 har vel det suverent beste kameraet noensinne levert på en HTC ? Mener jeg leste det en eller annen plass 5 mpix, med lys og fine farger. Sync: Om man skulle være så heldig å ha en jobb, så er det ofte man bruker mobilen i den jobben, og noen har til og med mail på mobilen. Microsoft Exchange 2010 Server, som har noe som kalles OMA (Outlook Mobile Access) har 2 kategorier på hvordan man kan koble seg til. 1) full pakke, kun støttet av Windows Mobile os ... Eller 2) redusert tilgang (ie. pop/imap vil jeg tro) tilgjengelig på alskens talartutat som iPhone, Androids osv osv. Så i praksis, om du har ønske og/eller interesse av å maxe ut OMA, så er WM the way to go... Så en liten ting til slutt, og ta ikke dette ille opp... Har ditt, har datt, mangler sånn, skulle hatt sånn, vente på ditt og vente på datt... Du skal tross alt bare ha telefonen 1 år.. Det er bare 12 måneder, så bytter du den ut, og da er alt av mobiler kommet 1 generasjon lenger, og er 1 generasjon bedre. Vi må alltid være forberedt på å svelge noen kameler, og man kan ikke lage omelett uten å knegge noen egg. Jeg vil ha full qwerty som er på TP2, men jeg driter nå glatt i det når jeg ser specs, benchmarks og reviews på HD2. Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Så en liten ting til slutt, og ta ikke dette ille opp... Har ditt, har datt, mangler sånn, skulle hatt sånn, vente på ditt og vente på datt... Du skal tross alt bare ha telefonen 1 år.. Det er bare 12 måneder, så bytter du den ut, og da er alt av mobiler kommet 1 generasjon lenger, og er 1 generasjon bedre. Vi må alltid være forberedt på å svelge noen kameler, og man kan ikke lage omelett uten å knegge noen egg. Jeg vil ha full qwerty som er på TP2, men jeg driter nå glatt i det når jeg ser specs, benchmarks og reviews på HD2. Kunne ikke vært mer enig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg