Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ATV for vinterkjøring på vei


Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del på ATV i det siste, og har prøvd å sette meg inn i regelverket osv.

 

Såvidt jeg har forstått er det 4 klasser man kan plassere ATV i:

 

1: uregistrert kjøretøy, kun lov å kjøre på privat eiendom og tilrettelagte områder, ingen begrensninger eller restriksjoner, unntatt kanskje aldersbegrensninger - går som motorredskap.

-Ikke aktuell for min del

 

2: 50ccm ATV, max 175 kg vekt og max 45km/t hastighetsbegrensning

 

-kjøres på mopedsertifikat, mc-sertifikat eller bilsertifikat.

 

3: fri kubikk, men begrensning på 20 hk eller 15kw effekt, ingen begrensning på hastighet, registrert som MC, men kjøres på bilsertifikat og bruker hvite skilt, fri kjøring hvor biler/mc kan kjøre.

 

4: Traktor-registrert ATV på sorte skilt, kan kjøres på vei (?), men hastighetsbegrensning på 45km/t, ingen kubikk/hk-begrensning. Kjøres på Bil eller traktorsertifikat

 

Det ser ut til at den mest aktuelle "klassen" for min del havner ved punkt 3.

 

Og så over til mulige valg for klassen begrenset til 15kw/20hk. De mest interessante modellene her for min del er kanskje Yamaha Grizzly 700, eller Honda TRX 680 Rincon, disse maskinene ser jo ganske avansert ut i forhold til hjuloppheng, spørsmålet er hvordan de oppfører seg når de er effektbegrenset.

 

Jeg kjører vanligvis MC, men slicks og 2-hjuling blir litt for intenst om vinteren :)

 

Er slike kjøretøy god å kjøre på asfalt som til tider kan være snødekket, våt og av og til isete/glatt? Kan det være et ok alternativ til bil, og vil man føle seg noenlunde trygg i trafikken i tettbygd strøk med en slik?

 

Vil de være "sprek" nok til å følge trafikken i 60-80 sonen?

 

Hva består plomberingene av på slike maskiner? Er det vanskelig å sette dem tilbake til full effekt om man vil kjøre på privat område, og så sette tilbake plomberingene ved kjøring på vei?

 

Håper noen kjenner slike maskiner og vil fortelle litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket med en forhandler av Yamaha Grizzly 700/550 i dag. Han fortalte at plomberingen består i en dobbel katalysator på 700'en, og at maskinen ikke gikk spesielt bra uten at man fjernet denne.

 

Såvidt jeg har fått med meg ligger den opprinnelige effekten på 700'en på ca. 45 hk, og 550'en har rundt 35hk.

 

Grizzly 550'en de har var registrert som EU-traktor på hvite skilter med fartsbegrensning på ca. 45km/t, pris ferdig registrert på vei er rundt kr. 110 000,-.

 

Prisen på 700 registrert som MC (ingen fartsbegrensning, men begrenset til 20HK/15kwh) var ca. kr. 140 000,-

 

Glemte å spørre om serviceintervall på Yamaha, noen som kjenner til hva det ligger på for disse ATV'ene?

 

Grizzly 700 og 550 har servostyring som sikkert er behagelig å kjøre med, og uavhengige hjuloppheng.

 

Det er frontdifferensial på de såvidt jeg har fått med meg, men er usikker på om det er differensial bak.

 

Differensial øker vel kjørbarheten temmelig mye på asfalt. Er det evt. andre merker som kan være aktuelle og som har et godt hjuloppheng og diff både foran og bak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...