Takkformeg Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hei og hå.. Har en Vectra 89 mod som jeg putta inn 2 x 12" kicker subber på en kicker zx300.1 forsterker... Alt var fryd og gammen på fredag (da jeg satte det inn), funka helt greit hele fredagskvelden (og natta), på lørdagen var jeg også ute. alt funka greit da og. På søndag tok batteriet kvelden, så jeg skaffa ett nytt på mandag å satte inn. Kjørte litt på kvelden på mandag, så kom jeg akkurat hjem da batteriet ikke klarte å holde bilen i gang.. Lada opp løpet av natten og kjørte til jobb og hjem igjen, så begynte det å bli lite strøm igjen.. Lada i natt og kjørte til jobb og målte med voltmeter.. Ingen lading... Dynamoen ble bytta for 2 uker siden (regner med den har samme str som orginalt) Kan anlegget mitt ha drept dynamoen? En på jobb som snakket noe om en diode elns som kunne ha røket ? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hvis du nettopp har byttet batteri, ville jeg tatt en langtur med det for å få kjørt det litt inn. En kompis av meg bytta batteri, han trengte å kjøre en litt lengre tur før batteriet virket. Og jeg ser ikke hvordan du klarer å ødlegge en dynamo ved å ha forstort anlegg. Eneste som skjer er du lader ut batteriet raskere enn det blir ladet opp.. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Glemte å si at jeg målte batteriet med voltmeter med og uten svev på motoren.. 0 lading.. Kan det ha noe med at gamle batteriet røk og dynamoen da prøvde å lade et batteri uten sjangs, OG drev anlegget ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Neppe, slike dynamoer lar seg ikke overbelaste. Hvis det var en byttedynamo du monterte så var det antagelig noe feil på den fra fabrikk. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Den er kjøpt på bilxtra - har jeg noen sjangs for å få den byttet i en ny eller kommer de til å si det er anlegget som tok livet av den ? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Sjekket at alle ledningene sitter godt på dynamoen? Var lenge plaget med at dynamoen ikke ladet på min forje bil, da var det dårlig kontakt i ledningene. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Eneste kontakten som er synlig dårlig er jordledning mellom motor og dynamo, men går jo ledning rett fra -'en og inn på dynaomen, så skjønner ikke at den kan ha noe å si ? Min far og en annen kar på jobb er overbevist om at dynamoen er ødelagt av anlegget fordi det tar mer strøm enn den klarer å lage Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Dynamoen skal vel ikke bare dø av den grunn, heller bli fortere slitt. Men muli spenningsregulatoren er gåen? koster en 100kr for en ny på biltema iallefall, men spørs hvordan du må ha til din dynamo.. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Spenningsregulator byttes ikke når de bytter dynamo? Elektriker på jobb mente det kunne vært no diode greie som hadde røket pga økt belastning eller noe.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) vil tro det blir byttet da ja, da den står fastmontert på dynamoen. diodene står en plass på dynamoen. de er der for å likerette, så det blir likespenning ut.. Om de er blåst, får du ingen ladding. og det kan være vanskelig å få de byttet, men alt etter hvilken dynamo du har.. Endret 7. oktober 2009 av Complexity Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Er det lysdioder? Skal få tatt bilen på verksted, så skal de finne ut om dynamoen er fra fabrikk eller om jeg på noen måte har tatt livet av den... Hvis det er fabrikkfeil så må jo bilxtra bytte den =) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hehe, nei dioder fungere slik at man kan sende spenning inn en vei, men ikke andre veien Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Eneste kontakten som er synlig dårlig er jordledning mellom motor og dynamo, men går jo ledning rett fra -'en og inn på dynaomen, så skjønner ikke at den kan ha noe å si ? Jeg får ta dagskvoten min med idiotiske motspørsmål nå... du har en kabel fra +'en på batteriet over til dynamoen også? Om det du sier stemmer, er altså dynamoen din jordet 3 steder; direkte til -pol, til motor via en jordledning, og til motor via sitt eget chassis... er ikke det uvanlig mye? Utifra det du beskriver, har du nok kun kjørt på batteriet siden du byttet dynamo, uten at den har fungert etter byttet i det hele tatt. Endret 7. oktober 2009 av transmedia.no Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Men så er det vel 2 plusser (+) og en minus på chassiet? En det står D+ på? Husker ikke riktig nå, men er noe med det greiene der jeg greide å kødde til når jeg bytta dynamo på min for en stund siden (kobla i blinde under diverse og satte da feil ledning på feil +) Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg får ta dagskvoten min med idiotiske motspørsmål nå... du har en kabel fra +'en på batteriet over til dynamoen også? Om det du sier stemmer, er altså dynamoen din jordet 3 steder; direkte til -pol, til motor via en jordledning, og til motor via sitt eget chassis... er ikke det uvanlig mye? Utifra det du beskriver, har du nok kun kjørt på batteriet siden du byttet dynamo, uten at den har fungert etter byttet i det hele tatt. Går en fra + til dynamoen og, ja. Jeg tviler på jeg har kjørt kun på batteri, for har kjørt på den dynamoen i ca 1,5 uke før anlegget kom. Kan ta noen bilder av dynamoen i dag når jeg kommer hjem Men så er det vel 2 plusser (+) og en minus på chassiet?En det står D+ på? Husker ikke riktig nå, men er noe med det greiene der jeg greide å kødde til når jeg bytta dynamo på min for en stund siden (kobla i blinde under diverse og satte da feil ledning på feil +) Funka din i ca 1 uke? Hvor på ledningen skal det stå D+? Er 2 ledninger på den siden som plussen går inn på når jeg tenker meg om Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Når det gjelder ekstern jording av dynamo har det sin mening,spesielt hvis dynamoen har et to krets-system. Hvor mange tilkoblingspunkter er det på dynamoen og det skal stå en benevnelse ved siden av hver tilkobling.Og hvor mange kabler har du fra bilen til dynamoen og hvilken farger har de. Har du ladelampe,lyser den hele tiden eller virker den ikke i det hele tatt,normalt så gir du feltstrøm/spenning til dynamoen igjennom ladelampa og hvis pæren er ødelagt så lader ikke dynamoen. Og det at du overbelaster dynamoen er umulig,spesielt hvis den er nyere og rengjort.en dynamo er designet for og takle maks belastning.Jo mer du belaster dynamoen jo tyngere blir den og dra rundt,heller større skjangs for at kilereima får en unormal høy slitasje. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Er en kabel fra + og inn på dynamoen.. Den er svart, men koblingspunktet der ledningen er på dynamoen er rødt. Er en orange kabel som går fra dynamoen og ned på en kontakt litt under dynamoen. Så er det fra - polen til den skruen som holder dynamoen og fra den skruen og igjennom jordledningen inn på motorblokka. Benevnelse på punktene klarer jeg ikke å se. Kan prøve å skru av luftslangen å se om jeg får trøkt hodet ned Skal kjøre opp på verksted rett ved jobb etterpå å spør om de kan ta en kjapp titt... Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Er dynamoen stress å bytte for en som er glad i å skru ? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Kommer veldig ann på bilen, og om det er snakk om en dynamo som passer. Om dynamoen er lett å komme til, og passer fint, så skal det gå veldig enkelt å greit å bytte Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Er dynamoen stress å bytte for en som er glad i å skru ? Tar mellom 10 og 15 min Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå