Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg drepte dynamoen?


Anbefalte innlegg

Hei og hå..

Har en Vectra 89 mod som jeg putta inn 2 x 12" kicker subber på en kicker zx300.1 forsterker... Alt var fryd og gammen på fredag (da jeg satte det inn), funka helt greit hele fredagskvelden (og natta), på lørdagen var jeg også ute. alt funka greit da og.

På søndag tok batteriet kvelden, så jeg skaffa ett nytt på mandag å satte inn. Kjørte litt på kvelden på mandag, så kom jeg akkurat hjem da batteriet ikke klarte å holde bilen i gang.. Lada opp løpet av natten og kjørte til jobb og hjem igjen, så begynte det å bli lite strøm igjen.. Lada i natt og kjørte til jobb og målte med voltmeter.. Ingen lading...

 

Dynamoen ble bytta for 2 uker siden (regner med den har samme str som orginalt)

 

Kan anlegget mitt ha drept dynamoen? En på jobb som snakket noe om en diode elns som kunne ha røket ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du nettopp har byttet batteri, ville jeg tatt en langtur med det for å få kjørt det litt inn. En kompis av meg bytta batteri, han trengte å kjøre en litt lengre tur før batteriet virket. Og jeg ser ikke hvordan du klarer å ødlegge en dynamo ved å ha forstort anlegg. Eneste som skjer er du lader ut batteriet raskere enn det blir ladet opp.. :hmm:

Lenke til kommentar

Eneste kontakten som er synlig dårlig er jordledning mellom motor og dynamo, men går jo ledning rett fra -'en og inn på dynaomen, så skjønner ikke at den kan ha noe å si ?

 

Min far og en annen kar på jobb er overbevist om at dynamoen er ødelagt av anlegget fordi det tar mer strøm enn den klarer å lage

Lenke til kommentar

vil tro det blir byttet da ja, da den står fastmontert på dynamoen.

 

diodene står en plass på dynamoen. de er der for å likerette, så det blir likespenning ut..

Om de er blåst, får du ingen ladding. og det kan være vanskelig å få de byttet, men alt etter hvilken dynamo du har..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Eneste kontakten som er synlig dårlig er jordledning mellom motor og dynamo, men går jo ledning rett fra -'en og inn på dynaomen, så skjønner ikke at den kan ha noe å si ?
Jeg får ta dagskvoten min med idiotiske motspørsmål nå... du har en kabel fra +'en på batteriet over til dynamoen også?

Om det du sier stemmer, er altså dynamoen din jordet 3 steder; direkte til -pol, til motor via en jordledning, og til motor via sitt eget chassis... er ikke det uvanlig mye? :hmm:

 

Utifra det du beskriver, har du nok kun kjørt på batteriet siden du byttet dynamo, uten at den har fungert etter byttet i det hele tatt.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Men så er det vel 2 plusser (+) og en minus på chassiet?

En det står D+ på?

 

Husker ikke riktig nå, men er noe med det greiene der jeg greide å kødde til når jeg bytta dynamo på min for en stund siden (kobla i blinde under diverse og satte da feil ledning på feil +)

Lenke til kommentar
Jeg får ta dagskvoten min med idiotiske motspørsmål nå... du har en kabel fra +'en på batteriet over til dynamoen også?

Om det du sier stemmer, er altså dynamoen din jordet 3 steder; direkte til -pol, til motor via en jordledning, og til motor via sitt eget chassis... er ikke det uvanlig mye? :hmm:

 

Utifra det du beskriver, har du nok kun kjørt på batteriet siden du byttet dynamo, uten at den har fungert etter byttet i det hele tatt.

 

Går en fra + til dynamoen og, ja.

 

Jeg tviler på jeg har kjørt kun på batteri, for har kjørt på den dynamoen i ca 1,5 uke før anlegget kom.

Kan ta noen bilder av dynamoen i dag når jeg kommer hjem

 

Men så er det vel 2 plusser (+) og en minus på chassiet?

En det står D+ på?

 

Husker ikke riktig nå, men er noe med det greiene der jeg greide å kødde til når jeg bytta dynamo på min for en stund siden (kobla i blinde under diverse og satte da feil ledning på feil +)

 

Funka din i ca 1 uke?

Hvor på ledningen skal det stå D+?

 

Er 2 ledninger på den siden som plussen går inn på når jeg tenker meg om

Lenke til kommentar

Når det gjelder ekstern jording av dynamo har det sin mening,spesielt hvis dynamoen har et to krets-system.

 

Hvor mange tilkoblingspunkter er det på dynamoen og det skal stå en benevnelse ved siden av hver tilkobling.Og hvor mange kabler har du fra bilen til dynamoen og hvilken farger har de.

 

Har du ladelampe,lyser den hele tiden eller virker den ikke i det hele tatt,normalt så gir du feltstrøm/spenning til dynamoen igjennom ladelampa og hvis pæren er ødelagt så lader ikke dynamoen.

 

Og det at du overbelaster dynamoen er umulig,spesielt hvis den er nyere og rengjort.en dynamo er designet for og takle maks belastning.Jo mer du belaster dynamoen jo tyngere blir den og dra rundt,heller større skjangs for at kilereima får en unormal høy slitasje.

Lenke til kommentar

Er en kabel fra + og inn på dynamoen.. Den er svart, men koblingspunktet der ledningen er på dynamoen er rødt.

Er en orange kabel som går fra dynamoen og ned på en kontakt litt under dynamoen.

 

Så er det fra - polen til den skruen som holder dynamoen og fra den skruen og igjennom jordledningen inn på motorblokka.

 

Benevnelse på punktene klarer jeg ikke å se. Kan prøve å skru av luftslangen å se om jeg får trøkt hodet ned :p

 

Skal kjøre opp på verksted rett ved jobb etterpå å spør om de kan ta en kjapp titt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...