O_K Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Etter å ha tappet av kjølevæsken på min Xsara så stod jeg å klødde meg litt i hodet. Den var grå-gul-brun på fargen, og definitivt ikke hverken bål, grønn eller rød. I haynes boken stod det bare at man skulle bruke ethylenglycol basert kjølevæske. Blå Glychoshell er ethylenglycol basert, men det er vel grønn også... Hva skal jeg etterfylle med? Har fått tømt systemet, så noe bør nok komme på igjen før jeg drar på tur. Noen her som vet hva en 2000 Xsara med 1.6L skal ha? Har prøvd google, og fått masse motstridende informasjon. Det skrives både at blå væske er OK, både til å toppe opp med og til å bytte med, og det skrives at blått ikke må fylles... Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Jepp! Dette er et villniss, med avvikende farver og mange rare oppfatniner. §1 Drit i fargen! §2 Les spesifikasjonen i håndboken til bilen, og kjøp kjølevæske i henhold til dette. (Haynes er nok i tråd med håndboken, men du vet aldri ...) §3 For å være sikker: Tøm ut, fyll med rent vann, kjør motoren varm. Gjenta dette minst tre ganger. Da har du fått skylt grundig ut rester av gammel væske og urenheter. §4 Du får aldri tømt ut alt vannet etterpå. Fyll derfor opp med riktig mengde konsentrat i forhold til volumet på kjølesystemet. Topp opp med rent vann kjør motoren og kontroller konsentrasjonen med et spektrometer (lånes på bensinstasjon) eller tilsvarende. §5 LYKKE TIL! Ole Endret 7. oktober 2009 av Ole3 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Et tips: Når det gjelder slike ting, så drit i hva Google sier, drit i hva forumfolk sier, drit i hva bensinstasjoner sier. Finn nøyaktig informasjon fra produsent eller forhandler. Jeg kan forresten ikke tenke meg at en motor fra 2000 har særlig godt av blå frostvæske, bare så det er sagt, men igjen, prioriter hva produsent eller forhandler sier over hva jeg eller andre på forumer sier. Kjølevæske er det MANGE som gjør feil på, og ender opp med mystiske feil med kjølesystemet, eller totalt havari. Grå-gul-brun-osv.-væske tyder på at den tidligere har vært blandet. Endret 7. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
O_K Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Et tips: Når det gjelder slike ting, så drit i hva Google sier, drit i hva forumfolk sier, drit i hva bensinstasjoner sier. Finn nøyaktig informasjon fra produsent eller forhandler. Jeg kan forresten ikke tenke meg at en motor fra 2000 har særlig godt av blå frostvæske, bare så det er sagt, men igjen, prioriter hva produsent eller forhandler sier over hva jeg eller andre på forumer sier. Kjølevæske er det MANGE som gjør feil på, og ender opp med mystiske feil med kjølesystemet, eller totalt havari. Grå-gul-brun-osv.-væske tyder på at den tidligere har vært blandet. Tror nok fargen skyldtes at det i utgangspunktet har vært gul eller blank kjølevæske der. Er vist de fargene citroen bruker fra fabrikk, og de følger ingen "standard" merking. Dog lurer jeg på om citroen sin gule er BASF G48, og den blanke BASF G30. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Anbefaler da å tappe av det som er, skylle så mye som mulig, og så fylle opp hva Citroen anbefaler akkurat nå. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Blå kjøleveske er standard. Inneholder silikater som kan gi kavitasjon på biler med alu med alu topp osv. Grønn er en long life utgave av den blå. Gul er også en noen fabrikanter bruker. Tror den er longlife. Rød er en longlife utgave. Den er uten silikater. Noen rød og blå kan ikke mikses da det blir gel. Men det er gjort forandringer her nå som gjør det mulig. Uansett blanding er ikke bra. Så å skylle systemet (fyll på vann og rensemiddel for dette) kjør motor på dette og tapp av. Så fyller du på ny veske. Kjøper du rød longlife etter dette er det mye som skal til før at du kan skade motoren. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Jeg vet at den grønne Renault bruker er ikke en longlifeutgave av blå. Den er silikatfri i vertfall. Mange av de grønne er i vertfall slik at de oppfyller G48 som bl.a krever G11 for å bli godkjent (utvidet standard). G11 er den første versjonen av den røde som ble brukt av VW og var ment som "lifetime". Mange bensinstasjoner og slikt som har påstått at den blå er kompatibel med "grønn", og eiere som har fått havarier i varierende systemer på bilene sine som følge av det. Fargen har ikke så ekstremt stor betydning annet enn at man vet at en rød er ikke det samme som en blå, eller grønn, osv. To væsker av samme farge er ikke nødvendigvis lik. Endret 8. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Så derfor er det beste å skylde systemet godt ved et bytte. For selv om man bommer på "fargen/typen" så slipper man kladd og dritt i systemet iallefall. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ja, det er jeg selvsagt helt enig i, spesielt når man ser helt klart at det er blanding. Da har man ikke noe valg. Og, ja, jeg er også enig i at det er best å bruke rød væske når bilen er såpass ny om man ikke gidder å skaffe hva som var originalt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Shell (glycoshell) sin blå møter disse kravene: G48, VW G11/TL 774C, MB 325.0,MAN 324NF, Scania, Volvo, m.fl. Shell sin røde (er vel i grunn lilla) møter disse kravene: G30, VW G12 og G12+ type væske,MB 325.3, MAN 324 Type SNF, m.fl. VW spesifiserer type G12++ væske fra årsmodell 2008 (?). Så da har man noe å gå ut i fra om en finner noe vettugt i instruksjonboka Så i det store hele, så er den røde (lilla) longlife (4år) mot den blå sine to år. Og at den røde er silikatfri der det er et krav (dette gjelder shell sine produkter) Edit: Slenger på et par linker for de som ønsker å lese mer om standardee G48 og G30. G48: http://www.univareurope.com/uploads/docume...in_G48_TDS1.pdf G30: http://www.univareurope.com/uploads/docume...in_G30_TDS1.pdf Endret 8. oktober 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Du får frostveske som går på alt nå. Det har hvertfall vi begynt og bruke på jobben. Den er rød, men blandbar med g12,g30,g48 osv. Citroen har orginalt gul frostveske. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Min oppfatning er at rød G12+ kan brukes til det meste, altså den "nyeste" versjonen av den røde som bl.a tåler å blandes med blå. Jeg tror oppfatningen for de fleste er at "blå" er en "universaltype" som fungerer på alt dersom det ikke bevises det motsatte (altså opplevd havari..), noe jeg vil sterkt fraråde. Den røde G12+-væska fungerer vel mye bedre som universaltype. En ting jeg har merket meg er at den blå er mye mer gelèaktig under bruk, altså sansynligvis en viss smørende effekt. Den røde er helt flytende og gjengir mye mer egenskapene på vannet. Det er spesielt noe jeg opplever i bruk til andre applikasjoner, altså vannkjøling i PC hvor konsentratet bare er ca. 10% frostvæske mot i bil ca. 50%. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 De nye G30/WG12+ standarden (lilla som regel) kan blandes uten at det kladder seg osv, men det anbefales ikke. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 For å oppsummere litt, jeg fikk følgende svar fra et citroen merkeverksted på epost: "Her er det bare å bruke vanlig grønn eller blå frostveske." Etter litt leting på nettet og studier av innhold så skal alle etylenglycol kjølevesker kunne blandes, det som er forskjellig der er korosjonsinhibitoren. Små rester av en annen væske vil ikke utgjøre noe problem, men får man store mengder av en annen inhibitor kan inhibitorene motvirke hverandre. Dog må man fortsatt bruke en korosjonsinhibitor som er innenfor specs fra bilprodusent for å unngå korrosjon. Rød væske (i alle fall gammel rød) kan danne gel og klumper med alle andre væsker. Silikater spiser ikke nødvendigvis aluminium (De er faktisk en en veldig god aluminiumskorrosjons inhibitor) men kan i enkelte tilfeller få omvendt effekt (dette har med temperatur, trykk og strømningshastigheter å gjøre). Derfor er det viktig å bruke silikatfri kjølevæske om motoren er designet slik at den ikke tåler silikater. For biler som kan bruke både med og uten silikater så spiller det ofte ingen rolle, men i enkelte tilfeller kan silikater gi en bedre beskyttelse. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) "Her er det bare å bruke vanlig grønn eller blå frostveske." Eller for å si det på en annen måte "Jeg har ikke peiling, bruk whateva du får tak i". På en annen side vil en ren blå væske som er <2år være mye bedre enn en blanding uansett. Det er bare tull at alle typer frostvæske skal kunne eller kan blandes. At enkelttyper kan blandes som midlertidig kriseløsning (bl.a ny type rød med gammel blå, med de negative effekter det utgjør..) er mer et unntak enn en regel. Endret 9. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
Ikke det? Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg jobber på Citroen, og Xsara'n skal ha grønn væske. Hvertfall den fargen vi bruker Ser nå at du fant det ut uansett.. Endret 9. oktober 2009 av Ikke det? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Nå finnes det ganske mange typer grønn frostvæske som er veldig forskjellig fra hverandre. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Tåpelig å få et svar som angir fargen. Bare tilsett konditorfarge så er problemet løst med vann? latterlig. Kan ikke et merkeverksted gi et mer seriøst svar som angir spesifikasjon kan man lure. BASF har en fin oversikt over hva som er anbefalt på de ulike bilmerkene etter G spesifikasjonene. http://www.veredlungschemikalien.basf.de/e...rkstatt_PKW.pdf De anbefaler den PSA (citroen og peugeot) godkjenner, G33, som da antagelig er den grønne. G33 er nesten det samme som den røde G30 slik at den røde som er godkjent for G30 også fint kan brukes. G30 er forøvrig Shell sin Glycoshell SF også. Endret 9. oktober 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå