Gå til innhold

Å redigere bilder uten å miste for mye av kvaliteten

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har problemer når jeg redigerer bilder. Jeg har et kamera som tar for mørke bilder og jeg må ofte justere bildene, lage mer kontrast, gjøre bildene lysere og noen ganger forandre på fargen. Når jeg redigerer bilder så taper bildene kvalitet, men det er først når jeg roterer et bilde at bildet taper ekstra mye kvalitet, hvorfor det? Hva skal jeg gjøre for å unngå dette? Er det et gratisprogram som jeg kan bruke hvor en kan rotere bilder uten å tape så mye kvalitet, jeg pleier å bruke g-org, et program fra eurofoto, for å se hvor mye kvalitet jeg har mistet(smilefjes). Ellers bruker jeg picture it! Photo 2001 for å redigere og rotere bildene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rotering av bilder er et problem i enkelte programmer.

I Paint Shop Pro 8 kan du rotere uten tap, og ganske sikkert også i Adobe Photoshop.

Det kan være lurt å lagre bilde som .tif før man redigerer dem, så tilbake til .jpg når du er helt ferdig.

OBS; Lagring i .tif i et av de programmene som nevnt ovenfor!

Både Adobe og PSP8 kan du laste ned som prøveprogrammer.

www.adobe.com og www.jasc.com

Jeg bruker de to programmene som er nevnt og har ikke problemer av betydning når jeg behandler .jpg-filer.

Lenke til kommentar
Tror ikke at Photoshop støtter lossless JPEG-rotasjon.

Breezebrowser (www.breezesys.com) gjør dette. Også ACDSee 5.0 gjør dette, men dette snur ikke thumbnailen skikkelig.

MLW

Hei og takk for svar!

Du hadde rett i det at ikke photshop gjør dette mulig, jeg lastet det ned før i dag og stresset med å finne ut av det, men det gikk som sagt ikke, nå skal jeg teste breezebrowser :wink:

Lenke til kommentar
Tror ikke at Photoshop støtter lossless JPEG-rotasjon.

Eh?

Photoshop er jo standarden som alle andre programmer måles mot - kvaliteten forringes ikke i det hele tatt ved rotasjon.

Du kan åpne et bilde, snu det 90 grader, lagre det som TIF eller PSD (Photoshop sitt eget format), lagre det, åpne igjen, snu 90 grader osv. helt til du har kommet helt 'rundt'. Resultatet du da har er identisk med det du startet med uansett hvor mange ganger du lagrer / roterer. Problemet kommer hvis du lagrer bilder som JPG mens de er 'under arbeid' siden JPG dropper/komprimerer informasjonen i bildet for hver gang du lagrer.

JPG er fint til den endelige presentasjonen på skjerm eller web (og til nød trykk, men det er bare så vidt...), men når du skal jobbe med et bilde eller sannsynligvis skal bruke det til noe annet senere må du ikke finne på å lagre det som JPG så sant du ikke er forberedt på kvalitetstap.

Lenke til kommentar

Ja det har det, når du lagrer et jpg bilde mister du litt info om bildet, og det gentar seg når du lagrer om og om igjen til bildet blir dårlig. Bruker du tif eller gif som er ukomprimert eller for å si det på en anen måte et rå bilde, taper du ikke noen info om bildet, og da kan du lagre så mange ganger du vil uten at det går utover kvaliteten på bildet.

Lenke til kommentar

Photoshop er jo standarden som alle andre programmer måles mot - kvaliteten forringes ikke i det hele tatt ved rotasjon.

Du kan åpne et bilde, snu det 90 grader, lagre det som TIF eller PSD (Photoshop sitt eget format), lagre det, åpne igjen, snu 90 grader osv. helt til du har kommet helt 'rundt'. Resultatet du da har er identisk med det du startet med uansett hvor mange ganger du lagrer / roterer.  

Feil, du sitter igjen med et TIFF eller PSD bilde som tar mange ganger mer plass, i tillegg til at du har mistet verdifull EXIF-informasjon.

Jeg skal heller ikke banne på at du ikke mister kvalitet, når du f.eks. roterer et bilde 30 % grader i Photoshop foregår det en interpolering, det er det mulig at det gjør også når man roterer 90 grader.

Photoshop har en "gammeldags" form for rotasjon, mens f.eks. Breezebrowser bare bytter ut koordinatene eller noe slikt i bildet.

Tror også at Irfanview har lossless JPEG rotasjon, men denne har jeg ikke prøvd.

Selv om Photoshop av mange er sett på som standarden i markedet er ikke Photoshop best på alt.

MLW

Lenke til kommentar
Når du bruket jpg taper du kvalitet når du lagrer, og det gjør du ikke når du bruker tif, gif, og formatet som photoshop bruker husker ikke hva det heter akkurat nå. Tror det er bmp.

Photoshopformatet har endelsen .psd . BMP er et Windows-format.

Du bør for all del ikke lagre et fotografi i GIF, da GIF har svært begrenset fargedybde. Skal du bearbeide et GIF-bilde i Photoshop må du huske å endre fargemodus fra index til RGB. Ellers får du svært dårlig resultat når du f.eks. skalerer bildet.

MLW

Lenke til kommentar

*sukk*, nå har jeg prøvd alt mulig, jeg har lastet ned en hel haug med programmer og omgjort filene mine osv slik som dere har sagt, men jeg får det ikke til, jeg mister likevel svært mye kvalitet, jeg kan teste kvaliteten hos eurofoto og foto knudsen(smilefjes). Kameraet mitt lagrer bilder i jpg format, nå har jeg omgjort filene til tif og behandlet det etterpå, men likevel mister jeg smilefjeset med alle programmer som jeg har prøvd, det eneste programmet jeg ikke har prøvd av alle de nevnte programmer her er paint shop pro.

Lenke til kommentar

Du gjør nok et eller annet 'feil', for rotasjon skal som regel ikke ødelegge bildekvaliteten, ihvertfall ikke såpass at du ser det sånn uten videre. - Noen programmer er nok bedre enn andre hvis du skal snu et bilde f.eks. 7 grader, men 'rene' vinkler som 90 og 180 (som vel er det mest akutelle på digitale fotografier) burde strengt tatt ikke påvirke bildet i det hele tatt.

Lagde et raskt eksempel i Photoshop nå for et par minutter siden:

http://www.newcharts.com/avatars/bilderotasjon.jpg

(NB - litt stor fil for å beholde kvaliteten sånn nogenlunde).

Øverst til venstre er 'originalen' og deretter er bildet snudd 90, 180 og 270 grader med klokka - som du ser så er det ingen forskjell i kvaliteten. La til slutt en 5. versjon oppå de andre som er vridd x antall grader og den er jo heller ikke utsatt for noe kvalitetstap.

(Og hvis noen lurer: Det er en closeup av noen 'halve' druer som jeg har dynka med vann og belyst undenfra (ligger på en glassplate)) :)

Lenke til kommentar
Feil, du sitter igjen med et TIFF eller PSD bilde som tar mange ganger mer plass.

Selvfølgelig fordi i motsetning til JPG så er ikke disse formatene 'lossy' så du sitter igjen med eksakt det du hadde når du åpnet det første gang.

Hvis du redigerer et bilde - f.eks. roterer det litt, lagrer det som JPG og senere finner ut at du skal fargegkorrigere og igjen lagrer det som JPG så ødelegger du bildet underveis - selv med maksimal JPG-kvalitet (som lager filer i nærheten av TIF-størrelse) så blir bildet litt dårligere for hver gang du lager en ny JPG ut av det.

Man lagrer selvfølgelig det endelige resultatet som JPG hvis man skal legge det på nett eller lignende, men å bruke JPG underveis i prosessen er ikke bra. Selv tar jeg bestandig vare på originalene - altså det ubehandlede utgangspunktet for at jeg skal kunne får best mulig resultat hvis jeg senere skal bruke bildet til noe annet.

Når det gjelder Photoshop og rotering så har jeg fremdeles til gode å se at et bilde blir synlig dårligere etter at det er rotert. Se forøvrig det lille eksempelet jeg har lagd i min forrige post.

Lenke til kommentar

Photoshop er uten tvil det beste programmet til å redigere bilder med, men har en ulempe - prisen og høy brukerterskel.

Et godt å brukervennlig alternativ er Photoshop Elements 2.0, som koster rundt 1000 lappen og er brukervennlig.

All redigering av bilder, dvs bedring av fargebalanse, kontrast m.m. og lagring i JPG-format ødelegger kvalitet. Bruk bare format som tif eller psd. Programmer som Photoshop og Paint shop pro (delvis også Photoshop elements) har utrolige muligheter til å finjustere kontrast og fargebalanse. Muligheten til å gjøre justeringene på egne lag (layers) gir også muligheteten til å teste/angre ulike instillinger.

Et annet lurt triks er å alltid gjøre redigeringene på en kopi - og beholde orginalbildet - selv om det er for mørkt og ikke rett rotert. Profesjonelle fotografer arbeider alltid med digitale kopier.

Redigerer du mange bilder - anbefaler jeg å kjøpe en bok om digital fotografering og redigering. Finnes på f.eks. www.amazon.co.uk i mengder, både for Photoshop, Photoshop Elements og Paint Shop Pro. Jeg bruker følgende bok mye. Her er flere valg. Poenget er at det i større grad er kunnskapen om redigering av bildene enn programmet som bestemmer sluttresultatet.

------------------------

:o PC-bruker siden 4MHz 8088 med 5 MB HD var state of the art.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...