Lorange Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei! En kompis av meg skal kjøpe seg nytt kamera, jeg har nå et canon HV30 kamera som tar opp i NTSC format... Kompisen min skal nå kjøpe seg et nytt kamera og har funnet et par, men han mener han vil ha PAL format, siden det er det som er mest brukt i Europa.. Vil jeg få noen problemer med redigering, avspilling eller noe annet dersom jeg bruker NTSC og PAL format i samme film? Vil dette ha noe å si på kvaliteten? Begge kameraene tar opp i full HD.. På forhånd, takk =D Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Eneste forskjell er vel antall bilder per sekund - tja.. som om dette innlegget var til noen hjelp^^ Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Hei! En kompis av meg skal kjøpe seg nytt kamera, jeg har nå et canon HV30 kamera som tar opp i NTSC format... Kompisen min skal nå kjøpe seg et nytt kamera og har funnet et par, men han mener han vil ha PAL format, siden det er det som er mest brukt i Europa.. Vil jeg få noen problemer med redigering, avspilling eller noe annet dersom jeg bruker NTSC og PAL format i samme film? Vil dette ha noe å si på kvaliteten? Begge kameraene tar opp i full HD.. På forhånd, takk =D Et av formatene må gjøre om til det andre. Du må forandre hastigheten på NTSC for at det skal bli PAL. Minst forskjell er det på 24p - 25p. Ellers blir det 50i - 60i/ 25p - 30p. Endret 7. oktober 2009 av oddmanil Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 ...Begge kameraene tar opp i full HD.. Full HD er hverken PAL eller NTSC. Derimot kan den analoge utgangen på kameraene være enten PAL eller NTSC. Lenke til kommentar
Lorange Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Hei! En kompis av meg skal kjøpe seg nytt kamera, jeg har nå et canon HV30 kamera som tar opp i NTSC format... Kompisen min skal nå kjøpe seg et nytt kamera og har funnet et par, men han mener han vil ha PAL format, siden det er det som er mest brukt i Europa.. Vil jeg få noen problemer med redigering, avspilling eller noe annet dersom jeg bruker NTSC og PAL format i samme film? Vil dette ha noe å si på kvaliteten? Begge kameraene tar opp i full HD.. På forhånd, takk =D Et av formatene må gjøre om til det andre. Du må forandre hastigheten på NTSC for at det skal bli PAL. Minst forskjell er det på 24p - 25p. Ellers blir det 50i - 60i/ 25p - 30p. Ok, men vil man kunne se stor forskjell i forhold til om alle klippene hadde vært i samme format? Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ok, men vil man kunne se stor forskjell i forhold til om alle klippene hadde vært i samme format? Det spørs. Det vil som sagt være forskjell på antall "bilder" pr. sekund. Den ferdige filmen må være enten 50i/25p, 60i/30p eller 24p. PAL = 1920x1080 50i/25p NTSC = 1920x1080 60i/30p/24p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå