Gå til innhold

PAL og NTSC sammen, ulemper?

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis av meg skal kjøpe seg nytt kamera, jeg har nå et canon HV30 kamera som tar opp i NTSC format... Kompisen min skal nå kjøpe seg et nytt kamera og har funnet et par, men han mener han vil ha PAL format, siden det er det som er mest brukt i Europa.. Vil jeg få noen problemer med redigering, avspilling eller noe annet dersom jeg bruker NTSC og PAL format i samme film? Vil dette ha noe å si på kvaliteten? Begge kameraene tar opp i full HD..

På forhånd, takk =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

En kompis av meg skal kjøpe seg nytt kamera, jeg har nå et canon HV30 kamera som tar opp i NTSC format... Kompisen min skal nå kjøpe seg et nytt kamera og har funnet et par, men han mener han vil ha PAL format, siden det er det som er mest brukt i Europa.. Vil jeg få noen problemer med redigering, avspilling eller noe annet dersom jeg bruker NTSC og PAL format i samme film? Vil dette ha noe å si på kvaliteten? Begge kameraene tar opp i full HD..

På forhånd, takk =D

Et av formatene må gjøre om til det andre. Du må forandre hastigheten på NTSC for at det skal bli PAL.

Minst forskjell er det på 24p - 25p. Ellers blir det 50i - 60i/ 25p - 30p.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar
Hei!

På forhånd, takk =D

Et av formatene må gjøre om til det andre. Du må forandre hastigheten på NTSC for at det skal bli PAL.

Minst forskjell er det på 24p - 25p. Ellers blir det 50i - 60i/ 25p - 30p.

Ok, men vil man kunne se stor forskjell i forhold til om alle klippene hadde vært i samme format?

Lenke til kommentar
Ok, men vil man kunne se stor forskjell i forhold til om alle klippene hadde vært i samme format?

Det spørs. Det vil som sagt være forskjell på antall "bilder" pr. sekund. Den ferdige filmen må være enten 50i/25p, 60i/30p eller 24p.

PAL = 1920x1080 50i/25p

NTSC = 1920x1080 60i/30p/24p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...