Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte - 30% av totalsum?

Anbefalte innlegg

Beregning av minimum størrelse på boligtomt:

Nøkkelinformasjon:

- Bebygget areal må ikke overstige mer enn 32% av den totale tomtestørrelsen etter reguleringsbestemmelsene.

- Boligen har en grunnflate på 452m2

Hvor stor må tomten være for å samsvare med reguleringsvilkårene?

Om noen kunne lagt ved utregningsprosessen hadde det vert supert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre det enkelt finner du ut hvor mange kvadratmeter 1% må være for at huset ikke skal overstige 32% av eiendommen.

Du vet at 352 kvadratmeter kan tilsvare 32% uten å overstige, så da kan du dele begge tallene på 32 for å fnne 1%.

Da får du vite at 14,125 kan tilsvare 1%. Men for å finne ut hvor stor hele eiendommen må være må du finne 100%. Altså gang det siste tallet du fikk med 100, så finner du ut det ;)

1412,5 m2 ;)

Lenke til kommentar
Vel, først antok jeg at boligen utgjør 32% av tomtearealet. 32% er det samme som 32 av 100, eller chart?cht=tx&chl= \frac {32}{100}. Derfor er chart?cht=tx&chl=452=\frac {32}{100} \to 100 \times 452 = 32 \to \frac {45200}{32} = 1412.5

Notasjonen din blir vel feil her, du kan ikke uten videre skrive at 452 = 32/100. For 452 og 0.32 er jo ikke like. Det du derimot kan gjøre er å si at chart?cht=tx&chl=452 = x \cdot \frac{32}{100}, der x er den ukjente flaten. Løser man for x da, får man rett svar, og det hele blir matematisk korrekt.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Notasjonen din blir vel feil her, du kan ikke uten videre skrive at 452 = 32/100. For 452 og 0.32 er jo ikke like. Det du derimot kan gjøre er å si at chart?cht=tx&chl=452 = x \cdot \frac{32}{100}, der x er den ukjente flaten. Løser man for x da, får man rett svar, og det hele blir matematisk korrekt.

"Prosentregning dette. Aldri vært mitt sterkeste emne" :-)

Men ja, jeg tenkte det samme da jeg så over det.

Lenke til kommentar

omg, skjønte igrunnen veldig lite her tegn jeg ikke kan huske å ha sett engang... Men fikk hvertfall svar på det jeg i utgangspunktet lurte på...

mange takk folkens...

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...