Gå til innhold

TEST: Western Digital Raptor

Anbefalte innlegg

WinXP har jo ikke drivere til S-ATA, da det ikke fantes når XP ble lagd... Kan ikke se at du skal greie det der, uten å manuelt innstallere driverene.

Hver gang jeg har prøvd å innstallere XP, uten å legge inn de driverene, blir disken usynlig. Totalt borte. Bios ser den... men ikke windows, for den greier ikke å komunisere med S-ATA-kontrolleren. Mulig det har en kommet en nyere build av XP, som har disse driverene... Ikke vet jeg.

Hvorfor fikk jeg da installert XP med S-ATA uten å benytte driverene?

Hvis ikke dette har blitt nevnt før er det jo en katastrofe: Så lenge S-ATA-kontrolleren er integrert i selve chipsettet er det ikke noe problem. Driverdiskett trenger man kun om man har en egen S-ATA-kontroller på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke dette har blitt nevnt før er det jo en katastrofe: Så lenge S-ATA-kontrolleren er integrert i selve chipsettet er det ikke noe problem. Driverdiskett trenger man kun om man har en egen S-ATA-kontroller på hovedkortet.

Benytter en Promise FastTrak 378 Controlleren så må en naturligvis benytte driveren, siden XP i utgangspunktet ikke har støtte for denne kontrolleren (ref. tidligere innlegg av Orjanp). Og det følger med en egen manual for oppsett av den til hovedkortet.

Men siden jeg leste på nettet (link under) at hastigheten var størst med den innebygde kontrolleren i 865/875 chipset'et. Benyttet derfor den innebygde, etterpå oppdaget jeg at det var når en kjørte raid 0. En liten tabbe, som jeg ikke såg poenget å rette opp på. Siden forskjellen ikke var så veldig stor :-?

(link til test: http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...875p-neo_5.html)

Det var dette usagnet jeg reagerte på (under), men det spørs jo om det var et MSI-HK med 865/875.

Faktisk så er det ingen HK som støtter boot fra S-ATA disk. Du må ha en egen kontoller kort til dette. Skjønne den som kan men det er tungvint og da er jo vitsen borte med HK m/ S-ATA. Hvis noen vet om et kort som støtter dette let me know

og

Jeg får ikke til å boote Windows fra S-ATA. Har MSI som jeg kjøpte for noen dager siden men å boote vil den ikke. Det virker kun med et ekstra S-ATA PCI kort(Highpoint). Det er den eneste måten jeg har fått det til på. Selv NOREK bekrefter dette og de har vel prøvd de som er :wink:
Lenke til kommentar
Det er ingen problemer å boote fra en S-ATA disk, selv om du har andre disker koblet til.

Du MÅ bare passe på at du trykker F6 i starten av installasjonen... Når det kommer opp et spørsmål om du vil installere en tredje parts driver, eller no sånt. Da må du legge inn S-ATA driverene. Ellers vil ikke windows finne den S-ATA disken, og du får kun bootet fra P-ATA disken.

Så enkelt som dette har jeg inntrykk av at det er også!

Og når det gjelder kontroller til disken, så er det en innebygd på kortet mitt(Asus A7N8X Deluxe/GD); "Silicon Image® Sil 3112A Controller with 2 ports Support RAID 0/1"! Så den biten med riktig kontroller kort går vel bra og...

Forresten, er det ikke noen her som har det samme hovedkortet som meg, som eventuelt kan dele sine erfaringer med meg/oss angående S-ATA disker? Det hadde vært bra, ass :)

Hvis ikke får jeg håpe at det blir lett å installere diskene sånn som jeg beskrev i en tidligere postering, og at det rett og slett blir et tut og kjør opplegg :lol:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg kan ikke si meg fornøyd med ytelsen i det hele tatt. Mer bråk en ytelse.

Laptoppen min med en 4200rpm disk er faktisk minst like rask i praktisk bruk. Den jobber ikke så vanvittig for å åpne "min datamaskin" for eksempel, eller ett spill. Jeg har instalert windows på nytt flere ganger, nye drivere, defragmentering, fjerne spyware, søkt etter virus (uten å finne noe(norton antivirus 2004)). Fatter det ikke Neste gang går jeg for den 180gb maxtor disken jeg egentlig skulle kjøpe for noen hundrelepper mindre. Mye bedre ytelse og kapasitet. :dontgetit::hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...