Bushnell Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 vil nok vente på større utgave før jeg handler jeg.. min 80 gig jb får gjøre nytta en stund til.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Lav støy sier WD på denne og det er jeg "#¤"%" ikke enig i. Den har den verste høyfrekvente pipe,nei hylelyden av alle disker jeg noensinne har prøvd. Du blir gal av mindre. Skuff og atter skuff. Kjapp til servere som står i et annet rom men for all del ikke i en arbeidstasjon. WD skuffet meg der Lenke til kommentar
Cactus Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Stemmer det virkelig det DMPoWer skrev, at HD'en har et høyt lydnivå? Og det til tross for at artikkelforfatteren skriver; "Når det gjelder støy er disken er rett og slett overraskende stillegående". Hvem skal jeg tro på? Jeg har en mistanke om at DMPoWer kanskje har fått seg en defekt HD, eller no' Uansett, jeg vurderer sterkt å kjøpe meg denne disken til det nye hovedkortet mitt (Asus A7N8X Deluxe/GD), i tillegg til min eksisterende disk (Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM). Da tenkte jeg å bruke Raptoren som systemdisk og Caviaren til "alt det andre". Da lurer jeg på om en S-ATA disk går sammen med en "vanlig" ATA disk? Er det ikke sånn at S-ATA disker må stå i et RAID oppsett med kun andre S-ATA disker? Kanskje jeg har misforstått helt Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Stemmer det virkelig det DMPoWer skrev, at HD'en har et høyt lydnivå?Og det til tross for at artikkelforfatteren skriver; "Når det gjelder støy er disken er rett og slett overraskende stillegående". Hvem skal jeg tro på? Jeg har en mistanke om at DMPoWer kanskje har fått seg en defekt HD, eller no' Uansett, jeg vurderer sterkt å kjøpe meg denne disken til det nye hovedkortet mitt (Asus A7N8X Deluxe/GD), i tillegg til min eksisterende disk (Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM). Da tenkte jeg å bruke Raptoren som systemdisk og Caviaren til "alt det andre". Da lurer jeg på om en S-ATA disk går sammen med en "vanlig" ATA disk? Er det ikke sånn at S-ATA disker må stå i et RAID oppsett med kun andre S-ATA disker? Kanskje jeg har misforstått helt At noen disker bråker mer enn andre er ikke utenkelig, men mine personlige opplevelser passer godt overens med WDs spesifikasjoner, så jeg vil tro at han har vært uheldig. Når det gjelder S-ATA sammen med P-ATA er i utgangspunktet ikke noe problem, men det kan sikkert variere fra hovedkort til hovedkort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Var ikke uheldig når alle diskene jeg har prøvd hittil har den høy frekvente lyden. 100% feil er litt å ta i vel Samme hva som blir fortalt. Man lærer av sine egne feil Lenke til kommentar
Cactus Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Ja, da tenker jeg at jeg prøver denne disken da, skal bestille den snart... Det står ingenting i manualen til hovedkortet om at det IKKE går, så jeg får krysse fingre og tær, og håpe det beste og frykte det verste Lenke til kommentar
Cactus Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 En annen ting; det går vel fint å bruke Raptor'en som systemdisk? Nå har jeg fått høre at en S-ATA disk ikke kan være en systemdisk samtidig som en P-ATA disk er kobla til. Det logiske ville vel vært at det går an? Håper det er noen som kan svare meg på dette... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Faktisk så er det ingen HK som støtter boot fra S-ATA disk. Du må ha en egen kontoller kort til dette. Skjønne den som kan men det er tungvint og da er jo vitsen borte med HK m/ S-ATA. Hvis noen vet om et kort som støtter dette let me know Lenke til kommentar
Cactus Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Ja, det er merkelige greier det der! Et eget kontroller kort sier du. Har du peiling på hvilket det skulle vært? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Nei men jeg tror det virker hvis du tar et hvilket som helst kort. Det er jo kontrolleren på HK som er problemet. Jeg har selv Highpoint sine. De er bra støttet i Windows og Linux. Koster ikke all verden heller. Kan trygt anbefale de Lenke til kommentar
Cactus Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Kontrolleren på hovedkortet som er problemet, ja. Jeg får undersøke litt rundt omkring for å finne ut av dette her! For det hadde jo vært fint om Raptoren kan brukes til en boot/system disk. Uansett, takk for responsen Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Faktisk så er det ingen HK som støtter boot fra S-ATA disk. Du må ha en egen kontoller kort til dette. Skjønne den som kan men det er tungvint og da er jo vitsen borte med HK m/ S-ATA. Hvis noen vet om et kort som støtter dette let me know msi kortet mitt booter fra S-ATA som bare det den, står i bios til og boot fra HD0 og starter opp fra s-ata disken. Er en promise fasttrak 378 kontrollere på kortet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Har MSI selv jeg. Hvilket kort har du og har du kun RAPTOR disken tilkoblet eller?? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Det er ingen problemer å boote fra en S-ATA disk, selv om du har andre disker koblet til. Du MÅ bare passe på at du trykker F6 i starten av installasjonen... Når det kommer opp et spørsmål om du vil installere en tredje parts driver, eller no sånt. Da må du legge inn S-ATA driverene. Ellers vil ikke windows finne den S-ATA disken, og du får kun bootet fra P-ATA disken. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Min framtidige harddisk Sammer her ja, + en ibm gxp 180GB til lagring Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Trenger ikke å installere driver i Windows XP engang. Gå inn i bios og sett at den skal bruke både P-ATA og S-ATA, deretter sett av S-ATA harddisken skal være boot-disk. Men for å være helt ærlig så tok litt noen minutter før jeg oppdaget dette, men så leste jeg jo ikke bios-manualen heller da. Har MSI 865PE NEO2-FIS2R og en Seagate Barracuda 120GB S-ATA som boot disk. Pluss en WD disk som lager disk. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Trenger ikke å installere driver i Windows XP engang. Gå inn i bios og sett at den skal bruke både P-ATA og S-ATA, deretter sett av S-ATA harddisken skal være boot-disk. Men for å være helt ærlig så tok litt noen minutter før jeg oppdaget dette, men så leste jeg jo ikke bios-manualen heller da. Har MSI 865PE NEO2-FIS2R og en Seagate Barracuda 120GB S-ATA som boot disk. Pluss en WD disk som lager disk. WinXP har jo ikke drivere til S-ATA, da det ikke fantes når XP ble lagd... Kan ikke se at du skal greie det der, uten å manuelt innstallere driverene. Hver gang jeg har prøvd å innstallere XP, uten å legge inn de driverene, blir disken usynlig. Totalt borte. Bios ser den... men ikke windows, for den greier ikke å komunisere med S-ATA-kontrolleren. Mulig det har en kommet en nyere build av XP, som har disse driverene... Ikke vet jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg får ikke til å boote Windows fra S-ATA. Har MSI som jeg kjøpte for noen dager siden men å boote vil den ikke. Det virker kun med et ekstra S-ATA PCI kort(Highpoint). Det er den eneste måten jeg har fått det til på. Selv NOREK bekrefter dette og de har vel prøvd de som er :wink: Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Trenger ikke å installere driver i Windows XP engang. Gå inn i bios og sett at den skal bruke både P-ATA og S-ATA, deretter sett av S-ATA harddisken skal være boot-disk. Men for å være helt ærlig så tok litt noen minutter før jeg oppdaget dette, men så leste jeg jo ikke bios-manualen heller da. WinXP har jo ikke drivere til S-ATA, da det ikke fantes når XP ble lagd... Kan ikke se at du skal greie det der, uten å manuelt innstallere driverene. Hver gang jeg har prøvd å innstallere XP, uten å legge inn de driverene, blir disken usynlig. Totalt borte. Bios ser den... men ikke windows, for den greier ikke å komunisere med S-ATA-kontrolleren. Mulig det har en kommet en nyere build av XP, som har disse driverene... Ikke vet jeg. Det er fullt mulig å lage en ny XP cd ved hjelp av den gamle CD'en og driverene til S-ATA kontrolleren. Da trenger du ikke å manuellt installere driverene. Funker fint hvis du ikke har diskettstasjon. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 WinXP har jo ikke drivere til S-ATA, da det ikke fantes når XP ble lagd... Kan ikke se at du skal greie det der, uten å manuelt innstallere driverene.Hver gang jeg har prøvd å innstallere XP, uten å legge inn de driverene, blir disken usynlig. Totalt borte. Bios ser den... men ikke windows, for den greier ikke å komunisere med S-ATA-kontrolleren. Mulig det har en kommet en nyere build av XP, som har disse driverene... Ikke vet jeg. Hvorfor fikk jeg da installert XP med S-ATA uten å benytte driverene? Vel og merke, bruker jeg S-ATA kontrolleren som ligger i 865 Chipset. Og jeg slet med å få dette til før jeg forandret BIOS instillingene. Jeg kom ikke på å legge inn de drivere (som låg på en av floppy-diskene) under XP installasjonen. Hadde vel gjort det hvis ikke jeg hadde funnet løsningen i biosen. Samt at boot-disken ikke er i RAID-0 hos meg, siden jeg ikke har tatt meg råd til to s-ata, når jeg allerede hadde 2 stk P-ATA disker som også skulle inn på maskinen. Her er bios instillingene jeg har på mitt MSI 865PE NEO2-FIS2R: Gå til Integrated Peripherals Velg undervalget On-Chip IDE Configuration Her har jeg satt On-Chip ATA Operating Mode til Native ATA-Configuration til P-ATA+S-ATA Combined Mode Option Mode til S-ATA 1st Channel S-ATA Ports definition til P0-1ST/P1-2ND I tillegg har jeg satt den S-ATA disken som nå dukker opp (iallefall etter en reset) til boot. Om det er den beste og enkleste løsningen vil jeg ikke utale meg om, men den funker, muligens også på andre hovedkort som har 865 chipsetet. Men da kanskje med andre navn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå