Gå til innhold

skudd i Splinter Cell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det stemmer vel at kula vil ha høyere utgangshastighet uten lyddemper, enn med? Jeg har også hørt at nøyaktighet påvirkes med lyddemper, stemmer dette?

 

Vel, det finnes en del forskjellige konstruksjoner på en lyddemper(noen stikker ikke så langt utover, dvs kammrene går bakover, over løpet osv).

Utgangshastigheten går litt ned men ikke så veldig mye. Grunnen er at lufttrykket som dannes foran kula blir litt fanget av lyddemperen noe som danner en mottrykk i motsetning til vanlig atmosfærisk trykk som ellers ville ha vært der.

 

Presisjonen blir nødvendigvis ikke noe dårligere men siden kule mister litt utgangshastighet må man gjerne skyte inn våpenet på nytt(dvs justere siktene for å kompensere for lavere kulehastighet).

Lenke til kommentar
Det er ingen metallisk friksjon inni demeren. Det er flere kammer som kula passerer. Kamrene har forskjellige størrelser ettersom trykket minsker.

Poenget er at hvis kula går fortere enn lyden(over 330 m/s) så bryter den lydmuren. Det er det ingenting lyddemperen kan gjøre noe med. Gassen derimot demper den, men den blir nok fort overdøvet av smellet når kula bryter lydmuren.

 

Kula kan ikke øke farten i en lyddemper siden trykker forsvinner på baksiden av kula(som driver den framover).

Det er heller ikke sånn at hastigheten øker i det uendelige med løpslengden. Ideal lengden er vel rundt 55cm mener jeg å huske.

 

Hvis det ikke er friskjon i demperen så må den vel øke hastigheten? Er det virkelig sånn at trykket inne i demperen er likt som atmosfære-trykket? (evtuelt at forskjellen er så liten at luftfrisjonen de få cm veier opp). Det høres urealistisk ut, siden demperen ihvertfall ser ut til å være en relativt lukket konstruksjon. Og hvis man antar at kula går frisjonsfritt så er uendelig den "ideelle" løpslengden, men det er jo selvsagt langt fra virkeligheten, så 55cm er sikkert riktig, men da er det jo kraftig friksjon fra løpet. Jeg vet jeg stiller mange spørsmål her nå, men jeg prøver å få oppklart hvordan det hele fungerer.

 

AtW

 

Du må tenke på hva som driver kule. Det er gassen som dannes ved tenning av kruttet.

Gassen har mest energi i starten(logisk nok) men siden energi ikke kan oppstå eller forsvinne, går den over til en annen form.

Kula på sin side vil ta opp energi og jo lengere fram den kommer i løpet jo mindre energi vil det være i gassen fordi mengden volum som gassen opererer i er større. Derfor er det en grense på løpslende på rundt 55cm. Mindre enn det så har ikke gassen gitt fra seg all energi som trengs for å skyve kula gjennom løpet(husk at løpet er mindre enn kula og kula har stor motstand så lenge den er i løpet).

Er løpet lengere så har ikke gassen lengere stor nok energi akselere kula videre i løpet(på en sniper rifle så er gjerne ammunisasjonen gjerne hardere laddet for å gi skyv til kula lengere). Straks kula kommer ut av løpet minker hastigheten gradvis.

En lyddemper vil ikke bidra til noe akselerasjon siden gassen nå slutter å presse kula framover men blir avledet til de forskjellige kamrene.

 

En forutsetning for at gassen skal greie å skyve kula framover er at trykke som er på baksiden ikke kan komme ut andre plasser en hvor kulen er(som i en sykkelpumpe). I en lyddemper vil gassen bli avledet og gå ut ventilasjonshullene(det er lettere for gassen å komme seg ut ventilasjonshullene enn å dytte på kula).

 

Hmm dette var nok litt klønete forklart men håper at dere skjønte hva jeg vil fram til... :roll:

Lenke til kommentar

 

Du må tenke på hva som driver kule. Det er gassen som dannes ved tenning av kruttet.

Gassen har mest energi i starten(logisk nok) men siden energi ikke kan oppstå eller forsvinne, går den over til en annen form.

Kula på sin side vil ta opp energi og jo lengere fram den kommer i løpet jo mindre energi vil det være i gassen fordi mengden volum som gassen opererer i er større. Derfor er det en grense på løpslende på rundt 55cm. Mindre enn det så har ikke gassen gitt fra seg all energi som trengs for å skyve kula gjennom løpet(husk at løpet er mindre enn kula og kula har stor motstand så lenge den er i løpet).

Er løpet lengere så har ikke gassen lengere stor nok energi akselere kula videre i løpet(på en sniper rifle så er gjerne ammunisasjonen gjerne hardere laddet for å gi skyv til kula lengere). Straks kula kommer ut av løpet minker hastigheten gradvis.

En lyddemper vil ikke bidra til noe akselerasjon siden gassen nå slutter å presse kula framover men blir avledet til de forskjellige kamrene.

 

En forutsetning for at gassen skal greie å skyve kula framover er at trykke som er på baksiden ikke kan komme ut andre plasser en hvor kulen er(som i en sykkelpumpe). I en lyddemper vil gassen bli avledet og gå ut ventilasjonshullene(det er lettere for gassen å komme seg ut ventilasjonshullene enn å dytte på kula).

 

Hmm dette var nok litt klønete forklart men håper at dere skjønte hva jeg vil fram til... :roll:

 

Ok, da skjønner jeg hvordan det funker i praksis, vil bare poengtere at jeg fortsatt står på mitt når det gjelder uendelig løpslengde er best (ser bort i fra lyddemper), om kule dekker nøyaktig hele løpet og beveger seg friksjonsfritt, siden trykket vil være større på innsiden hele veien (veldig liten forskjell etterhvert da). Men dette er såklart en rent teoretisk og veldig langt fra virkelige forhold, siden friskjonen i realiteten er veldig høy.

 

Takk for forklaringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

En liten kommentar til det som blir sagt over, 'gassen har mest energi i starten':

 

Sportsskyttere utvikler blandingsforhold på kruttet sitt slik at det skal få et optimalt forbrenningsforløp for høyest mulig utgangshastighet på kula, det kan ikke sies at all termisk energi oppstår i et 'uendelig' lite tidsintervall.

 

Ryggmargsfølelsen min sier (vill gjetning) at man vil ha en jevn akselerasjon på kula oppnådd gjennom jevn termisk energiutvikling kompensert for økende fart ut løpet.

 

Pang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...