Gå til innhold

Hvilke stillegående vifter trenger jeg

Anbefalte innlegg

Har et Suntek kabinett av typen som ble anbefalt her i hardware. Kommer til å kjøpe A7N8X deluxe og xp2500+. Ønsker å bygge en forholdsvis stillegående maskin som kun skal overklokkes moderat. Alle gode forslag til vifter motas med takk, cpu, kabinett - hvor mye bør jeg ha og hva gir god effekt og lite støy :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det kabinettet selv, og det er plass til en 92mm vifte på baksia under psuen, anbefaler denne:

Zalman vifte, 90m³/time, 20-36 dB(A)

Den er stillegående og flytter på en god del luft i forhold til støyen. Anbefaler at du skjærer vekk metallbiten som er der du monterer den viften, fordi det er masse små hull som hindrer luften i å komme godt gjennom.

Hvis du skal ha en kjøleribbe med vifte til cpuen så anbefaller jeg:

Thermalright SLK800 CPU-kjøler u/vifte

med denne.

Papst vifte, 45m³/time, 19 dB(A)

Da burde du få en god og kjølig pc med lav støy :wink:

Lenke til kommentar

Har et ASUS A7N8X (ikke deluxe, men det er samme NB) med en AMD 2500+ Barton her på jobben min. Denne viften/ribba står på CPUen (19dB):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl

Helt grei kopper ribbe i økonomiklassen med 70 mm vifte på ~2000rpm.

Tempen på CPU er sjelden over 40°C (tro meg, denne PCn utsettes for mer CPU belastning enn mange spillemaskiner) (idle ligger rett rundt feber), og HK ligger på rundt 30-35°C.

Skal du bare overklokke lett så burde dette ikke være noe problem.

Det er den eneste vifta bortsett fra PSU i ett chieftech miditower (type dragon) så maskinen er nesten lydløs.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har et Suntek kabinett av typen som ble anbefalt her i hardware. Kommer til å kjøpe A7N8X deluxe og xp2500+. Ønsker å bygge en forholdsvis stillegående maskin som kun skal overklokkes moderat. Alle gode forslag til vifter motas med takk, cpu, kabinett - hvor mye bør jeg ha og hva gir god effekt og lite støy :o

Har tenkt å kjøpe nøyaktig samme hk, cpu og kabinett som dette du nevner. Dersom du faktisk kjøpte dette, hva er dine erfaringer? Tenker spesielt på kabinettet. Vurderer selv silent breeze cpu-vifte, kabinettvifte og hd-skuff fra enermax.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...