Gå til innhold

[Løst]Pcen starter først etter 10+ forsøk. Dårlig PSU?


Anbefalte innlegg

Mitt problem kommer når jeg prøver å starte maskinen.

Da kommer det et kort lysglimt på indikatorlyset i fronten og så er maskinen helt død(ingen vifter eller disker starter). Det eneste som hjelper er å skru av strømmen bak på PSU og vente til ledlampen på HK slukker, skru på PSU'en og prøve igjen. Ofte må dette gjøres mange (10-15) ganger før maskinen starter.

Når den først starter er det ikke noe problemer og maskinen går stabilt.

Tenke tanken om at det kunne være for liten PSU men i følge Asus sin PSU-kalkulator som noen hadde lagt ut her skulle det være nok.

 

Oppsett:

Mist 350W PSU 4-5år gammel

Asus M4N78 Pro HK

AMD Phenom II X2 550 cpu

2 stk cd/dvd brennere

1 stk hdd

Kabinett med to vifter

 

Er det noen som har noen gode ideer?

Eller må jeg bestille ny PSU?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også være hovedkortet. Når jeg kommer ut for slike tilfeller, så er det nesten alltid defekte kondensatorer i strømforsyning eller på hovedkortet. Visuelt, så kan du sjekke om noen av de buler på toppen, eller lekker i bunnen. Bruk gjerne fingertuppen for å føle toppen av kondensatorene. Du kjenner fort om noen er flate og noen er bulende. Selv om det ikke synes, så kan de være defekte, men da trenger du ESR- og capitancemetere for å måle de.

Lenke til kommentar

Ingen av kondensatorene på HK bulte ut eller lakk i bunnen. PSU var det litt vanskligere å sjekke med maskinen på. Jeg skal prøve å skru den opp og se om jeg finner noe mistenkelig. Har ingen kunnskap om hvordan man måler en kondensator og er egentlig redd jeg bare ødelegger noe hvis jeg prøver. ESR- og capitancemetere har jeg ikke.

 

HK er kjøpt nytt i sommer, uten at det behøver å utelukke feil.

 

Så hva gjør jeg? Kjøper ny PSU og håper det løser problemet?

Lenke til kommentar
Ingen av kondensatorene på HK bulte ut eller lakk i bunnen. PSU var det litt vanskligere å sjekke med maskinen på. Jeg skal prøve å skru den opp og se om jeg finner noe mistenkelig. Har ingen kunnskap om hvordan man måler en kondensator og er egentlig redd jeg bare ødelegger noe hvis jeg prøver. ESR- og capitancemetere har jeg ikke.

 

HK er kjøpt nytt i sommer, uten at det behøver å utelukke feil.

 

Så hva gjør jeg? Kjøper ny PSU og håper det løser problemet?

 

Jeg ville oppdatert biosen, har hatt samme problemet på asuskortet mitt.

 

Måtte skru av PSU og vente 10-15 sek og prøve igjen.

 

Men du skulle hatt en ny PSU uansett, den er i grenseland (litt avhengig av skjermkort selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Nå vil ikke maskinen starte selv etter 30 forsøk.

Jeg oppdaterte bios'en når maskinen var ny, ca 2 måneder siden, nå blir det litt vanskelig.

Må innrømme at jeg er dr*t lei av problemet, så nå bestiller jeg en ny PSU.

Hw ambefaler Corsair VX som ser helt grei ut, 550W koster 665,- i skrivende stund og burde vel duge greit?

Lenke til kommentar

Skrudde opp PSU'en i går og fant som sofTest påpekte en ødelagt kondensator som hadde lekket ut en beige, silikon-aktig stoff (hvis jeg ikke er helt dum og det var lim, hehe).

 

Da er Corsair HX450W bestillt. Den kostet bare kr50 mer enn VX modellen.

Så da er det bare å vente og krysse fingrene for at feilen ikke ligger et annet sted.

 

Skal gi en oppdatering om det fungerer...

Lenke til kommentar
Har opplevd slike ting flere ganger, med forskjellige hovedkort og PSU. Visse kombinasjoner fungerer ikke, i andre kombinasjoner fungerer både PSU og HK upåklagelig.

Aner ikke hva det kommer av, men det er HK som slår av PSU.

 

Vet ikke om dette er tilfelle i dine tilfeller, men det en del brenner seg på, er å kjøpe ett nytt 12V-basert hovedkort, og bruke om igjen en gammel PSU fra 3,3V/5V generasjonen med svak(e) 12V-linje®, eller motsatt, kjøpe en ny 12V-basert PSU, som har svake 3,3V/5V-linjer, til ett eldre system.

 

PSU'er skal også i visse feilsituasjoner slå seg selv av, for å beskytte seg selv. Typisk i slike situasjoner, er at man da må ta ut strømkabelen for at den skal resette seg selv.

Lenke til kommentar

Legger ut et par bilde for de som er interressert.

Bilde 1 er av det jeg trodde var problemet først, beige stoff som er litt vanskelig å se mot kretskortet som har nesten samme farge.

Jeg fant en sprukket kondensator (bilde 2), rett til venstre for det lille kretskortet som står opp fra hovedkretskortet.

Det er kanskje mer sannsynlig at feilen ligger der?

 

Uansett, takk til alle for innspill!

post-21354-1255271809_thumb.jpg

post-21354-1255271822_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Legger ut et par bilde for de som er interressert.

Bilde 1 er av det jeg trodde var problemet først, beige stoff som er litt vanskelig å se mot kretskortet som har nesten samme farge.

Jeg fant en sprukket kondensator (bilde 2), rett til venstre for det lille kretskortet som står opp fra hovedkretskortet.

Det er kanskje mer sannsynlig at feilen ligger der?

 

Uansett, takk til alle for innspill!

 

Hvis komponenten som har sprukket er en kondensator (litt vanskelig å se under støvet), så er dette en av de verste jeg har sett. Også, hvis du ser på det lille vertikale kretskortet, så ser det ut til å være en bulende 50v kondensator der. Når kondensatorer begynner å gå, så er det sjelden bare en som er defekt, da dette ofte er en dominoeffekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...