havardbe Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Som tittelen sier skal jeg sette opp et nytt nettverk hjemme. Det vil være 3 separate rom hvor det ikke er mulig å trekke kabel imellom. Tanken er å koble disse 3 "hub'ene" sammen trådløst. Rom 1: NextGenTel ruter og en trådløs ruter for å kommunisere med resten av nettet Rom 2: Hjemmekino, Playstation 3, vurderer HTPC (spille av fra lagringen i rom 3) Rom 3: Stasjonær PC, home server eller stor NAS (lagre filmer osv.), printer Jeg tenkte å kjøpe 3 stk D-Link DAP-1522 og ha 1 av disse i hvert rom og bruke den i Rom 1 som Access Point mens den i Rom 2 og Rom 3 settes i Bridge Mode. 1. Er det noen som vet om dette oppsettet vil fungere som planlagt, eller trenger jeg en D-Link DIR-855 eller liknende i Rom 1 for at det skal fungere. 2. Er det noe problem å bruke 2 wireless bridger i ett nettverk? 3. Har noen en formening om jeg vil kunne spille av HD film lagret på serveren i Rom 3 på HTPCen i Rom 2. Det skal være nærmest fri sikt mellom de 2 trådløse bridgene i Rom 2 og Rom 3 4. Noen forslag til bedre løsning på dette? Vil Homeplug kunne gi god nok ytelse (bor i en gammel bygård, men tror strømnettet er relativt nytt)? Håper noen har noen innspill, all input er nyttig Endret 6. oktober 2009 av havardbe Lenke til kommentar
Landstad. Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hallo:) jeg gjorde noe lignende bare at jeg bruker 2 rutere og det funkgerer helt utmerket! spiller av film og alt helt helt fint med hd og musikk i stua, samt jeg har en ps der som jeg også bruker:) Men jeg har en linksys wrt54gl ruter koster rundt 400-500kr kjøpte den for 603.73 kr med frakt og alt:) Det jeg personlige ville ha gjort etter den erfaringen jeg har med de ruterne jeg har er at du kan legge in linux på dem! med open source! hvis du gjør det kan du gjøre ALT med rutern din!! Jeg ligger på ca 79% connect til ruter! og er ca 4-5 meter og 2 vegger i mellom:) Kjøp deg en linksys wrt54gl foresten veldig enkelt og sette opp Mvh Stian Landstad Lenke til kommentar
havardbe Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Hadde egentlig tenkt å gå for et trådløst nett på 5 GHz siden det er så mange trådløse nett der jeg bor. Har en trådløs ruter nå som er litt ustabil, og jeg mistenker at alle de andre nettene er en del av årsaken. Ser helt klart pris vs. ytelse i forslaget ditt, men har hørt att 5 GHz skal funke bedre til å spille av HD over nettet. Leste også en test av D-Link DAP-1522 på PC World Norge hvor testeren sa denne ruteren virket bedre enn hans egen Linksys WRT160N med DD-WRT når det kom til streaming av HD. Som jeg nevnte tenkte jeg også på Homeplug som et alternativ, men selv Belkin sin nye HD plug som skal overføre 1000MBps eller hva det er virker som har lav hastighet i praksis. Lenke til kommentar
havardbe Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Kjøpte en dir-855 og to dap-1522, men de hadde alt for lav styrke på trådløs-signalet var alt for svakt til å streame HD over selv korte avstander. Skal sies at stort sett alle veggene i leiligheten er mur, og at det er et gammelt bygg, men alt annet enn line of sight gjorde det umulig å spille av HD over nettverket. Noen som har noen gode erfaringer med HomePlugs, eller er løsningen andre rutere med DD-WRT, Tomato eller liknende løsningen? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Kjøpte en dir-855 og to dap-1522, men de hadde alt for lav styrke på trådløs-signalet var alt for svakt til å streame HD over selv korte avstander. Skal sies at stort sett alle veggene i leiligheten er mur, og at det er et gammelt bygg, men alt annet enn line of sight gjorde det umulig å spille av HD over nettverket. Noen som har noen gode erfaringer med HomePlugs, eller er løsningen andre rutere med DD-WRT, Tomato eller liknende løsningen? Jeg ville nok ikke satset fullt og helt på trådløs tilkobling. Luften er som du nevnte en delt ressurs, og du deler den ikke bare med alle de andre enhetene, men også med de andre i nabolaget (med mindre du er så heldig at du har en 3-4 kanaler ledig av de man kan velge). Ihvertfall på den linken som skal bære mest data, hadde jeg brukte en homeplug, dette gir det trådløse nettet mer kapasitet til å håndtere den trafikken som må gå den veien, og økt fleksibilitet hvis det dukker opp "trafikk" du ikke tenkte på. Hvis du bruker nettverket ditt mest til video og musikk, hadde jeg lagt en homeplug mellom datalageret og avspilleren (eventuelt flertall). De koster litt, men du burde klare deg fint med en litt eldre (og billigere) type homeplug som yter oppimot 85 mbit (de er ofte spesifisert til 200 mbit). Jeg har selv de nye 1000 mbit (teoretisk) adapterne til belkin, men får uansett ikke utnyttet mer enn 100 mbit (eller 54 hvis trafikken går over trådløs) siden resten av nettverket ikke håndterer mer. Disse er litt dyrere enn de litt eldre modellene. Ytelsen til homepluggene er veldig avhengig av kvaliteten på strømnettet i huset,og hvis du vet det er dårlig, må du vurdere det litt nærmere, men det skal fortsatt en del til for at det skal være dårligere overføringshastighet enn det man (praktisk) får ut av et 54 mbit trådløst nettverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå