EggMan88 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Driver en del med RC, i den sammenheng lader jeg mye batterier, har et oppsett med en del ladere som er koblet slik at de drives av en 12V linje. Har til nå brukt en gammel trafo til og drive dette, men siden dette er stort som et beist og er sluttet og funke så er jeg nødt til og skaffe en ny en. Siden en slik transformator er svært dyr og ekstremt stor så har jeg sett på og bruke en strømforsyning. En del av disse strømforsyningene kommer med en singel 12V linje. Totalt så vil disse laderene trekke rundt 30-35A på full last. Så ser etter en Psu med en 12V linje på rundt 50A slik at jeg har litt og ta av, denne vil gå ganske ofte så må være ganske stabil. Er det noen som har gjort noe slik før? Noen problemer jeg overser og har noen et forslag til en slik PSU, støynivå, og alle de andre linjene er uvesentlig da jeg kun kommer til og bruke 12V linjen. Takker. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Corsair TX650W som har et utmerket omdømme, enkel 12V linje som kan levere inntil 52A https://prisguiden.no/product.php?pro...6&cat_id=36 Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Corsair TX650W som har et utmerket omdømme, enkel 12V linje som kan levere inntil 52Ahttps://prisguiden.no/product.php?pro...6&cat_id=36 Ser grei ut den, er det noen elektro guru'er her som evt kunne peke ut noen problemer ved et slikt oppsett, vis det er noen da. Kan grunleggende elektro, men ikke noe mer utover det. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 hvis laderene du skal koble til er beregnet for 12V DC, ser jeg ikke noe problem med å gjøre det på den måten. Men å koble 12V batterier rett på linjene er ikke heldig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Er det ikke bedre å finne en batterilader for bilbatterier eller lignende? Du kan bruke en ATX-PSU også, men da må du klusse med +12 til jord og startsløyfer. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Du vil ikke finne mye rimeligere løsning en en PC PSU. Den foreslåtte PSU'en ser veldig grei ut. Blir ikke mye kluss med PC-PSU. Det man må gjøre er å lage en startbryter som kobler den grønne ledningen til jord (sort ledning) en kort stund (Skal ikke være konstant tilkoblet.) Du vil også ha mange ledninger med +12 (gule) og jord (sorte ledninger) som du kan koble til koblinger som går til de ulike laderne. En annen mulighet er å handle en ren 12V strømforskyning på Ebay. Får der en 29A til 40$ inkl. frakt ("gratis"). Dette er dog rett over 200,- grensen, så hvis du kan avtale med dem å ta 10$ for frakt og trekke av 10$ på prisen, får du dem hjem for 230kr stk. space Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Det og tukle litt inni Psu'en er ikke noe problem, har kyndige folk til stedet i huset så skal alltids få ordnet noe. Det som er med en PC-Psu er at den er kraftig og for en billig penge, ikke minst lett og få tak i. En 29A vil bli litt for slapt, laderene trekker som sagt 30-35A på full last, og tenker på oppgradere litt i frammtiden så greit og ha litt og gå på. Se feks på denne: http://cgi.ebay.com/PYRAMID-PS52KX-46-52-A...=item27ab859307 Her får jeg en 46A / 1000W strømforsyning for en ca 1000,- men så kommer det enda 1000,- i frakt og 300,- i fortolling da snakker vi fort 2500,- Om jeg går for en PC-Psu så får jeg lett kraftigere oppsett (Feks Corsair 950W m. 78A og 930W på 12V'en) for en 1000,- Laderne drives av 12V DC ja. Er det ikke bedre å finne en batterilader for bilbatterier eller lignende? Finner du billadere som gir 50A+ for under 1000,- da? Ser biltema har noen beist på 18Kg som gir 40A til 1700,- ingen over det. Endret 7. oktober 2009 av EggMan88 Lenke til kommentar
space17 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 I utgangspunktet trenger du ikke "tukle" inne i PC PSU'en. Alle ledningene du trenger henger på utsiden. Ingen som har sagt at du bare kan kjøpe én 29A PSU. Har akkurat vært i kontakt med selgeren som enkelt kunne sette verdien til 30$ og frakt til 10$. Da blir det 230,-NOK pr 29A ferdig hjem på postkontoret. Frakten vil dog ta ca. 14 dager. Kommer selv til å bestille en slik som jeg skal bruke som 12V batterilader. space space Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 I utgangspunktet trenger du ikke "tukle" inne i PC PSU'en. Alle ledningene du trenger henger på utsiden. Ingen som har sagt at du bare kan kjøpe én 29A PSU. Har akkurat vært i kontakt med selgeren som enkelt kunne sette verdien til 30$ og frakt til 10$. Da blir det 230,-NOK pr 29A ferdig hjem på postkontoret. Frakten vil dog ta ca. 14 dager. Kommer selv til å bestille en slik som jeg skal bruke som 12V batterilader. space space Joda kan alltids kjøpe flere, men meningen og ønsket mitt er at dette skal bli så "plain" som mulig, har allerede ordnet et koffert hvor alle laderne er koblet til en krets. Om jeg skal bruke 2 slike PSU'er må jeg enten legge opp til to kreteser eller koble disse PSU'en sammen som igjen kan føre til andre problemer. Om jeg bruker 1000,- eller 500,- spiller liten rolle. Nå er det snart vinter og snøen er rett rundt hjørnet så da blir det en liten pause fra mesteparten av RC sakene uansett så blir nok og vente til nyåret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå