Gå til innhold

Skal ha subwoofer og nye kabler!

Anbefalte innlegg

Hei!

Helt siden jeg kjøpte høyttalerne mine har jeg hatt litt for korte kabler til bakhøyttalerne. Da jeg kjøpte dem synes jeg kablene jeg ble anbefalt i butikken var litt vel dyre, og jeg kjøpte alt som var igjen av en type i ok prisklasse. Nå er jeg lei av at "baklyden" treffer meg fra siden. Vil veldig gjerne vite hvilken kabel som er billig og som fungerer fint. Mitt utstyr er ikke high-end, så trenger ikke allverden:

Denon AVR - 1905

2 * Qln Cubic II i front

1 Qlq center II

2 * Dynavoice F-6 Magic som bakhøyttalere.

I tillegg skulle jeg gjerne fått inn en subwoofer her, hva er å anbefale av rimelige? (Helst < 1500).

Så lurer jeg også på en ting til. Jeg er nokså dårlig på å stille inn forsterkeren min og lurte på hva jeg kan gjøre for å få mest mulig nøyaktig surround-lyd? F.eks. Siden bakhøyttalerne er like store som de front, bør jeg da ha noe lavere volum på de bak enn de foran?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Forsterkeren din har jo mulighet for automatisk kalibrering med hjelp av målemikrofon. Bruk denne, og lydnivåene (samt mer) vil bli satt så riktig som mulig.

Lenke til kommentar

Okei. Men jeg tror jeg greide det ganske bra etter litt knoting i går. Men jeg får jo heller ikke testet surroundlyden skikkelig før jeg har høyttalerne bak meg.

Noen tips da til kabler/subwoofer?

Når jeg sier rimelige kabler, så vil jeg helst at 2 * 4-5m ikke skal koste meg mer enn 400-500,- :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg ser i første post at subwooferbudsjettet ditt ligger på <1500,-. Dette er, for å si det mildt, ganske stramt. Det lønner seg absolutt å ta det bitte-lille steget opp til denne, hvis du først skal ha noe billig. ;)

Edit: Billige høyttalerkabler får du på Biltema. Gå for 2,5mm2.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg bruker noe Clas Olsson kaller ringeklokkekabel til bakhøytalerne (et par mm solid kobberleder, "skyteledning"). Nå har ikke jeg heller noe særlig til hi-fi (Cambidge Audio / Paradigm), men mener å høre litt forskjell mellom disse og Tara-kablene jeg bruker i front. Litt mindre kontant bass tror jeg, som om det var litt romklang / boom i den (sikkert bare grunnet forskjellen på 3 og 15 meter). Jeg bruker den fordi den er stiv, hvit og ligger fint bak lister. Diskant er fin, og det er jo uansett viktigst bak.

Ellers liker jeg litt lavere volum og høyere forsinkelse enn boka sier på bakhøytalere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...