Gå til innhold

Burde jeg stole på denne tempraturen?


Anbefalte innlegg

Har hatt maskinen på en slik overclock i over ett år stabilt.

En dag bestemte jeg meg for å renske maskinen helt for støv.

Brukte ca 1.5 time på dette. Grundig rensking med luft på boks..

Zalman 9700 Vifte med 7 Vifter i hele kabinettet med normal rom tempratur 20-23c..

Tempraturen lå før etter det jeg kan huske på 35-40c.

Og nå---> Bilde..

Kan jeg stole på denne målingen?

Antar at tempraturmåleren er fysisk på hovedkorte.

post-134643-1254855992_thumb.jpg

Endret av InstanZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

35-40`c på cpu virker som en grei temp, det kommer selvfølgelig ann på hva slags kjøling,og hva slags cpu.

MEN, nå viser din cputempratur UNDER rumtemp,veldig feil hvis du ikke har satt kabinettet i et åpent vindue en kald kveld.

 

Temp prober er ikke til å stole på, ikke heng deg opp i idletemp, men følg heller med på forskjellen mellom min og maxtempratur...idle og load. På en god luftkjøler bør ikke forskjellen være mer enn ca 20`c forskjell mellom idle og load.

 

På en skikkelig god luftkjøler er det ofte ikke mer enn ca 10-15`c forskjell mellom idle og load.

Lenke til kommentar

En god indikator på at man har ca "riktige" temperaturer er hvor mange grader man ligger over romtemperatur på Idle og Load.

 

Ligger man ca 10-20C over ved Idle så har man en god luftkjøler , ved load vil man fort få 20 til 40C mer, altså temperaturen øker fra 30C opp til 60C avhengig av cpu kjøleren.

 

Det er ikke normalt å ha samme temperatur som romtemperatur eller lavere og dette er ikke fysisk mulig , da har man enten en kalibreringsfeil eller bruker feil program for å overvåke temperaturen.

Lenke til kommentar
En god indikator på at man har ca "riktige" temperaturer er hvor mange grader man ligger over romtemperatur på Idle og Load.

 

Ligger man ca 10-20C over ved Idle så har man en god luftkjøler , ved load vil man fort få 20 til 40C mer, altså temperaturen øker fra 30C opp til 60C avhengig av cpu kjøleren.

 

Det er ikke normalt å ha samme temperatur som romtemperatur eller lavere og dette er ikke fysisk mulig , da har man enten en kalibreringsfeil eller bruker feil program for å overvåke temperaturen.

Her ser du tempraturen under load. Synes den er ganske lav. Men somsagt jeg fjernet støv fra maskinen og alle kjølerne som feks min Zalman CNPS 9700 kjøler som hadde støv i hele ribben.

 

Ett mirakel av en endring.

Takk for gode svar.

post-134643-1254930473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
En god indikator på at man har ca "riktige" temperaturer er hvor mange grader man ligger over romtemperatur på Idle og Load.

 

Ligger man ca 10-20C over ved Idle så har man en god luftkjøler , ved load vil man fort få 20 til 40C mer, altså temperaturen øker fra 30C opp til 60C avhengig av cpu kjøleren.

 

Det er ikke normalt å ha samme temperatur som romtemperatur eller lavere og dette er ikke fysisk mulig , da har man enten en kalibreringsfeil eller bruker feil program for å overvåke temperaturen.

Her ser du tempraturen under load. Synes den er ganske lav. Men somsagt jeg fjernet støv fra maskinen og alle kjølerne som feks min Zalman CNPS 9700 kjøler som hadde støv i hele ribben.

 

Ett mirakel av en endring.

Takk for gode svar.

 

prøv realtemp som nevnt, synes den temperaturen var litt lav, men ikke umulig :p

Lenke til kommentar

Ta en titt igjen...

 

Low temperaturene er så og si på rom temperatur (20-22C) noe som er fysisk umulig...

Luftkjølere er normalt i klassen rom temp + 15 til 26C (dette er tower kjølere i toppklasse som greier både 90W og 150W).

 

Så man bør ta utgangspunkt i at cpu ligger kanskje ved Idle på ca 45W noe som tilsvarer ca +6C til +12C minimum over romtemperatur for de aller beste luftkjølerne...

Lenke til kommentar

Nååh, romtemperatuer er ikke veldig umulig.

E8400 overklokka til [email protected] idlet på 3C over ambient med Thermaright Ultra 120 Extreme påmontert 2 lavhastighetsvifter (Mist) i push/pull v/ca 1200rpm her hos meg. Har ingen målinger på høy hastighet, men det er fult mulig med god kjøler og god luftstrømning i kabinettet å få idle temperaturer under 5C over romtemperatur.

Lenke til kommentar
Har hatt maskinen på en slik overclock i over ett år stabilt.

En dag bestemte jeg meg for å renske maskinen helt for støv.

Brukte ca 1.5 time på dette. Grundig rensking med luft på boks..

Zalman 9700 Vifte med 7 Vifter i hele kabinettet med normal rom tempratur 20-23c..

Tempraturen lå før etter det jeg kan huske på 35-40c.

Og nå---> Bilde..

Kan jeg stole på denne målingen?

Antar at tempraturmåleren er fysisk på hovedkorte.

 

Kan du stole på målingene? Ja, til en relativt grad.

Dvs. coretemp er sjeldent HELT feil (så tilfelle ser du det som regel pga. helt idiotiske verdier som åpenbart er feil), så du har nok lave temperaturer, men disse er kun en pekepinn - ikke absolutte verdier på noen måte, så du kan regne med at du har noe innenfor +/- 5 celcius av det du kan lese av. Altså - meget akseptabelt i ditt tilfelle.

 

Om du er i tvil om sensorene måler riktig så bare belast CPUen og se at tallene går opp omtrent som forventet.

 

temperatur tall for "skryte-bruk" er helt meningsløse ettersom sensorene aldri er 100% kalibrerte, og dessuten så er tallene som oppgis ikke faktiske målte verier, men heller utregnet basert på en formel som estimerer temperaturen. Det er også verdt å nevne at den faktiske formelen som skal brukes heller ikke er oppgitt av Intel, så dette er noe folk har testet seg frem til og regner med å ha funnet noe som gir noenlunde korrekte tall. Dermed vil du kunne se relativt store forskjeller mellom forskjellige programmer. Sesnoren mpler ikek antall celcius, men heller hvor "langt på vei" den er mot maks temp spesifikasjonen som Intel har satt, og her er det som sagt flere ukjennte faktorer som folk har estimert seg frem til. Forskjelige versjoner av samme programmet kan også gi forskjellige målinger ettersom denne formelen også forfines ved nyere versjoner. Coretemp måler dog fra sensoren i selve CPUen, så det er blandt de beste programmene du kan bruke for dette, men selv coretemp er som sagt bare en pekepinn, og lite annet.

 

Temperaturmålingene er mest nøyaktige for sammenligning mot selg selv. Dvs. om temperaturen går opp 20 celcius fra idle til load så kan du være realtivt sikker på at det er ca 20 celcius, men å sammenligen fra maskin til maskin, eller fra et program til et annet er rimelig meningsløst. Hvis du har fått en stor endring fra før du renset viften til etterpå, så har det nok faktisk utgjort en stor forskjell ja - gitt at du har målt under like forhold (idle, eller maks load). Det beste er som regel å måle temperaturer for maks load, da det er de tallene som faktisk er interessante. Om du idler på 20c eller 30c er jo rimelig uinteressant, da det ikke vil påvirke noe som helst.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Stigma : Intel har oppgitt DTS for en del cpu'er nå i det siste, det samme har Amd, så disse programmene er nå langt mer nøyaktige enn før, men fortsatt må man forvente noe kalibrering.

 

Komadyret

 

Det er rent fysisk umulig å få = romtemperatur på cpu så lenge cpu kjøles med en normal luftkjøler. Hvor nærme man kommer lufttemp på cpu er ene og alene avhengig av hvor kjølig den kan klokke seg ned , men det er vel ikke mange cpu'ene som klokker seg ned til 20-30Watt idle?

 

Tipper vi egentlig har en cpu temp på ca 26C til 30C idle som er meget bra.

Lenke til kommentar

Enig. Lik romtemp er umulig. Den generer alltid noe varme. Men 20C over romtemp er vel mer hva men kan forvente av stock kjøleren som følger med prosessoren. Alt innenfor 10C over er veldig bra.

 

Det er omtrent der jeg idler nå (10-12C over romtemp), med en E7200 klokket til 3Ghz og et lite hakk opp på spenninga (1.09V). Har en eldgammel rævva kjøler også da; Spire Verticool IV med orginalvifta på ca 2/3 hastighet for å spare ørene, men den står i et åpent kabinett så det hjelper nok litt. Ingen speed-step eller andre strømsparende ting aktivert.

Lenke til kommentar

Herregud da, last ned realtemp! alle core2duo prosessorene har mest nøyaktig måling der om du ikke skal kalibrere selv.

MEN om du vil bruke core temp så gå på settings og sett TJ.MAX til mellom 95c og 105c. Da skal den bli ganske så riktig kalibrert. Tj.Max er ikke 85c på disse cpuene så kalibreringen er feil. Regner med tempen din ligger ca 5-10c over det du leser idle og 10-15c over det du leser load.

mvh

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...