Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Universitetet vs Høyskolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ganske mange universiteter i Norge, og enda flere høyskoler. Den største forskjellen mellom universiteter og høyskoler er at man ikke trenger ex-phil (filosofi og etikk) og ex-fac.

På universiteter kan du ta alt fra årsstudiumer til mastergrader. Såvidt jeg vet er det ikke alle høyskoler som tilbyr mastergrader. Ellers så er jo høyskolene mye mindre enn universitetene, så man føler jo at man kommer mer inn i et miljø på høyskoler.

Fordeler og ulemper blir jo noe av det jeg skrev over. Litt vanskelig å kunne gi anbefalinger siden det er så mange forskjellige skoler, men jeg kan jo fortelle om mine erfaringer. I fjor gikk jeg et årsstudium på høyskolen i Hønefoss. Skolen var stor, men mye mindre enn universitetet i Oslo som jeg er innom titt og stadig nå. På høyskolen var vi ca 50-60 i klassen og satt i klasserom. Dette gjør at foreleseren får mye bedre kontakt med klassen i forhold til på universitetet hvor forelesningene som regel er i et stort auditorium. Det er hvertfall noe jeg satt veldig pris på i fjor. Følte at det var mye lettere å kunne spørre foreleseren om noe etter forelesning.

Bortsett fra det så syns jeg at det er like bra på universitetet som høyskolen.

Bare å si i fra hvis det er noe mer du lurer på :)

Lenke til kommentar

Høgskoler er som oftest yrkesrettet, men universiteter er forskningsrettet.

På høgskoler er det mindre klasser, flere felles timer, tettere oppfølging og mer prosjektarbeid, mens på universitet er det lagt opp til mer selvstudium og forelesningsgrupper.

Den største forskjellen mellom universiteter og høyskoler er at man ikke trenger ex-phil (filosofi og etikk) og ex-fac.

Tull og vas. Det kan knapt kalles en forskjell. Det er forøvring kun exphil som er obligatorisk ved alle studieprogrammer.

Jeg gikk ett år på høgskole før jeg byttet over til universitet. Var meget misfornøyd med kvaliteten på høgskolen. Idag går jeg på UiO og er storfornøyd.

Det er veldig vanskelig å anbefale noe, da jeg ikke kjenner deg overhodet. Jeg anbefaler deg å lese en del om de aktuelle studieprogrammene, for å så bestemme selv. Gjerne gå til en rådgiver. De er faktisk til hjelp :)

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar
Da ble jeg nysgjerrig. Hvilke studieprogrammer har ikke exphil som obligatorisk fag?

Hittil har jeg vært på

UiS - Bachelor dataingeniør

UiA - Bachelor IT & informasjonssystemer

UiA - Master informasjonssystemer

Null ex.phil., men på UiS hadde jeg 5 sp vitenskapsteori og etikk.

Lenke til kommentar

Jeg har selv stusset over dette med ex.phil., for jeg trodde også at det var et obligatorisk fag ved alle studier. Jeg tar nemlig 1. året bachelor i økonomi og adminsitrasjon ved UiA uten å ha dette faget. På statsvitenskap her vet jeg de har, og på øk.adm. ved UiS. Jeg har derimot et nyere fag som likner, men er mer rettet mot økonomifaget, "etikk for økonomi". Men selv dette faget er ikke blitt til for oss eller hele samfunnet, men fordi næringslivet etterspør denne kompetansen.

Ifølge Wikipedia er dette et fag som har blitt mer og mer marginalisert med årene, så at faget utelukkes fra studier hvor det har minst relevans følger bare trenden. Jeg synes det er en uting ved det konkurransepregede samfunnet vårts krav til effektivitet, at spesialisering blir så viktig at det grunnleggende og allment gjeldende glemmes. Går ikke et fag direkte på studiet er det "misbruk" av tid og krefter som kunne vært brukt på ytterligere faglig spesialisering, eller å jobbe, så en selv, bedriften, dens eiere og staten kan tjene mer så vi kan forbruke mer enn vi behøver.

Lenke til kommentar

Nå går det jo an å diskutere nytteverdien av dette? Generelt er jeg kommet til den konklusjonen at ExPhil stort sett handler om å sette vanskelige ord og forklaringer på enkle ting. Andre som føler en oppriktig interesse for argumentasjonsdiagrammer og gamle filosofer vil helt sikkert si noe annet.

Når det gjelder høyskole v. universitet så handler dette mye om frihet. Ved høyskole er det i de fleste tilfeller være mer obligatorisk som du må delta på (Kall det gjerne en mer avansert videregående skole), mens man som hovedregel står friere på universitetene. Dette er en fordel for dem som er flinke til å legge opp lesing på egenhånd, men kan være problematisk for dem som har problemer med dette.

Hovedforskjellen på universitet og høyskole er ved at et universitet driver man forskningsbasert læring dvs. studenten skal selv forske innenfor feltet han studerer, mens man finner mindre av dette på høyskoler der enn i større grad har et fastlagt pensum som man leser seg igjennom (For øvrig kan en diskutere hvor stor grad en benytter seg av forskningsbasert læring ved universitetene også, da det stadig sniker seg inn mer og mer obligatorisk her også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...