frevild Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Joda jeg skjønner det, men blir det til samme lønn som andre førstegangstjenere? Det er jo ikke akkurat advokatlønn. Hva? Du må ikke tro du er den eneste som går glipp av et års lønnet arbeid pga. militærtjeneste. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Nei. Men det er en interessant diskusjon. Det burde (i rettferdighetens navn) vært VAB-ordning for alle med høyere utdanning. Eller for ingen. I dag er det det for leger, veterinærer, psykologer og tannleger (har sikker glemt noen). Hvorfor ikke for sivilingeniører som gjennomfører fgtj ved FFI, jurister som gjennomfører den ved Krigsadvokatenes kontor og en haug med andre som bruker sin 5/6-årige utdannelse i sitt daglige virke i førstegangstjenesten? Nå har det jo ikke noe å si i det lange løp om du gjennomfører førstegangstjenesten før eller etter endt utdanning, du kommer jo ut i jobb samtidig, men det er litt kjipere å jobbe "gratis" når du har formell kompetanse som andre er villige til å betale flerfoldige tusen om dagen for, enn når du vurderer å skaffe deg slik kompetanse. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 I dag er det det for leger, veterinærer, psykologer og tannleger (har sikker glemt noen). Hvorfor ikke for sivilingeniører som gjennomfører fgtj ved FFI, jurister som gjennomfører den ved Krigsadvokatenes kontor og en haug med andre som bruker sin 5/6-årige utdannelse i sitt daglige virke i førstegangstjenesten? Farmasøyter Mistenker at det dreier seg om lobbyvirksomhet fra et mektig og relativt lite miljø med heftig indrejustis. Når legeforeningen sier hopp hopper Forsvaret, når NITO sier hopp er det knapt noen som rører et øyelokk. Jeg kan tenke meg rekrutteringen av verdifulle fagfolk ville blitt mye enklere med en VAB-ordning for sivilingeniører, jurister og andre med master. Samtidig ser jeg for meg at BFO/NOF ville blitt mindre begeistret om deres yngste medlemmer plutselig skulle bli grads- og lønnsmessig underordnet mennesker uten det superviktige 6-måneders supermannramboverdensmesterialtkurset ved navn UB, det er jo ikke som om man lærer noe mer eller viktigere på 5 år på universitet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg kan tenke meg rekrutteringen av verdifulle fagfolk ville blitt mye enklere med en VAB-ordning for sivilingeniører, jurister og andre med master. Samtidig ser jeg for meg at BFO/NOF ville blitt mindre begeistret om deres yngste medlemmer plutselig skulle bli grads- og lønnsmessig underordnet mennesker uten det superviktige 6-måneders supermannramboverdensmesterialtkurset ved navn UB, det er jo ikke som om man lærer noe mer eller viktigere på 5 år på universitet. Mer? Tja... Viktigere? Tja... Mer relevant? Definitivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå