Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsinket verneplikt lovlig?

aluxez

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 18 år gammel gutt fra bergen som blir 19 om 3 dager.

Jeg var på sesjon i vår, og det samme med alle mine jevnaldrende. Men da skoleåret nærmet seg slutten ble alle vennene mine innkallt men ikke jeg. Jeg synes det var bra for jeg vil ikke i militæret, noe jeg gjorde klart under sesjonen.

Jeg ringte sesjonskontoret og de sa at jeg kom til å få beskjed i løpet av april om jeg ble innkalt. Men i dag fikk jeg altså innkallelse til militæret 19. Januar 2010. Dette liker jeg ikke.

Jeg vil ikke inn i militæret og har nå begynt å studere jus. Jeg vet at jeg kan søke utsettelse men jeg vil helst slutte, er jo ikke gøy å være jurist og 24 år og være i førstegangstjeneste liksom. En ting hadde vært om jeg kom inn i militæret i høst liksom, men dette blir jo bare for dumt.

Hvorfor har jeg blitt innkalt så seint? Og hva skal jeg gjøre for å slippe? For meg virker det nesten som at de har sent innkallelsen med en feiltakelse.

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fölger med en lapp hvor det stär at du kan fä utsettelse dersom skolen signerer. Dra til administrasjonen og fä de til ä stemple og signere den. Sä sender du inn og vips har du 3 ärs utsettelse. Det samme gjör du om 3 är, og sjansen for at de gidder og bry seg etter det er serdeles liten. Kommer noen kull med 18 äringer som skal inn innen den tid.

Lenke til kommentar
Hvorfor har jeg blitt innkalt så seint? Og hva skal jeg gjøre for å slippe? For meg virker det nesten som at de har sent innkallelsen med en feiltakelse.

Grunnen til at du ble innkalt til januar 2010 er fordi det er da militæret trenger deg da og ikke i høst.

Som Ant1 skrev så er eneste du kan gjøre er å søke om utsettelse om fgt og håpe på og ikke bli kalt inn igjen eller søke om å ta siviltjeneste hvis militær verneplikt er i konflikt med din 'alvorlige overbevisning'.

Da du er vernepliktig til du er 44 har det ikke skjedd en feil ved din innkallelse, ganske vanlig å bli kalt inn når man er 20-21 også i troppen min var det vel halvparten som var over 20

Forøvrig mener jeg at alle menn og kvinner som vil kalle seg norsk burde ta et år i militæret.

Lenke til kommentar

Du har blitt innkalt så "sent" fordi Forsvaret har innkalling to ganger i året -- januar og august.

Hva du skal gjøre for å slippe? Vel, du kan søke utsettelse. Juridisk fakultet er derimot så vidt jeg vet strengere på å innvilge dette enn andre fakulteter. Du må ha et reelt faglig behov for å få utsettelse.

Verneplikten er for øvrig din plikt på lik linje som å betale skatt, kjøre på høyre side av veien, og ikke lyve om tidligere straffedommer hvis du søker jobb i utdanningsetaten.

*mumle noe om en skam for utdannelsen*

Lenke til kommentar

krikkert: Alt juridisk fakultet har å gjøre er å bekrefte at han er tatt opp ved studiet. Det er opp til vpv å bestemme hvorvidt han skal få utsettelse. Det får han, hvis han har studert i mer enn 3 måneder før innkallingstidspunktet.

For øvrig kjører forsvaret innrykk i juli, august, september, oktober, januar, mars og noen år også i april. Men hovedinnrykkene er det fire av, sommer - høst - vinter og vår.

Lenke til kommentar

Som andre sier her, bare å søke på utsettelse, vist du nå først skulle være så uheldig at du må inn uansett, så er det ikke spesielt vanskelig å bli dimitert, men det har vel ikke så mye å si når du først har blitt tvunget inn.

Lenke til kommentar

Du bør søke om utsettelse, ja. Dermed er det en sjanse for at du ikke blir innkalt på nytt. Uansett er det mer sannsynlig at du vil få en mindre ubehagelig militærtjeneste eller siviltjeneste dersom du har høyere utdannelse. Du får også tid til å tenke over hvordan du kan unngå eller utsette verneplikten.

Denne siden har en god del info om militærnekting og å unngå militæret generelt. Jeg kan ikke gå god for kvaliteten, så du bør sjekke "fakta" med troverdige kilder, men det kan jo gi deg et utgangspunkt for videre undersøkelser.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ble innkalt til januar 2010 er fordi det er da militæret trenger deg da og ikke i høst.

Altså jeg har venner som har blitt kallt inn til vinteren nå, men alle fikk beskjed om det allerede i april. Hvorfor er jeg den eneste som fikk beskjed så seint? Nå har jeg jo allerede begynt på studiet. Hadde jeg visst dette hadde jeg ikke begynt på et studie nå, men ventet til jeg var ferdig med militæret. Håpløst altså.

Lenke til kommentar
Forøvrig så ruller verneplikten til du er 46 år(sånn ca), så forsinket er den hvertfall ikke slik du tenker det, så ja, de kan fint ta deg inn når de selv vil. Om de gjør det er selvsagt en helt annen sak.

44, men interne regler i forsvaret (som selvfølgelig kan settes til side i tilfelle krig/krise) tilsier at blir du ikke kalt inn før du er 27, blir du ikke kalt inn overhodet. Hvis du selv er skyld i at du ikke blir kalt inn (søker og får innvilget utsettelse), er grensa noenogtredve.

Har du gjennomført førstegangstjeneste, gjentår potensielt sett litt over et halvt år med rep-øvelse, enten i mobiliseringsforsvaret (lite sannsynlig, da det i praksis ikke eksisterer) eller i HV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...