Comma Chameleon Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Nå nærmer vinteren seg, og idag er første dag med snø i Tromsø og blanke isbelagte veier. Og som hvert år føles det ut som alle må lære seg å kjøre bil på nytt. Det er mange som har prøvd og feilet og noen mistet også førerkort. Regner med slike meldinger, historier og bilder kommer til å florere framover og inn mot vinteren. Syntes vi burde ha en egen tråd å prate om slikt i Er snøen og isen kommet til dere? Oppstått noen farlige situasjoner? Lagt om til vinterdekk? Fortell Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Snøen har komt på fjella, men ikke i gatene. Kjører med sommerdekk enda. Har jo vært noen ulykker, men det er sommerføre her enda. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg holder nok på sommerdekkene en måneds tid til, bor tross alt i Kristiansand. Den dagen det klikker med snø og is pleier jeg uansett å la bilen stå, har ikke noe ønske om å få en uforsiktig idiot i sidedøra. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg pleier å tvilholde på sommerdekkene fordi jeg ikke vil slite mer enn nødvendig på piggdekkene. Men, så har det vært is på bilrutene de siste dagene og i dag snødde det en god del også, så da måtte jeg bare se meg slått og ringe på verkstedet og bestille nye dekk. Skal bli nice, da. Med nye piggdekk. Det kan jeg nesten ikke huske å ha hatt. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Her på østlandet merker jeg overgangen temmelig gått, er vandt til salta veier og det er det ikke alltid det er på disse høsttidene. Tviholder sålenge som mulig på sommerdekkene da det blir kjipt å bytte tilbake til de smale 13'' felgene igjen. Har uansett flere biler så skifter til vinterdekk på den ene slik at hvis jeg våkner en morgen og det er minusgrader og vått føre så kan jeg heller ta den bilen. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Bor på østlandet, og skifta faktisk til vinterdekk (piggfrie selvsagt) nå sist søndag.. Litt fordi det allerede har vært et par frostnetter, og litt fordi jeg reiser endel vekk og Fruen er ikke drithappy for å måtte bli stående med akutt behov for dekkskifte alene en tidlig morgen. Nei, hun klarer aldeles fint å skifte selv, men det er alltid kjekt å ha det gjort når man har tid, og i fellesskap. SÅ morsomt er det ikke å skifte. Nytt av året er at dekkene er butikknye. Forrige sesong var jeg en av dem som spant løs så snart det krøp under +5 grader, håper det skal bli bedre i år. (Dekkene var 5 år gamle, fakta. Farlig? Tjaa, kjøre etter forholdene osv..) Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Skal kjøpe nye dekk og montere de på fredag, så da håper jeg det blir litt bedre forhold på veien. Nå må jeg ligge konstant og føle på bremsen i nedoverbakker etc. Kjører på gamle roadstone dekk som jeg dro ut piggene på for å kunne bruke de som sommerdekk (punkterte sommerdekkene ). Blir godt med litt feste (Selv om det er gøy å kunne sladde uten å tenke på å slite ut dekkene) Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Kjører på gamle roadstone dekk som jeg dro ut piggene på for å kunne bruke de som sommerdekk (punkterte sommerdekkene ). Hehe, blir ikke bedre enn det! :!: Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Lofoting her og dekkene er skiftet. Har ikke kommet direkte snø (bare sludd/haggel) enda, men har vært nede i 7 minus enkelte plasser med underfråset regn som har lagt seg på veibanen som en syltynn hinne av is. Selv om piggene har veldig lite å si på slikt føre gir de litt bedre grep enn sommerdekkene gjør. Snøen har lagt seg langt ned på fjellsidene her (rundt 100-200 moh) så er vel ikke lenge før kong vinter tar seg påtak i Lofoten. For min del må han bare komme, vinterdekkene er satt på og trykket sjekket. Bring it on sier jeg bare, gi meg en skikkelig snøfokk dag med 0 sikt og rasene vind. Love it Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Jeg får splitter nye piggdekk i morgen den dag. Det skal bli digg, også. I dag tidlig var det så isete på veien at mange havnet i grøfta og flere kom seg ikke av flekken. Ikke jeg så klart, da. Jeg kjører jo Primera. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Hehe, blir ikke bedre enn det! :!: Funker fortsatt bedre enn sommerdekk da Får nye dekk på fredag da. Satser på å holde meg unna diverse politikontroller til da. Jeg kjører jo Primera. +1 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Bor i Tromsø, og la om til piggfritt på søndag. Ble stoppet i kontroll i går. De sjekket dekk. Gikk bare fint det. På tirsdag var det endel som snek seg veldig sakte langs Dramsvegen. Den er rimelig flat, så det spørs om de ikke var ute med sommerdekk på snødekt vei. Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Nå nærmer vinteren seg, og idag er første dag med snø i Tromsø og blanke isbelagte veier. Og som hvert år føles det ut som alle må lære seg å kjøre bil på nytt. Det er mange som har prøvd og feilet og noen mistet også førerkort. Og nordboerne som hvert år skryter av at denne overgangen går så smertefritt, og at det kun er søringene som ikke kan kjøre bil. Takk for at du bekreftet noe annet! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Blir nye piggdekk på meg i dag... Skal på hytta på fjellet i helgen, og er ikke spesielt optimistisk til godvær og plussgrader.. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Nå nærmer vinteren seg, og idag er første dag med snø i Tromsø og blanke isbelagte veier. Og som hvert år føles det ut som alle må lære seg å kjøre bil på nytt. Det er mange som har prøvd og feilet og noen mistet også førerkort. Og nordboerne som hvert år skryter av at denne overgangen går så smertefritt, og at det kun er søringene som ikke kan kjøre bil. Takk for at du bekreftet noe annet! Korrekt, vi er like håpløs. Vi liker bare ikke å innrømme det. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Nå nærmer vinteren seg, og idag er første dag med snø i Tromsø og blanke isbelagte veier. Og som hvert år føles det ut som alle må lære seg å kjøre bil på nytt. Det er mange som har prøvd og feilet og noen mistet også førerkort. Og nordboerne som hvert år skryter av at denne overgangen går så smertefritt, og at det kun er søringene som ikke kan kjøre bil. Takk for at du bekreftet noe annet! http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article4611547.ece 28. september Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Eneste grunnen til at nordlendinger klager på oss søringer som ikke kan kjøre bil, er at de har dårlig hukommelse. Det er kaos der oppe når den første snøen kommer også, men når vi får snø her nede, har det allerede vært hvite veier i Troms og Finnmark i to måneder. Dermed har de justert seg til vinterføre - noe de fleste sjåførene her nede ikke har gjort. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 da måtte jeg bare se meg slått og ringe på verkstedet og bestille nye dekk. Lager du middag så skifter jeg dekk. Jeg må si meg enig med trådstarter. Det er det samme hvert år, det ser ut som folk ikke kan kjøre bil og utallige biler kjører i grøfta fordi det er kommet litt snø. Hva det har seg, fatter jeg ganske enkelt ikke. Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå at du ikke kjører ut med sommerdekk når det ligger snø og is på veien. Erfaringen tilsier at det er tusenvis av folk hver år, som det virker som kommer fra Sahara og aldri har sett snø før, på norske veier. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 da måtte jeg bare se meg slått og ringe på verkstedet og bestille nye dekk. Lager du middag så skifter jeg dekk. Hallo, jeg kan ikke lage dekkene selv, da. Skulle ha dem på felgene til de gamle vinterdekkene, og sånt utstyr har ikke jeg hjemme, altså. At de i tillegg tilbyr seg å sette dem på for meg for hundre spenn synes jeg er greit når det tar dem ti minutter, og meg en time. Så ja, sånn luksus spanderte jeg på meg i dag. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Damn, jaja. Da må jeg lage middagen selv da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå