DELLARMADA Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Oppgave 5 Vi benytter nok en gang random-funksjonen som er innebygget i PHP. Når tallet er generert skal du sjekke om det er et oddetall eller partall (tips: Bruk modulusoperatoren). Utskriften skal være på formen: <tall> er et oddetall eller <tall> er et partall Der <tall> er tallet vi får fra random-funksjonen. Har begynt med: $tall = rand(0,20); Så vet jeg ikke hvordan jeg skal bruke modulusoperatoren til dette xD Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 if (($tall % 2) == 0) { echo 'tallet er et partall'; } Når tallet er delelig på 2, er det et partall. Lenke til kommentar
DELLARMADA Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) if (($tall % 2) == 0) { echo 'tallet er et partall'; } Når tallet er delelig på 2, er det et partall. takk:) Hva med oddetall da? <?php $tall = rand(0,20); if (($tall % 2) == 0) { echo 'tallet er et partall'; } ?> Slik er koden min nå, men det her blir jo bare piss :S Endret 6. oktober 2009 av DELLARMADA Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Da blir det motsatt, altså når det ikke er delelig på 2. Lenke til kommentar
DELLARMADA Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Da blir det motsatt, altså når det ikke er delelig på 2. Kunne du skrevet ned hele koden ? Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg er ikke noe fan av å gjøre andres lekser, men det går an å gi ett hint eller to: Oppgaven bygges opp i en if-else setning. Lenke til kommentar
DELLARMADA Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Kunne du sagt noen hint om hva som skjærer seg i koden min nå da? <?php $tall = rand(0,20); if (($tall % 2) == 0) { echo "tallet er et partall"; } if else (($tall % 1) == 0) { echo "tallet er et partall"; ?> Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Har du vært borti modulær aritmetikk før? Dette er vel ikke det en gang. Operatøren du bruker gir deg resten ved en heltallsdivisjon. Ingen tall har en rest annet enn null ved deling på én. (Det er så mye jeg vil si for nå) Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Link <?php $tall = rand(0,20); echo $tall.'<br />'."\r\n"; if(($tall % 2) == 0) { echo '<span style="color: #00FF00;">Tallet er et partall</span>'."\r\n"; } else { echo '<span style="color: #FF00FF;">Tallet er IKKE et partall</span>'."\r\n"; } ?> Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Kunne du sagt noen hint om hva som skjærer seg i koden min nå da? <?php $tall = rand(0,20); if (($tall % 2) == 0) { echo "tallet er et partall"; } if else (($tall % 1) == 0) { echo "tallet er et partall"; ?> Lenke til kommentar
DELLARMADA Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Link <?php $tall = rand(0,20); echo $tall.'<br />'."\r\n"; if(($tall % 2) == 0) { echo '<span style="color: #00FF00;">Tallet er et partall</span>'."\r\n"; } else { echo '<span style="color: #FF00FF;">Tallet er IKKE et partall</span>'."\r\n"; } ?> Takker og bukker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå