tcmn Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei :-) Har kjøpt et par sko fra en på qxl, hvor prisen på skoene var 400 og frakt 200. De ble sendt fra utlandet. Jeg spurte "qxl brukeren" om hvordan det var med toll og slikt, og han sa at jeg ikke skulle betale noe toll, det hadde han allerede gjort. Var dette inkl. i prisen da? Og her er postens sporing: 06.10.09 09.13 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 2061 GARDERMOEN 06.10.09 08.58 TIL TOLLVURDERING 2061 GARDERMOEN 06.10.09 08.58 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 2061 GARDERMOEN 01.10.09 03.44 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE 29.09.09 21.46 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE Siden den var til tollvurdering også ble den videresendt 15 minutter etterpå, vil det da si at de hadde den til vurdering OM den skulle ha toll, også fant de ut at tollen var betalt eller hvordan blir dette? Når kan jeg regne med at pakken er i Tromsø? "Qxl brukeren" sa at den leveres på døren, får jeg beskjed før de kommer? Help me Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Om pakken er merket med riktig verdi, så må du betale tollgebyr og mva. Dette er ikke noe selgeren kan velge. Om selgeren virkelig ville at du skulle slippe tollen så kunne han merket det med lavere verdi. Lenke til kommentar
tcmn Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Om pakken er merket med riktig verdi, så må du betale tollgebyr og mva. Dette er ikke noe selgeren kan velge. Om selgeren virkelig ville at du skulle slippe tollen så kunne han merket det med lavere verdi. Er ikke snakk om at eieren sier at han vil ikke at jeg skal betale toll, les litt bedre så får du med deg at eieren sier at han HAR BETALT tollen, så jeg ikke trenger det. Altså, på en måte forhåndsbetalt tollen. Er dette mulig? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Nei, noe jeg har skrevet. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 En ting som kan være kjekt å merke seg til neste gang TS handler på internett-auksjoner, er at man kan be selger om å sette verdien på varen på under 200kr, da slipper man toll. Dette er vel dog nevnt tidligere. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Det dere i hovedsak snakker om er ikke toll, men merverdiavgift. Toll er det på de færreste varer, men klær mener jeg å huske at faktisk er tollbelagte - i varierende grad. Toll og merverdiavgift betales da varen entrer landet. Du kan med andre ord ende opp med å betale 25% MVA av 600kr, og i etterkant av dette toll på denne summen igjen. Samt en avgift for prosessering og lagring. Dette blir billigere om du fortoller selv. Lenke til kommentar
zleepye Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) om den er merket med riktig verdi (400kr) skal du med rett betale 25% av dette, altså en 50-lapp er nå ikke så veldi masse å styre over det da skal ikke betale Mva av fraktkostnader edit: Dårlig hoderekning på meg der 100kr i mva. Endret 6. oktober 2009 av zleepye Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 om den er merket med riktig verdi (400kr) skal du med rett betale 25% av dette, altså en 50-lapp er nå ikke så veldi masse å styre over det da skal ikke betale Mva av fraktkostnader edit: Dårlig hoderekning på meg der 100kr i mva. Feil, feil og feil. Dersom verdien er under 200 kroner skal du ikkje betale moms. Er prisen over maa du betale moms for varer pluss frakt. I tilegg kjem behandlingsgebyret til Posten. Prisen blir daa: 400*1,25 = 100 kroner 200*1,25 = 50 kroner Behandlingsgebyr = 90 kroner Aa betale: 240 kroner Dersom dette er oppgitt paa pakken er det ein kjapp sak for tollvesenet aa vurdere at pakken er momspliktig og sende den vidare. Daa er det Posten som behandler den og tar gebyr for jobben. Dersom pakken er vurdert som momspliktig maa du betale for aa faa den utlevert. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Behandlingsgebyret er på 105,- sist jeg betalte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå