Gå til innhold

Lever jeg økonomiskt uansvarlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål til dere "økonomer"?

Bor for tiden i Trondheim hvor jeg nettopp har startet en femårig utdannelse. Regner med jeg har et månedlig forbruk på ca 9000 (hvor 4500 er for bolig). Eneste inntekt er studielånet (hvis det kan kalles inntekt), som tilsvarer ca 90 000 i året. Et overslag gir et gjennomsnittlig årlig underskudd på ca. 20 000 kr.

Er det veldig dumt og økonomiskt uansvarlig å leve slik, har penger til å klare meg ok i fem år med dette underskuddet, men er det smart?

Vil gjerne ha flere synspunkt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som student på tredje året er jeg for lengst overbevist om at det ikke nytter å leve på bare stipend og studielån - i alle fall dersom du skal ha det greit i hverdagen.

Jeg anbefaler deg å ta en deltidsjobb, dette tjener du uansett på i ettertid. En CV som viser at du har klart å prioritere tiden din mellom skole og jobb er gull verdt. Du viser også at det er litt tak i deg, at du ikke bare sitter på ræva.

Lenke til kommentar

Det er ikke smart men jeg regner med du i løpe av 5 år vil jobbe litt i ferier og eller ved siden av skole 1-2 dager i uken? Kveld eller noe...? Da bør det gå greit...

Husk på at det ALLTID dukker opp nye utgifter som student... studenttur... turen på byen gikk ut av kontroll + taxi + mer drikke + + + damer...

Ferie... osv.. PC krasjer må ha ny... alltid mye du bør ta hensyn til.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Siden du har råd til å leve med et slikt underskudd i 5 år så er det ingen problemer med det. Som flere sier, å leve kun på studielån er nesten ikke mulig (i Trondheim i alle fall), de aller fleste sper på dette på en eller annen måte. De aller fleste sper på dette med oppsparte midler, deltids/sommerjobb eller hjelp hjemmefra. Er ikke noe uansvarlig med dette, bare realistisk.

Eller for å si det slik, med 90 tusen i årsforbruk er du fremdeles godt under den såkalte "fattigdomsgrensen". Regner ikke akkurat med at du lever noe liv i luksus, for å si det sånn. Kan umulig si at dette er uansvarlig.

Lenke til kommentar
Jeg har et lite spørsmål til dere "økonomer"?

Bor for tiden i Trondheim hvor jeg nettopp har startet en femårig utdannelse. Regner med jeg har et månedlig forbruk på ca 9000 (hvor 4500 er for bolig). Eneste inntekt er studielånet (hvis det kan kalles inntekt), som tilsvarer ca 90 000 i året. Et overslag gir et gjennomsnittlig årlig underskudd på ca. 20 000 kr.

Er det veldig dumt og økonomiskt uansvarlig å leve slik, har penger til å klare meg ok i fem år med dette underskuddet, men er det smart?

Vil gjerne ha flere synspunkt...

Hvorfor ikke bare jobbe noen timer i uken ved siden av, så kan du også unne deg litt luksus i hverdagen og å reise litt i ferier? Da kan du sikkert også sitte igjen med en grei sikkerhetsbuffer ved endte studier, som sikkert kan komme godt med i en overgangsfase.

7,5 timer i uka X 120 kr/time X 40 uker = 36 000. Så kommer du under frikortgrensa også. Fryd og gammen!

Lenke til kommentar

Det er sjelden smart å ha større utgifter enn inntekter. Jeg ville nok heller anbefale å jobbe for 20-30 tusen i løpet av et år istedenfor å bruke opp oppsparte midler. De kommer sikkert godt med senere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Dårlig med luksus ja...

Men at 90K i året er lite, er nok en sannhet med moderasjoner, siden du ennå ikke har noen gjeldsbyrde. Som nyetablert sitter man gjerne med 1,5 mill i boliglån og 300 000 i studielån. Avdrag+renter gjør da at store deler av ens inntekt ikke kan brukes som man vil. Man får enda mindre til rådighet hvis man begynner å reproduserer seg.

Men uansett: Siden du bruker mer enn du får fra snille, snille Lånekassen, antar jeg du har oppsparte midler. Jeg går rett og slett ut fra at du ikke vil ta opp forbrukslån (det er som kjent ikke spesielt smart). Hvordan du bruker dine sparepenger, er opp til deg. Men jeg er enig i at det kan være lurt å finne en jobb. En del klarer seg ok med det de klarer å tjene om sommeren, men da må en faktisk spare disse pengene og ikke bruke dem opp på reiser, spas og moro.

Et råd er forresten å spare i BSU. Rentene er gode, du får skattefradrag, og du får visst lettere boliglån.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et enda større underskudd enn deg hver måned, men hver sommer beit jeg tenna sammen og jobbet inn et dugelig overskudd.

Det var litt tøft å gå ut i jobb etter studiene, da det tross alt tok en måneds tid å få første lønning.

Jeg hadde satt av penger til tre månedsleier på slutten av semesteret, men så kom deopsitumet i tillegg (som jeg hadde glemt helt bort), slik at jeg måtte ty til et lite vennlig lån.

Er du nogelunde obs på hva som kommer av utgifter, og ikke er avhengig av f.eks bil, så går det ganske greit å ha en slik økonomi :)

Lenke til kommentar

Uansvarlig og uansvarlig, du har tydeligvis oppsparte midler så du klarer uforutsette kostnader. Så sett i bort fra at du lever på et lån, så er det ganske greit.

Likevel ville jeg satset på å jobbe litt. En studass-stilling på NTNU er ganske grei, ligger vel typisk på 12K i semesteret. Og en sommerjobb er et must. Uten det ville nok mine oppsparte midler vært ganske borte nå.

Ellers kunne du vurdert å finne et billigere sted å bo, 4500 er vel i øvre sjiktet for Trondheim, og det er egentlig bare her (og mat) det er mulig å spare penger for en student uten at det går ut over det sosiale. Finner du et sted til 3000 sparer du 18 000 i året, det kan man ta mye taxi for ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...