Isvarmt Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 String s= JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn en verdi"); Hvis jeg skriver for eksempel "politi" så vil jeg først at politi skal deles opp i to ord? deretter skal de printes ut hvordan deler jeg en string i 2 deler? en ting til hvordan gjør jeg det med å skrive ut det minste, det største, summen av alle tre og produktet av alle tre, hvis jeg skriver noe i dialogboksen overfor? hvilke instruksjoner skal jeg bruke, finnes det en god hjelpeside som har god oversikt over slikt blir totalt forvirra takker for svar ;O Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Du har helt tydelig ikke skjønt noe av hva du driver med, hvorfor programmerer du? Har aldri skrevet noe i Java, men ved å bråtitte på Suns dokumentasjon ser det ut til at noe lignende den følgende snutten burde fungere. String dummyString = "Hello world!"; int stringCenter = dummyString.length() / 2; String firstHalf = dummyString.substring(0, stringCenter); String secondHalf = dummyString.substring(stringCenter, dummyString.length()); Endret 6. oktober 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
Isvarmt Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Du har helt tydelig ikke skjønt noe av hva du driver med, hvorfor programmerer du? Har aldri skrevet noe i Java, men ved å bråtitte på Suns dokumentasjon ser det ut til at noe lignende den følgende snutten burde fungere. String dummyString = "Hello world!"; int stringCenter = dummyString.length() / 2; String firstHalf = dummyString.substring(0, stringCenter); String secondHalf = dummyString.substring(stringCenter, dummyString.length()); ehh...hvor lenge jeg har programmert ca i en uke går på skole for å lære det, har hatt 2 timer ca og fått en masse oppgaver som inneholder ting som vi absolutt ikke har hatt om enda så jeg er NYBEGYNNER... prøver å lære ;( Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Regnet med det, var krass bare for å være det. I Java ser det ut til at alt (selv hardkodede strenger?) er objekter, men det finner du fort ut av. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg antar at du muligens har fått det til, men vi hadde akkurat like oppgaver som du beskriver. For å dele en tekst i to deler, med ganske simpel java: String text; text=JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn en tekst."); int lengde=text.length(); String delEn; String delTo; int del=(lengde / 2); delEn=text.substring(0, del); delTo=text.substring(del, lengde); JOptionPane.showMessageDialog(null,text+" delt på midten og flyttet rundt blir "+delTo+delEn,"Antall symboler i teksten din.",javax.swing.JOptionPane.PLAIN_MESSAGE); For å sjekke hvilket tall som er størst, og hvilket som er minst, og summen og produktet brukte vi mange if og else if tester. Det er sannsynligvis en lettere måte å gjøre det på, men den kjenner ikke jeg til import javax.swing.JOptionPane; public class Oppgave8 { /** * @param args */ public static void main(String[] args) { String tall1; String tall2; String tall3; tall1=JOptionPane.showInputDialog("Skriv et heltall."); tall2=JOptionPane.showInputDialog("Skriv enda et heltall."); tall3=JOptionPane.showInputDialog("Skriv et siste heltall."); // Minste, største, summen og produktet. int tallEn=Integer.parseInt(tall1); int tallTo=Integer.parseInt(tall2); int tallTre=Integer.parseInt(tall3); //Dersom to tall er like if (tallEn==tallTo) { if (tallEn==tallTre){ System.out.println("Alle tallene er like store, "+tallEn+" er både størst og minst."); } else if (tallEn>tallTre) { System.out.println("To verdier er like, "+tallEn+" var den høyeste verdien."); System.out.println(tallTre+" er minst."); } } else if (tallEn==tallTre) { if (tallEn>tallTo) { System.out.println("To verdier er like, "+tallEn+" var den høyeste verdien."); System.out.println(tallTo+" er minst."); } else { System.out.println("To verdier er like, "+tallEn+" var den minste verdien."); System.out.println(tallTo+" er størst"); } } else if (tallTo==tallTre) { if (tallTo>tallEn) { System.out.println("To verdier er like, "+tallTo+" var den høyeste verdien."); System.out.println(tallTre+" er minst."); } else { System.out.println("To verdier er like, "+tallTo+" var den minste verdien."); System.out.println(tallEn+" er størst"); } } //Dersom alle er ulike. else { if (tallEn>tallTo){ if (tallEn>tallTre){ System.out.println(tallEn+" er størst."); if (tallTo>tallTre){ System.out.println(tallTre+" er minst."); } else{ System.out.println(tallTo+" er minst."); } } } if (tallTre>tallTo){ if (tallTre>tallEn){ System.out.println(tallTre+" er størst."); if (tallTo>tallEn){ System.out.println(tallEn+" er minst."); } else{ System.out.println(tallTo+" er minst."); } } } if (tallTo>tallEn){ if (tallTo>tallTre){ System.out.println(tallTo+" er størst."); if (tallTre>tallEn){ System.out.println(tallEn+" er minst."); } else{ System.out.println(tallTre+" er minst."); } } } } int sum=(tallEn + tallTo + tallTre); int prod=(tallEn * tallTo * tallTre); System.out.println("Summen av tallene er "+sum+"."); System.out.println("Produktet av tallene er "+prod+"."); } } Lenke til kommentar
delfin Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det du gjør for å finne minste tall er å lage en generell funksjon for det, og så kaller du bare denne. public int min(int[] liste) { int min = 0; for (int i = 1; i < liste.Length(); i++) { if (liste < liste[min]) min = i; } return min; } så kaller du den med en liste med tall du vil sjekke, og får indeks til det minste... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå