supgurk Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei, jeg sitter å sliter med en oppgave i matte. Jeg har fasit, men vet fortsatt ikke hvordan jeg skal sette den opp. Oppgave: En trekant har omkrets 50 cm. Langsiden er 5 cm lengre enn ortsiden. Hvor lange er sidene i rektanglet? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Er dette en likebent trekant da? Lenke til kommentar
supgurk Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Er dette en likebent trekant da? Det står det ikke, jeg antar det bare er en vanlig trekant med en kort side. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 En vanlig trekant, hm. Enten er alle sidene like lange, det er de jo ikke i dette tilfellet. Eller så er katene like. Eller så er alle forskjellig. Hvis jeg antar at katetene er like lange, så blir likningen noe slikt: 50=y+2x (hvor y er hypotenus og x er katene). Siden vi vet at hypotenusen (langsiden) er 5 cm lenger enn kortsiden. Kan vi skrive y=x+5. Setter vi det inn i den opprinnelige likningen får vi: 50=x+5+2x -> 3x=45 -> x=15. Altså er kortsidene 15cm, og langsiden 15+5=20. Lenke til kommentar
supgurk Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 En vanlig trekant, hm. Enten er alle sidene like lange, det er de jo ikke i dette tilfellet. Eller så er katene like. Eller så er alle forskjellig.Hvis jeg antar at katetene er like lange, så blir likningen noe slikt: 50=y+2x (hvor y er hypotenus og x er katene). Siden vi vet at hypotenusen (langsiden) er 5 cm lenger enn kortsiden. Kan vi skrive y=x+5. Setter vi det inn i den opprinnelige likningen får vi: 50=x+5+2x -> 3x=45 -> x=15. Altså er kortsidene 15cm, og langsiden 15+5=20. Var nesten riktig var 15 cm og 10 cm og ikke 20, men kanskje fordi du satt opp x + 5 og ikke 2x + 5 for det er jo de to andre sidene som er 5 cm lengre. Eller kanskje jeg bare er helt på jorde. kom hvertfall fram til et riktig svar, takk : ) Lenke til kommentar
supgurk Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg gir opp denne matten helt jeg, har glemt alr rundt uoppstilte likninger. Jeg fikk til de første oppgavene, men er tre til jeg ikke greier, noen som er smarte nok til å hjelpe meg? Oppgave 1: Anna, Anne og Anny har til sammen 500 kr. Hvor mye har hver av dem når Anna har tre ganger så mye som Anne, og Anna har 10 kr mindre enn Anny. Oppgave 2: Synne er tolv år eldre enn Reidun. Om fem år er Synne dobbelt så gammel som Reidun var for fire år. Hvor gamle er de nå? Oppgave 3: På en treningskveld i en fotballklubb drev 1/4 av dde frammøtte med styrketrening, 2/4 drev med teknisk trening, mens resten, som var 21 stykker, sprang en tur. Hvor mange hadde møtt fram på trening den kvelden? Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Hjelper deg med oppgave. Bruk samme fremgangsmåte på de to andre, så bør det gå greit. Anna = 3x Anne = x Anny = 3x - 10 kroner Anna har kroner Anny har kroner Endret 6. oktober 2009 av TobiasFunke Lenke til kommentar
supgurk Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Hjelper deg med oppgave. Bruk samme fremgangsmåte på de to andre, så bør det gå greit.Anna = 3x Anne = x Anny = 3x - 10 kroner Anna har kroner Anny har kroner Takk : D Lenke til kommentar
2cool Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Feil? Riktige ligningen for anny er (3x+10). Ettersom anna har 10 kroner mindre enn anny. A: 3x E: x Y: 3x+10 3x+x+3x+10=500 7x+10=500 7x=490 x=70 Anna: 3x = 210 Anne: x = 70 Anny: 3x+10 = 220 Jeess Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Det stemmer selvfølgelig. Jeg leste feil i oppgaven. Utregningen er uansett den samme :-) Lenke til kommentar
2cool Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hehe, fikk litt lættis nå som jeg så at du studerer matematikk! Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Studere matematikk != Lesekunnskaper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå