Gå til innhold

Førsteinntrykk: Aion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Med tanke på all negativ omtale mmo-spill har fått og en vanvittig skare med forhåndsdømming og tilnærmet mobbing av mennesker som spiller denne typen spill, synes jeg ikke at tittelen, "Et nytt dop har nådd gata", var særlig passende.

Lenke til kommentar

Aion kommer nok til å miste mange spillere slik som vennene dine, fordi det ikke er "easy mode" og "Free epic" slik som WOW.

 

Det WOW gjør best er å gi spillerene mest mulig på kortest mulig tid.

 

Aion er en lang grind som veldig få vestlige spillere har "tid" til. Spillet har 3 millioner spillere i Asia hvor spillere er veldig mye mer tolmodig enn oss i vesten.

 

Det sagt, så er Aion et veldig bra spill.

 

Pen grafikk som også lar seg kjøre på eldre maskinvare.

Veldig gøyt crafting system, som koster endel peng men som gir deg masse god underholdning utenfor PvP og PvE delen av spillet. Beste craftingen jeg har sett siden SWG som var helt unik.

 

Klassene er veldig balanserte, NCSoft har også balansert servere fra dag 1 slik at det er 50-50 på hver side.

http://uk.aiononline.com/livestatus/server/

 

Så hvis du har litt tolmodighet til og levele opp din karakter også med grinding, liker crafting og ikke trenger og få alt gratis kan Aion være et spill for deg.

Lenke til kommentar

Aion: The Tower of Eternity heter kun Aion naa. :)

De fjernet undertittelen for en god stund siden.

Meget bra og objektivt skrevet maa jeg si. Spillet appelerer mer til meg enn det WoW gjorde i 2005 saa jeg har byttet "drug" naa. XD

Er lvl 28 atm og spillet blir bare bedre og bedre jo mer jeg spiller. :s

Lenke til kommentar

WoW i sine første dager led av samme type problem som du beskriver. Det var IKKE morro for tanks og priests å måtte være avhengig av venner for å levle opp. Nå har man alltid kunnet respecce i WoW, men i de første dagene var det få som gjorde dette pga økonomien i de dagene var dårlig hos de fleste.

 

Vi var en gjeng på 4 stk som spillte sammen. Med en mage, warlock, paladin og rogue ... slet vi massivt mye med å finne rene tanks eller healers. Jeg mener å husker at da vi nådde level 40-50 gikk de fleste hver til sitt og tok resten av levelingen på egenhånd med offensive specs og grinding.

 

Men takk for artikkelen din, den inneholdt perspektivet jeg har vært på jakt etter, jeg har sittet og lurt på å teste Aion, men jeg ble såpass avhengig av wow i mine dager at jeg tror jeg står over.

Endret av Fjellsboe
Lenke til kommentar

"Det kan ikke benektes at spillet er utrolig velpolert, tilnærmet enhver detalj er på plass og skinner. Likevel har jeg hele tiden en litt ekkel følelse av at noe mangler, det er liksom ingenting som virkelig skiller spillet fra dets konkurrenter."

 

akkurat dette jeg tenkte når jeg spilte betaen også:)

hehe. men jeg ble ikke så jævli høy level heller da

Lenke til kommentar

grunnen til "velpoleringen" er vel fordi spillet har allerede vært ute i 11 måneder..

 

ellers var det jo en bra skrevet artikkel.

 

Selv om WoW ('of' skrives somregel ikke i caps) kontoen har vært frosset i snart 10 måneder

så frister ikke Aion noe. Blir vel å poppe in i WoW når nye 5man dungeonene kommer i

Icecrown :) drep 10 av ditt og 20 av datt har blitt såppas bra kamuflert i WotLK at

jeg synes egentlig ikke at det bør sammelignes. Og hvem spiller vel vanilla lengre? :p

 

men positivt at det kommer flere MMO på markedet som faktisk har litt kvalitet over seg

vi som liker MMOer har en spennende nåtid og framtid i vente :)

 

til info:

Ifølge FMR.no (forbundet mot rusgift), var det i 2007, 244 dødsfall i Norge som var

narkotika relaterte.

Og her telles ikke alkohol, som har et tall som betydelig høyere, og for ikke å nevne

det sinnsykt høye tallet av folk som får livet sitt ødelagt av både narkotika og alkohol

på andre måter.

 

Jeg bare bruker muligheten min til å si ifra at jeg ikke liker å bli satt i samme bås

som de meget uheldige som jeg skrev om over. Selv om mange syter og

griner over at MMOer er narkotika og et gedigent problem, så bør ting

settes i perspektiv.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Så litt på Aion hos en kompis, grafikken syns jeg ikke var noe å hoppe i taket for, ganske trist og matt gammeldags grafikk.

 

Grafikken er ikke alt.. Egentlig bare en liten del av spillet.

Men håper det kommer en trial av spillet, for jeg synes så absolutt det virker interessant nok til at jeg vil gi det et lite forsøk.

Lenke til kommentar
Har hørt rykter om at man må kjøpe spillet, så kjøpe gaming tid i tillegg (altså første måned er ikke inkludert, slik som er normalt med slike MMO'er), stemmer dette?

 

Jeg betalte 400 spenn for den vanlige utgaven på SpaceWorld og da fulgte det med 30 dagers spilletid.

 

Korrekt. Spillet koster rundt 400 kr, deretter må du betale ca 100 kr i mnd for å spille.

 

Korrekt? Hvilken versjon av spillet følger det ikke med 30 dagers spilletid?

 

Så litt på Aion hos en kompis, grafikken syns jeg ikke var noe å hoppe i taket for, ganske trist og matt gammeldags grafikk.

 

Grafikken er ikke alt.. Egentlig bare en liten del av spillet.

Men håper det kommer en trial av spillet, for jeg synes så absolutt det virker interessant nok til at jeg vil gi det et lite forsøk.

 

Trial kommer normalt sett 6 måneder til 1 år etter release.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at både Conan, Warhammer og Aion går i samme fella..... Enkel markedslogikk tilsier at man må lansere spill som er UNIKE for å ha spillere (akkurat som når man lanserer et nytt firma - hva er unikt for DITT firma?)

 

Disse tre spillene ligner så mye på WoW at man hele tiden trekker paraleller til de. Og av en eller annen grunn velger disse konkurrentene å konkurrere på et annet grunnlag enn det som er viktig; nemlig HISTORIEN.

 

Conan har bedre (og mer livløs) grafikk, og mer voksent innhold (ikke det at jeg har sett noe til det).

 

Warhammer har et annet kampsystem

 

i Aion kan du slåss i lufta

 

Blizzard knuser alltid konkurransen fordi de alltid fokuserer på det viktigste, nemlig historier som fenger med enkel spillogikk som bygger opp under disse. Konkurrentene har ett eller annet konkurransefortrinn, men så går man fort lei av at historiene ikke fenger i like stor grad.

 

For å beholde spillerne må spillet være ANNERLEDES. Det holder ikke å kjøpe WoW-motoren og skifte ut karakterene og komme med løfter som man uansett ikke klarer å holde.

 

Ære være Blizzard som har knekt koden og lager dopet vårt slik vi vil ha det ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...