Gå til innhold

Oppkjøp av et AS

Anbefalte innlegg

Hei,

Sjansen er stor for at jeg kjøper opp et aksjeselskap som allerede er vel etablert neste år. Jeg har selvfølgelig planer om å leie inn både regnskapsfører og advokat i forbindelse med oppkjøpet, men kontrollfreak som jeg er liker jeg å ha en god innsikt før jeg går i gang med ting.

Er det noen gode norske bøker om oppkjøp av AS, som forklarer hvordan man analyserer et bedriftsregnskap, uten å nødvendigvis kunne føre det 100% selv?

Jeg studerer selv business i utlandet og husker fra første året når jeg gjorde regnskap (accounting) hvor mye foreleseren stresset at han ikke nødvendigvis prøvde å lære oss hvordan vi selv kunne føre regnskap til punkt og prikke, men at det var viktig å kunne lese regnskapet for å bedre gjøre avgjørelser på "helsen" til selskapet, enten det var eget selskap, en konkurrent, for salg eller oppkjøp av et annet selskap. Jeg har nå glemt mesteparten av dette og gidder ikke lese gjennom accounting boka mi (den er på 800 sider, liten skrift og tar ikke engang for seg Norsk regnskapsføring).

Det er mange ting jeg sitter her å lurer på:

- Hvorfor var balanseregnskapet likt i begge ender?

- Hvordan analyserer jeg risikoen av likvitetsgrad under 1.5?

- Mye mer.

Er det noen gode bøker for folk som vil lære seg å lese regnskap, men ikke nødvendigvis ønsker å bli regnskapsfører eller føre regnskapet selv? Om den inneholder noen praktiske tips til oppkjøp av andre AS skader ikke det heller, selv om det finnes mye informasjon om dette på internett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det du burde lære deg er regnskapsanalyse. Jeg studerer økonomi og har nylig gått igjennom regnskapsanalyse ved hjelp av denne boken: Hoff, Kjell Gunnar, Bedriftens økonomi, Universitetsforlaget, 6. utgave, ISBN 82-15-00775-9. Du kan oppgi ISBN-nummer i en bokhandel og få de til å skaffe den antar jeg.

Denne boken er utrolig nyttig og god å ha i slike sammenhenger og mange andre sammenhenger da denne tar for seg mange problemstillinger i bedriften. Her har du formler, forklaringer mm.

Mvh.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Høres flott ut, da skal jeg gå til innkjøp av denne boken når jeg kommer tilbake til Norge neste måned! :=)

Ikke for å rakke ned på regnskapsførerne, men svært få av disse har kunnskap til å bistå deg i denne sammenheng. Dette er mer en jobb for advokater og revisorer som er borti disse problemene jevnlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...