Gå til innhold

Dual hovedkort og CPU

Anbefalte innlegg

Eg skal kjøpe ny pc, og lurer på om noen av dre har erfaring med bruk av dual CPU og hovedkort. Er dette i så fall positivt, eller negativt...? Lurer litt på å kjøpe 2x AMD XP 3000 på 2,166 Ghz... Er dette vert pengane g hvilket hovedkort støtter dette best?

:o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er overhode ingen vits, til vanlig bruk vil du ikke merke en døyt, og gfx-ytelsen går bare ned. en annen ting er at XP ikke kan brukes til dual systemer og at det eneste hovedkortet som støtter MP cpuer er like 3 år gammelt. Like greit å kjøpe ett ordentlig bra hovedkort å bare en XP3000, mye billigere og minst like bra. Og hvis du insiterer på dual så burde du satse på Opteron men de koster flesk og litt til

Lenke til kommentar
det er overhode ingen vits, til vanlig bruk vil du ikke merke en døyt, og gfx-ytelsen går bare ned. en annen ting er at XP ikke kan brukes til dual systemer og at det eneste hovedkortet som støtter MP cpuer er like 3 år gammelt. Like greit å kjøpe ett ordentlig bra hovedkort å bare en XP3000, mye billigere og minst like bra. Og hvis du insiterer på dual så burde du satse på Opteron men de koster flesk og litt til

*host* bullshit *hark* Til vanlig bruk vil du merke ganske stor forskjell, til spill, nei. Men til div. andre proggs så merker du utrolig stor foskjell. Dual hovedkortene til feks. amd athlon er ikke akkurat 3 år gamle da. Kjøp Tyan Tiger MPX det drar skinnet av pølsa! :woot:

Man kan også bruke XP CPU'er. Er en del om dette hvis du søker litt i forumet.

Lenke til kommentar

Stemmer det at i windows bruk merker du veldig stor forskjell med 2 prossesorer. Kan da utføre 2 prosseser samtidig uten at ting går senere... Fks laste ned fra kazaa, brenne n cd og spille samtidig uten å miste noe særlig fps...

Lenke til kommentar

Jeg har selv AMD MP2000+ på Iwill mpx2 hovedkort. Da AMD sin MPX-plattform er gammel ville jeg heller gått for Intel sin Xeon om jeg skulle kjøpt dual maskin nå. Hovedkortene er en del dyrere til Xeon.

Du finner tester av 2-cpusystemer på www.2cpu.com

Om du ikke har penger til Xeon så er MPX evt P4 med HT det som gjelder.

Det at man ikke merker noe forskjell er et idiotisk utsagn som en hver person som bruker PC'en sin til mer enn å spille CS vet.

Lenke til kommentar
Eg skal kjøpe ny pc, og lurer på om noen av dre har erfaring med bruk av dual CPU og hovedkort. Er dette i så fall positivt, eller negativt...? Lurer litt på å kjøpe 2x AMD XP 3000 på 2,166 Ghz... Er dette vert pengane g hvilket hovedkort støtter dette best?

:o

Positivt med dual :

-Respons !

-Maskinen "jammes" ikke ned hvis det er et program som henger.

-Oppgaver som støtter 2 cpu : rendering, videoencoding, feks DIVX.

-Det er mulig å kjøre flere programmer samtidig, men det forutsetter store mengder RAM, minst 1GB.

Negativt :

-Mere støy, høyere strømforbruk, mer varme.

-MPX hovedkortene har max 266 bus, lite overclock muligheter.

-Større hovedkort, mener ihvertfall at mitt dual BX kort såvidt passet i ATX miditower.

-Litt lavere ytelse i spill

Om det er verdt pengene ? Tja. Jeg syns det var verdt det når jeg kunne kjøre 2xCeleron300@450. Nå vet jeg ikke helt. Selv har jeg for øyeblikket 1 stk XP1800+, og venter til dual Athlon 64 (eller Opteron) kommer for fullt før jeg vurderer dual igjen. AMD har desverre ikke gjort noen oppgraderinger av MPX chipsettet, og det har gjort gapet mellom Nforce2 og MPX "fryktelig" stort. Men det er stilig med dual, ingen tvil. Men er det verdt ca 3000 kr ekstra ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...