Gå til innhold

Hvor selges fine rammer til OK priser (A3, A2)

Anbefalte innlegg

Har brukt Greens Rammer i flere år, og de leverer bra kvalitet. Skulle det mot formodning være noe (eks. ripe i glass eller lakk) så bytter de ramma så fort det lar seg gjøre. De har også det meste av utstyr en skulle trenge til profesjonell utførelse av innramming. Det er bare å ringe dem, så hjelper de til..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en del bilder i 50x75 liggende. Føler det blir for dominerende å ha ramme på disse, derfor er jeg på leting etter metallister man fester oppe og nede på bildet også henger det med fiskesen/wire på ei list på toppen av veggen.

Noen som vet hvor jeg får tak i dette?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Heiser opp igjen denne tråden, greit å ha en samletråd om innramming etc.

Er det noen som har prøvd hvor lenge et print fra Epson holder seg uten noen form for beskyttelse foran (altså ikke glass etc foran)? Jeg husker fra de tidlige årene med blekkskrivere så var Epson's blekk vannfast - man kunne holde utskriften under vannspringen uten at noe skjedde, men tviler på at det er mulig med dagens blekk.

Jeg synes og det er litt merkelig at det ikke finnes standard A2 rammer av rimelig utgave å få fatt i, opp til A3 er det ingen problemer, men over blir det rene jallamålene føler jeg, f.eks 50x70, hva i alle dager har de tenkt at det skal passe til?

Selv kan jeg nok frese ut selve rammene i snekkerbua, men det hjelper lite når jeg allikevel må kjøpe glass. Spørsmålet blir da om det er mulig å kutte ut hele glasset (også lamminering) og hvor lenge man da kan regne med at printen lever. Falming kommer man ikke utenom enten man bruker glass eller ikke.

Tor

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et tips som jeg er storfornøyd med:

-Ramme fra Living, sort eller hvit 50x70 inklusive passepartout (40x70). Må kappe bildet litt, men ellers er det helt strålende til A2+. Og tilsynelatende bra kvalitet, ikke sprekker i hjørnene etc. og pianolakk finish (matcher moderne TV med sort pianolakk. Eller det er kanskje på vei ut, ikke vet jeg, hehe).

post-20360-0-42367700-1313618999_thumb.jpg

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Et tips som jeg er storfornøyd med:

-Ramme fra Living, sort eller hvit 50x70 inklusive passepartout (40x70). Må kappe bildet litt, men ellers er det helt strålende til A2+. Og tilsynelatende bra kvalitet, ikke sprekker i hjørnene etc. og pianolakk finish (matcher moderne TV med sort pianolakk. Eller det er kanskje på vei ut, ikke vet jeg, hehe).

Passepartoutmålet regner jeg med er feil i lengderetningen, det skal kanskje være 60? Du skriver A2+, jeg har A2 som er 420mm x 594mm. Dermed kan det se ut til at 600mm er 6mm for stor åpning dessverre for A2.

Ikea har og 50x70 (max bildemål) rammer med passepartout som da har en utskjæring på (merkelige) 39x49. Mulig at man der kan skjære ut passepartoutet til å passe A2 og beholde perspektivene noenlunde. Ikea's rammer koster 229,- kvaliteten aner jeg ikke noe om. Hva pris er det på dine?

Jeg forstår ikke helt hvor rammeprodusentene henter sine mål på bildeåpning for rammer større enn A3. A-målene er jo en slags internasjonal standard for kutta papir, men rammeprodusentene ser ut til å ha sine egne mål som atpåtil varierer produsentene i mellom.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50109781

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har en del bilder i 50x75 liggende. Føler det blir for dominerende å ha ramme på disse, derfor er jeg på leting etter metallister man fester oppe og nede på bildet også henger det med fiskesen/wire på ei list på toppen av veggen.

Noen som vet hvor jeg får tak i dette?

Vil det ikke være bedre å lime de på kapaplater eller lignende? Både for stabiliseringen av papiret og utseende? Med plater slipper du jo rammer helt? Bilr kapaplaten for soft/bøyelig, er det jo mulig å lime kapaplaten på kryssfinerplate på f.eks 6mm.

En annen sak er at kapaplater synes å være rimelig kostbare. I tillegg vil man med kun kapaplate eksponere printen som da bli ubeskyttet. Mulig dette ikke nødvendigvis blir et reelt problem - for egen del ville jeg helst og sett bilene uten glass etc, men er usikker på hva moderne blekk og ikke minst de forskjellige papirtypene tåler. Som regel må man som med malerier i det minste kunne tørke av støv. Printer man selv er problemet antagelig ikke så stort siden man kan ved skade bare printe ut et nytt bilde uten for store kostnader, dog må man da til med ny kapaplate.

Tor

Lenke til kommentar

Passepartoutmålet regner jeg med er feil i lengderetningen, det skal kanskje være 60? Du skriver A2+, jeg har A2 som er 420mm x 594mm. Dermed kan det se ut til at 600mm er 6mm for stor åpning dessverre for A2.

Du har helt rett, jeg mente 40x60 og åpningen i passepartouet i lengderetningen er i praksis mindre, ca 589, dvs. at det går akkurat med noen millimeter til overs på arket på hver side. :) Mener de kostet under 200-lappen, men kan huske feil, er en stund siden jeg kjøpte.

Lenke til kommentar

Du har helt rett, jeg mente 40x60 og åpningen i passepartouet i lengderetningen er i praksis mindre, ca 589, dvs. at det går akkurat med noen millimeter til overs på arket på hver side. :) Mener de kostet under 200-lappen, men kan huske feil, er en stund siden jeg kjøpte.

Ok, det ser ut til å være en mulighet, skal sjekke i nærmeste Livingbutikk om de har disse rammene enda.

Tor

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Et relevant problem:

Kamera tar typisk bilder i 3:2 format.

På fotoskrivere av fornuftig pris/kvalitet så er det å skrive ut på "A3+" (33cmx48cm) fristende, dette er også en standardstørrelse for fotopapir.

Jeg har rammet slike print inn hos rammemaker. Det kostet 1800,- per print noe jeg synes var ganske kostbart. Resultatet var bra, men refleksfritt glass ville koste 600,- til.

Jeg har puttet slike print inn i standardrammer kjøpt på ikea, clas ohlson og lignende. Det blir ikke like pent, og passepartout er et problem. Uten passepartout så ser det ikke så bra ut. Med passepartout så må man enten kjøpe standardstørrelser (30x40cm åpning kaster bort mye areal og er feil aspekt http://www.clasohlso...out/Pr313996001) eller skjære til selv (forsøk med tapetkniv gikk dårlig).

Spørsmålet er om det ikke finnes noen fornuftig mellomting. Noe som ser bedre ut enn standard ikea-løsningen men koster mindre enn fagarbeid. Jeg prøvde meg på www.americanframe.com. De hadde en fin interaktiv løsning hvor jeg havnet på 380,- per bilde for enkel sort ramme, plexiglass, custom passepartout med 2" bredde i alle dimensjoner og bakplate. Problemet er at med levering og moms så havner jeg på 900,- per bilde. Gebyr ifbm fortolling og usikkerhet ved å kjøpe noe usett og i utlandet gjør at jeg er litt skeptisk.

www.artifix.no er en Norsk leverandør med butikker i Oslo som ga meg en pris på ca 1000,-/1600,- for A3+ med vanlig glass/clearyl.

Det jeg heller til er å kjøpe standard 50cmx70cm rammer (ikea eller hvem enn som er tilgjengelig og ser greit ut). Siden det er en standard-størrelse så kan man få samlebåndsvare istedetfor håndverk, men tilhørende pris. Så kjøpe standard passepartoutark på 50x70cm (79,-) og maped passepartoutskjærer (499,- linjal på 60cm). Spørsmålet er om jeg greier å lage noe som ser greit ut med overkommelig tidsbruk.

http://www.panduroho...t-50x70-Snohvit

http://www.panduroho...outskjarer-60cm

En A3+ utskrift (13"x19") med passepartout (12.5"x18.5" indre mål, 19.7"x27.5" ytre mål) og enkel svart ramme burde se slik ut:

post-5720-0-93248200-1375811261_thumb.jpg

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Knutinh:

Jeg synes glasset er det største problemet med standardrammer, hvorfor de fremdeles i 2013 bruker speilglass er en gåte for meg. Passepartoutark og skjære ut selv antar jeg er kun snakk om rett verktøy, øvelse og tolmod.

Vær og klar over at når du beveger deg opp i størrelser som 50x70 så bør du sjekke nøye styrken til ramma og festing mellom ramme og bakplate, det er dessverre mange standardrammer som er for veike brukt i store størrelser. For meg virker det som om enkelte produsenter bruker samme rammetype og dimensjoner helt fra smårammer til de største.

Mange rammer leveres og med klipstype feste mellom ramme og bakplate samt til oppheng, men det er som regel en dårlig løsning til større rammer og man risikerer at bakplaten løsner fordi klipsene spretter ut pga at ramma ikke er stiv nok. Jeg har selv liggende en stabel med 50x70 rammer som jeg riktignok fikk billig, men jeg tabbet meg ut og sjekket ikke styrken på ramma og klipsfestene. Rammene er dermed mer eller mindre ubrukelige og ligger og samler støv.

Men som sagt, glasset er gjennomgående et standardproblem, også glass med støpefeil i som gir forvrengninger i bildet. Antagelig kjøper mange rammeprodusenter sekundaglass for å kunne lage rammene billig nok. I en stabel av f.eks 10 rammer kan en gjerne finne ulike feil i glasset, eller til og med at samme feil går igjen i alle.

Det jeg savner med ferdigrammer er et større tilbud av rammer med bedre kvalitet, særlig glasskvaliteten hvor matt/mattet glass er sterkt ønskelig, jeg betaler gjerne betydelig mer for bedre glass og sterkere ramme. Men det ser ut til at generelt sett er ferdigrammer kun å finne som billigvare uten fokus på kvalitet. Om en finner en rammetype som en liker og har stabil konstruksjon og festing kan en kanskje bytte ut glasset, men jeg aner ikke hva det ville kostet å få nytt glass.

Tor

Lenke til kommentar
særlig glasskvaliteten hvor matt/mattet glass er sterkt ønskelig

Jeg går ut ifra at du mener "syrebehandlet" glass. Jeg har ikke sett slikt selv, men har blitt frarådet det, da det skal gi dårligere kontrast/skarphet, rådet var å bare bruke det om bildet har sollys eller spot som peker rett inn.

Refleksjonsbehandlet (museumsglass) skal være noe annet. Jeg har sett demonstrasjon av dette, og det slående var at man ikke kunne se at det var noe glass i det hele tatt (måtte putte fingeren borti for å forsikre meg om det).

TVDiagram_MuseumGlass.png

TVDiagram_RefControl.png

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...