heltfeil Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Prøver å få installert en ny Hitatchi 500GB SATAII HDD i en gammel PC (HK: CT-6VIA3). BIOS har ingen referanser til ATA (og så vidt jeg kan se ble det aldri laget en bios oppdatering som har noen innstillinger i den retning). Ingen SATA-kontroller inkludert på HK (mye fordi denslags ikke var i krystallkulen enda når HK ble laget), så satt inn et SATA-I/II kontrollerkort. Dette dukker opp i POST, så langt så vel. Slipstreamet nødvendige drivere inn i XP PRO SP3 installasjons-CD (XP installeringsprogrammet finner ikke HDD'en uten disse driverene). Ved oppstart finner BIOS ikke HDD'en, men fortsetter til booting ved installasjons-CDen. HDD'en begynner å spinne ved oppstart og fortsetter med det så lenge PC'en er på. XP installasjon finner HDD'en, formaterer fint en passende OS partisjon (mindre enn 1xx GB selv om SP skulle fikse den gamle bugen) og kopierer over alle filene den trenger til HDD (også fysisk tydbart at HDD skriver). XP installasjon gjør første reboot. BIOS finner ikke HDD og går videre til booting fra installasjons-CD. Installasjons-CD starter fra scratch (bortsett fra at man ikke trenger lage noen partisjon denne gangen) og kopierer alle filene på nytt. Rebooter, rinse and repeat. Ved å lage en bootbar CD med Hitachi's eget DFT (Disk Fitness Test), kommer jeg ikke stort lenger, siden ikke den heller finner HDD'en. Hadde det ikke vært for at xp-installasjons CD-en finner den, kunne det vært mye forskjellig som er galt, men nå begynner jeg å gå tørr for ideer. At SATA-disker ikke blir funnet på gamle HK's er ikke noe nytt, men problemet er gjerne at win-installasjonen finner den heller. I dette tilfellet er det kun BIOS som ikke finner HDD og derfor restarter installasjons-prosess etter første boot. Håper noen har erfaring med en løsning, eller nyttige innspill til hva jeg kan gjøre for å få dette til å virke. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 For å ta det enkle først: Har du husket på å ta ut CD'en fra cd-rommen før reboot? Og så litt mer snacksy ting, la oss prate om bios-oppsettet Hvilke valg får du i bios mhp boot rekkefølge? Har du et valg hvor du kan krysse av for "Boot other devices" eller tilsvarende. Har du andre harddisker enn sata-disken koblet til? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Bare noen strøtanker .. 1) Støtter SATA-kontrolleren booting fra tilkoblede disker? - evt., støtter BIOS booting fra disker som er tilkoblet SATA-kortet? 2) Er slipstreamingen din "komplett"? Jeg mener, kan det være at du har drivere som er OK i "DOS-fasen" av installasjonen, men at du mangler drivere for "Windows-fasen" av installasjonen, dvs. første gang Windows skal starte opp fra harddisken? (Det begynner å bli lenge siden jeg puslet med dette selv, så husken er ikke helt god.) 3) Kan en SATA/IDE-konverter (adapter) være en alternativ løsning? - (Bruk av SATA disk på IDE bus.) Lenke til kommentar
heltfeil Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Hadde vært gøy om det var så enkelt. Det skal forøvrig aldri være nødvendig å endre bootorder fra diskett -> CD -> HDD, med mindre du vil ha en raskere booting (og det vil man jo). Men altså, om man fjerner install-CD og/eller setter HDD-0 som eneste tilgjengelige boot-medium og disabler "boot other devices" OG BIOS ikke kan finne HDD'en... da har den ikke mye å prøve boote fra. Men man slipper jo en endeløs boot/install loop. Har i prosessen rundt feilsøk fjernet all maskinvare untatt SATA HDD'en, skjermkort (ikke noe integrert på HK) og CD-romen. Tok forøvrig ut HDDen og kobla den til en PC som allerede kjører windows, og ganske riktig, de filene XP-installasjonen kopierer over til HDD før første boot ligger der. Så noe virker i hvertfall. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg holder en knapp på min teori #1 ovenfor .. Da vil du bare kunne bruke SATA-kontrolleren til ikke-bootbare disker. Men et SATA/IDE-adapter tilkoblet IDE-kontakten på hovedkortet burde fungere. Lenke til kommentar
heltfeil Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) 1. Vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut om SATA-kontroller kortet støtter booting fra tilkoblede disker. Ikke direkte flust med dokumentasjon, og har tatt det for gitt at det var mulig (er dette kortet forøvrig). Gir ikke alle kontrollere muligheten for booting fra tilkoblede HDD's? Evt. støtte fra BIOS når det gjelder noe som helst som angår SATA kan vi være sikker på at det ikke er. 2. Jepp, den installasjons-CDen er testet i en av test-PCene mine og installerer kontroller-driverne både før og etter første reboot. 3. Aldri vært borti en direkte IDE/SATA konverter som bruker IDE busen. Får se på det som en siste skanse, om det ikke skulle være mulig å få dette til på annen måte. Endret 6. oktober 2009 av heltfeil Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) 1. Vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut om SATA-kontroller kortet støtter booting fra tilkoblede disker. Ikke direkte flust med dokumentasjon, og har tatt det for gitt at det var mulig (er dette kortet forøvrig). Gir ikke alle kontrollere muligheten for booting fra tilkoblede HDD's? Evt. støtte fra BIOS når det gjelder noe som helst som angår SATA kan vi være sikker på at det ikke er. 2. Jepp, den installasjons-CDen er testet i en av test-PCene mine og installerer kontroller-driverne både før og etter første reboot. 3. Aldri vært borti en direkte IDE/SATA konverter som bruker IDE busen. Får se på det som en siste skanse, om det ikke skulle være mulig å få dette til på annen måte. 1. nebrewfoz har helt rett i #1, mange eldre hovedkort nekter å boote fra SATA disker koblet via PCI SATA kort. 3. Disse kjøpes billig på Deal Extreme f.eks http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7533 Endret 6. oktober 2009 av froggyler Lenke til kommentar
heltfeil Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 1. nebrewfoz har helt rett i #1, mange eldre hovedkort nekter å boote fra SATA disker koblet via PCI SATA kort. 3. Disse kjøpes billig på Deal Extreme f.eks http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7533 "1" Det er vel ikke det samme som at SATA-kontrolleren ikke støtter booting fra disk? At hovedkortet i utgangspunktet ikke støtter SATA sier i grunn seg selv, siden det ikke var påtenkt da hovedkortet var laget. Men SATA kontroller-kort er vel ikke kun laget for det scenarioet hvor du ikke har fler ledige SATA porter? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 1. nebrewfoz har helt rett i #1, mange eldre hovedkort nekter å boote fra SATA disker koblet via PCI SATA kort. 3. Disse kjøpes billig på Deal Extreme f.eks http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7533 "1" Det er vel ikke det samme som at SATA-kontrolleren ikke støtter booting fra disk? At hovedkortet i utgangspunktet ikke støtter SATA sier i grunn seg selv, siden det ikke var påtenkt da hovedkortet var laget. Men SATA kontroller-kort er vel ikke kun laget for det scenarioet hvor du ikke har fler ledige SATA porter? Problemet er at hovedkortet ikke gir deg noe valg til å boote fra enheter som er koblet til PCI portene. Jeg har f.eks et ASUS A8V hovedkort med SATA kontroller som kun aksepterer å boote fra de integrerte SATA kontrollerne og ikke fra ekstra SATA porter som innstalleres via tilleggskort i PCI sporet. Lenke til kommentar
heltfeil Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Altså hovedkortet som er problemet, ikke valg av SATA kontroller kort. Hadde det for meg at det skulle være mulig å kjøre en SATA disk som bootdisk på et hovedkort uten integrert støtte for SATA, uten å måtte kjøre den på IDE bussen. Produsenten av hovedkortet sluttet å lage hovedkort et par prosessor-generasjoner siden, så spørs om de slipper en BIOS-oppdatering med SATA-støtte med det første Men takk for all tilbakemelding. Får sette en gammel IDE-disk i som OS-disk og kjøre SATA'n som lagringsplass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå