Fur Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Heisann! Jeg har en pc som rett og slett slår seg av, tilsynelatende uten at jeg har gjort noe galt. Den har fungert fint lenge, men nå vil den ikke mer. Følgende skjer. Starter opp, logger på. Deretter kan det variere litt fra gang til gang hvor lenge den går, men det går såpass kort tid at det ikke kan være pga varme. Den er heller ikke full av støv. Etter ca 10 min, kan jeg skru den på igjen, for at det samme skal skje bare noen minutter etter. Edit: det er stasjonær pc, fujitsu siemens. Edit: skriveleif Forslag? Endret 6. oktober 2009 av schubby Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Du har nok rett i at den er full av støv. Det kan hende det er noko gale med harddisken, og det kan hende at det er eit slags virus. Du kan prøve å støvsuge den (Forsiktig) bak ved lufterillene, du får sannsynlegvis med deg litt støc då, og du slipper litt støv inne i maskinen. Du kan også, om det ikkje virker ta den med ned til ein el-butikk, kanskje du kan få hjelp der. Men det kan bli dyrt, om det er større skade på maskinen. Lenke til kommentar
Fur Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Du har nok rett i at den er full av støv. Det kan hende det er noko gale med harddisken, og det kan hende at det er eit slags virus. Du kan prøve å støvsuge den (Forsiktig) bak ved lufterillene, du får sannsynlegvis med deg litt støc då, og du slipper litt støv inne i maskinen. Du kan også, om det ikkje virker ta den med ned til ein el-butikk, kanskje du kan få hjelp der. Men det kan bli dyrt, om det er større skade på maskinen. Jeg må korrigere meg selv her, igjen.. Den er IKKE full av støv. Tydeligvis blitt ordblind på mine eldre dager.. Er det noen måte jeg kan sjekke om det er HD det er noe galt med? Virus kan jeg alltids søke etter, enn så lenge den står på da. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Skrur den seg av på et blunk, som om strømmen til maskinen kuttes, eller skrur den seg av som om du har bedt om å skru den av? Hvis det første hadde jeg sjekket cpu temperatur. Hvis det er dårlig kjøling på cpuen tar det ikke mange sekunder før temperaturen er alt for høy Dette sjekker du ved å gå inn i bios, varierer fra cpu til cpu hva som er ok temperatur, men hvis den holder seg under 60 grader tviler jeg på at det er det som er problemet. Virus kan få maskinen din til å skru seg av, men siden du ikke får skrudd den på igjen etter at den har skrudd seg av tviler jeg egentlig på at det er virus :S Er kanskje verdt å sjekke temperaturen på skjermkortet også, evt ta ut skjermkortet og teste det integrerte kortet i hovedkortet i stede. Lenke til kommentar
Fur Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Skrur den seg av på et blunk, som om strømmen til maskinen kuttes, eller skrur den seg av som om du har bedt om å skru den av? Hvis det første hadde jeg sjekket cpu temperatur. Hvis det er dårlig kjøling på cpuen tar det ikke mange sekunder før temperaturen er alt for høy Dette sjekker du ved å gå inn i bios, varierer fra cpu til cpu hva som er ok temperatur, men hvis den holder seg under 60 grader tviler jeg på at det er det som er problemet. Virus kan få maskinen din til å skru seg av, men siden du ikke får skrudd den på igjen etter at den har skrudd seg av tviler jeg egentlig på at det er virus :S Er kanskje verdt å sjekke temperaturen på skjermkortet også, evt ta ut skjermkortet og teste det integrerte kortet i hovedkortet i stede. Den skrur seg av slik som du beskriver først. Jeg nappet ut nettverkskabelen igår og kjørte scann, den har til nå ikke skrudd seg av.. så jeg vet da pokker hva det kan være. Får gå inn på bios å sjekke senere idag:) Takker uansett for hjelp og svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå