Gå til innhold

Dansk kommune velger Openoffice.org

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg jeg fikk det til på et vis.

men å si at det er enkelt er veldig overdrevet .

det rett og slet veldig knotete i forhold hvordan word løser det.

Jeg har aldri gjort det før og brukte ca ett minutt på å finne ut hvordan en gjør det. For meg er det enkelt og lett.

Grunnen til at du synes det er knotete i forhold til Word, er vel mest sannsynlig fordi du er vant til Word, tror du ikke?

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar
jeg jeg fikk det til på et vis.

men å si at det er enkelt er veldig overdrevet .

det rett og slet veldig knotete i forhold hvordan word løser det.

Jeg har aldri gjort det før og brukte ca ett minutt på å finne ut hvordan en gjør det. For meg er det enkelt og lett.

Grunnen til at du synes det er knotete i forhold til Word, er vel mest sannsynlig fordi du er vant til Word, tror du ikke?

Word har jo det Ribbongreiene som git nokså enkel tilgang til en del funksjoner, men som deg hadde jeg aldri gjort dette før, og bruker ikke OO.o mye og mener at om dette er vanskelig så kan man ikke være vandt med særlig konpliserte funksjoner i skriveprogram. Etter hvordan jeg toler utfordringen så tror jeg at jeg har fått det til (lekte meg litt ekstra med fargekanter inni rutene), i og med at elg-elg123 mener det er så vanskelig er jeg litt usikker ...

post-143435-1254938894_thumb.png

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

det kan jeg ikke nekte for.

forskjellen på hvordan man gjør det er ganske stor.

det er nettopp det at hvis en anbefaler å bytte fra word til writer så bør ikke forskjellen på hvordan man gjør ting og tan være for stor som det er her .

her var det bare en ting som skaper litt trøbbel . og det er neppe det eneste.

nå skulle jeg bare ønske at hjelpeteksten var oversatt til norsk siden mange av funsjonene ikke heter det samme på norsk og engelsk

Lenke til kommentar

det er nettopp det at hvis en anbefaler å bytte fra word til writer så bør ikke forskjellen på hvordan man gjør ting og tan være for stor som det er her .

nå skulle jeg bare ønske at hjelpeteksten var oversatt til norsk siden mange av funsjonene ikke heter det samme på norsk og engelsk

Så om man bruker Word som ikke benytter seg av Ribbon (eksempel Word 2003), så vil du anbefale dem å holde seg til den gamle utgaven, eller gå over til OO.o da utseendemessig og sikkert brukermessig er disse mer like enn en utgave av Word soom bruker Ribbon (eksempel Word 2007)?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Som en bruker som er vandt med Office XP så holdt jeg på å gå av skaftet når jeg blei servert en PC med Office 2007 på.

Fant plutselig ingenting lengere så hvordan man bruker software er en ren vanesak.

Når det er sagt liker jeg måten OOWrite håndterer tabeller på.

Uansett er det bye bye MS office for meg fra nå grunnet tidligere nevnte problemer.

Lenke til kommentar

Så om man bruker Word som ikke benytter seg av Ribbon (eksempel Word 2003), så vil du anbefale dem å holde seg til den gamle utgaven, eller gå over til OO.o da utseendemessig og sikkert brukermessig er disse mer like enn en utgave av Word soom bruker Ribbon (eksempel Word 2007)?

jeg bruker word 97.

nå er det forskjell på hvordan dialogbokser og funksjoner funger i word97 kontra writer i OOo og hvor menyvalgene og hurtigtaster er plaser hen i Word med Ribbon.

her tror jeg ikke MS har endre noe på måten man formatere en tabell.

ribbon gjør ikke stort mere en å erstatte menyen.

da jeg prøved en demo av word ( tror det var word) så var det ikke vanskelig å kjeene igjen det meste.

at andre kan få problemer ved en liten endring (enten man oppgraderer eller bytter produsent ) i programmene man bruker er forståelig

Lenke til kommentar

Helt klart et fornuftig valg.

Skoleelver vil kunne ta i bruk til enhver tid siste versjon av kontorpakken løsrevet fra hvilke økonomi foreldrene måtte ha. Kjøpepress på foreldre av utidig dyr programvare til hjemmet opphører. Tidligere versjoner av piratvare vil kunne byttes ut med en lovlig versjon.

En plattformuavhengig programvarepakke som Openoffice.org vil forhindre at skoleelver, foreldre osv. blir låst fast til en bestemt plattform. Dette vil på sikt bidra til bedre konkurranse på området.

Valget er også langt mer gunstig samfunnsøkonomisk; økte utgifter til opplæring og konsulenter vil så klart være mer gunstig siden dette finner sted lokalt, mot å skulle betale en «skatt» til et utenlandsk selskap som Microsoft.

Flere land innfører nå lovpålagt plikt for stat og kommune(som Danmark og Norge) til å tilby full støtte for det åpne formatet ODF. Istedet for å benytte to programvarepakker for dette vil innføring av Openoffice.org forenkle det hele.

Jeg ville være skrekkslagen dersom jeg var en del av ledelsen i Microsoft. Ikke pga. det økonomiske tapet dette vil føre til over tid(oppgraderinger osv.), ettersom dette for Microsoft er ubetydelig. Men ved tanke på ringvirkningene dette kan få. Dersom en kommune etter en viss tid kan vise til positive konsekvenser(som sparte midler som for kommunene kan bety mye, verdensøkonomien er jo ikke den beste for tiden, forhindring av lockin osv.), så vil andre statlige organer kunne vurdere å følge etter.

Største svakheten for spredning av FOSS programvare er manglende reklamering. Positivt omtale fra en slik kommune kan være svært effektiv. York Stock Exchange kjører Redhat, London Stock Exchange skifter nå til Linux og vi ser straks at andre børser følger med(som Olso Børs som nå vurderer det samme forutsett at skiftet er positivt).

Antall brukere der ute som fint kunne dekket sitt behov med Openoffce.org, men som i dag kjører overprisede MS Office er skremmende høyt. Vi får håpe stadig flere vil skifte.

Det artige med konkurranse er at dette er ubetinget positivt for brukere av MS sin melkeku.

Lenke til kommentar

for kommunene er det prisen som betyr alt. nå vet jeg ikke hva de betaler for ms office inkluder oplæreing .

det som er fakta er at det også vil koste noe for kommune å innføre et nytt system selv om selve systemet er gratis.

hvilke konkurrenter har man til O.O. når man ser bort fra betal programmene ?.

det eneste jeg har hørt om er starofice som virker til å være forsvunnet helt.

først vet man om ms office ( eller enkelt programmer derfra). så får man grei på OO for noen lit oppe i ledelsen ønsker sterkt å innføre det.

for mange vil de føle seg likke fastlåst i open office som de var I MS office.

her er det ikke filformatene som betyr noen , men hvordan programmet fungerer mot deg som bruker

det er ingen selvfølge at et annet open programpakke skal funger helt likt Open office.

uansett så ønsker nok de fleste å bruke samme systemet på pc-en hjemme som den på jobben

Lenke til kommentar

elg-elg123:

Innføringen vil kun være et midlertidig beløp, så med mindre dette er en midlertidig løsning for MS sine produkter, ikke så veldig relevant om det ikke er snakk om veldig store summer. Selv om mange lærer MS Office på skolen, vil det nok gå en del penger til opplæring på disse applikasjonene også, selv om denne opplæringen er billigere da det er flere som sikkert tilbyr opplæring på denne programvaren. Det kan alikevel være midlertidig, og kanskje også snu seg også om flere offentlige etater velger åpne løsninger.

Er det veldig viktig om man har andre løsninger enn OpenOffice som er frie? For det første så man man jo Gnome Office og Koffice, Lotus har vel også en kontorpakke. Løsningene er uansett åpne, så de vil nok ikke gå under så lenge det er interesse for dem, noe som er lite sannsynlig for OO.o. Om man ser på utviklingsmoddelen til opne løsninger så bringer denne modellen flere alternativer på markedet fremfor lukkede. Corel er vel nokså ubetydelig nå sammenlignet med hva det var, og MS har en del skyld å ta på seg grunnet boundling og diverse markedsstrategier som har vært fientlige overnfor konkurrentene. Det vil nok også være enklere å kunne benytte seg av en annen fri løsning om man allerede baserer seg på en fri løsning, enn å benytte seg av en annen fri eller lukket løsning om man benytter seg av en lukket løsning.

Det er nok mer enn en person som avgjør slike valg, og litt mer gjennomtenkt enn at ideen popper opp i en eller annen sitt hode og er ute på desktoppen dagen etter.

Tror man vil føle seg mindre fastlåst til OpenOffice enn MS Office.

Tror også bruken av fri prigramvare vil gjøre det enklere å benytte seg av disse programmene hjemme da det sikkert er en del som ikke ønsker å bruke masse penger på å kjøpe den kommersielle løsningen. I tillegg eksisterer også OOo for flere OS enn MS Office, noe som i MS sitt tilfellet begrenser enkelte til å jobbe hjemmenifra med MS sin programvare.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...