Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke. Merkelig BIOS melding


Anbefalte innlegg

Hei...

Har fått et svært irriterende problem etter jeg fikk maskinen tilbake fra reparasjonen.. Maskinen hadde ligget ute i garasjen en regnfull uke etter et LAN(ja, jeg vet hvor dumt det var:p) og etter det virket den ikke. Jeg sendte den da på reparasjonen og der fant de ut at strømforsyningen hadde gått og no BIOS greier måtte byttes. Da jeg fikk den tilbake virket den en hel dag før den begynte å få noen merkelige beskjeder på oppstart... Jeg hadde ikke særlig bruk for pcen på den tida av en eller annen grunn, så jeg lot den stå enda en uke(nei, ikke i garasjen;p) før jeg tenkte "kanskje ved et mirakel, så funker den igjen":p og mirakuløst nok funket det. den startet opp og funket som bare det. men senere samme kvelden skrudde jeg den av. dagen etter skulle jeg skru på pcen igjen, men så kom problemet nok en gang..

 

 

de formaterte forresten maskinen etter reparasjonen og de innstallerte driverne og alt.. kan de ha installert feil BIOS driver? Oo... første som kommer opp er denne meldingen.

 

Boot Block Compatible Version Ver .010

Bad BIOS checksum. Starting BIOS Recovery

 

Checking for floppy...

Floppy not found!

Checking for CD-ROM...

CD-ROM not found!

 

....and to infinity. de fire siste linjene der kommer om og om igjen...

 

noen som har no peil?:s maskinen funker helt 100 når den først starter:p og ja, jeg har restartet den tjue ganger

Endret av Tvitsj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS checksum har ingenting med batteriet å gjøre. Da heter det CMOS checksum.

 

BIOS checksum betyr enten at koden i BIOS er korrupt (f.eks ved feil under flashing) eller hardwarefeil.

 

Det er ingen "BIOS driver", det har ikke med noe som er installert på disken å gjøre. BIOS ligger på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Kommer samme meldingen opp om ikke harddisk er koblet i? Hvis ikke hadde jeg prøvd en biosflash. Biosoppdatering finner du her:http://support.asus.com/download/download_item.aspx?product=1&model=A8N32-SLI%20Deluxe Men det kan kanskje være litt køddent å gjøre hvis du aldri har gjort det før :p Kan kanskje lese på forumet her eller en guide eller noe

Lenke til kommentar
Kommer samme meldingen opp om ikke harddisk er koblet i? Hvis ikke hadde jeg prøvd en biosflash. Biosoppdatering finner du her:http://support.asus.com/download/download_item.aspx?product=1&model=A8N32-SLI%20Deluxe Men det kan kanskje være litt køddent å gjøre hvis du aldri har gjort det før :p Kan kanskje lese på forumet her eller en guide eller noe

 

trenger jeg bare dra ut S-ATA kabelen og den kabelen ved siden av (fikk opp samme meldingen hvertfall)? det bioflash greiene skjønte jeg ikke mye av.. du mener jeg skal installere BIOS greiene på en minnepenn (aka flash drive?) og sette den i pcen? hadde vært fint om noen kunne tilbudt seg å lete etter en sånn tutorial:P prøvde å søke litt nå, men søkeordet 'bioflash' fikk opp 0 resultater på forumet iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...