johney Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei! Jeg har noen multiple choise oppgaver med fasit jeg gjerne skulle hatt forklaring på. Hvis du er flink i makroøkonomi, hadde jeg satt stor pris på om du kunne gitt forklaringer på følgende oppgaver: R = riktig svar Oppgave 8 I perioden 1997-2007 har vi for et land følgende årlige gjennomsnittlige vekstrater: Vekst i total faktorproduktivitet = 2,5 % per år, vekst i kapitalintensiteten = 3,6 % per år og vekst i realkapitalen = 4,4 % per år. Dessuten har realkapitalens gjennomsnittlige inntektsandel vært 25 % i denne perioden. Da har den årlige prosentvise veksten i reelt bruttonasjonalprodukt i dette landet vært: a) 3,4. b) 4,2. R c) 5,1. d) 4,4. Oppgave 11 Anta at vekstraten til pengenes omløpshastighet er negativ, samtidig som vekstraten til BNP er lik null. Hvis kvantitetsligningen gjelder, må a) positiv vekst i pengemengden føre til inflasjon. b) fall i pengemengden føre til deflasjon. R c) en konstant pengemengde føre til inflasjon. d) en konstant pengemengde føre til et stabilt prisnivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå