Gå til innhold

EOS 450D? Vinglepetter trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at dere ikke går lei av sånne her spørsmål, men jeg skal kjøpe mitt første speilreflekskamera og sliter litt med å bestemme meg. Både for kamera og første objektiv.

Jeg er student og har ikke sånn fryktelig mye penger til dette. Jeg har nå et Canon S3IS. På mange måter et greit kamera med litt valgmuligheter på lukkertid, ISO og blender, og som det absolutt går å ta gode bilder med, men det er en helt annen verden når jeg får låne speilreflekskameraer å leke meg med. Jeg tar mye bilder av hunder i fart. Dette klarer kamera jeg har nå greit nok i godt lys, men det skal ikke mye til før det begynner å slite i kombinasjonen lite lys og fart. Det gjør selvfølgelig alle kameraer, men jeg ønsker noe litt bedre på dette området. Men det jeg faktisk føler det kameraet jeg har nå svikter mest på er på naturbilder. Spesielt makro. I tillegg til dette blir selvfølgelig kameraet brukt til å ta bilder av folk og minner.

Kameraet jeg har sett mest på er Canon EOS 450D og 500D. Foreløpig heller jeg mot 450D utelukkende pga pris, men jeg er åpen for å ombestemme meg der. Såvidt jeg kan se er det en del detaljforskjeller på disse kameraene som f.eks. at 500D har flere ISO muligheter og høyere på Effective pixels, Sensor photo detectors og Pixel density. Dette høres jo vel og bra ut, men hvor stor forskjell vil jeg merke på dette? Er det verdt å gå opp i pris og velge 500D? Andre forskjeller på de to kameraene?

Jeg skulle veldig gjerne hatt et 50D, men der er det igjen prisen som hefter.

Når det gjelder objektiv har jeg sett en del på Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. Rett og slett fordi det dekker et stor område og det er greit når jeg i starten bare vil ha råd til ett objektiv. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke akkurat hvor stor forskjell det er i pris, men skulle jeg gått opp, ville jeg heller valgt 50D da. Anbefaler 450D, et ypperlig kamera. Holder sikkert lenge det. Jeg hadde 400D, kjempebra kamera det også, nesten eneste grunn til at jeg "gikk opp" var at jeg fotograferer mye med macro objektiv, og den Live view på 50D er kjekk å ha da. Men nå har vel 450 det også. Så jeg ville spart de kronene som 500D koster ekstra, og heller lagt det i et godt objektiv. Å ha video på et speilrefleks ser ikke jeg så mye vits i. Men delte meninger sikkert om det også.

RandiA

Lenke til kommentar
Vet ikke akkurat hvor stor forskjell det er i pris, men skulle jeg gått opp, ville jeg heller valgt 50D da. Anbefaler 450D, et ypperlig kamera. Holder sikkert lenge det. Jeg hadde 400D, kjempebra kamera det også, nesten eneste grunn til at jeg "gikk opp" var at jeg fotograferer mye med macro objektiv, og den Live view på 50D er kjekk å ha da. Men nå har vel 450 det også. Så jeg ville spart de kronene som 500D koster ekstra, og heller lagt det i et godt objektiv. Å ha video på et speilrefleks ser ikke jeg så mye vits i. Men delte meninger sikkert om det også.

RandiA

Takk for svar! Ja, det er akkurat sånn jeg tenker også. Grunnen til at jeg nevner 500D er om det er noen foreler med dette som jeg ikke har klart å lese meg til. Videofunksjon ser ikke jeg noen vits i heller. Trenger jeg video til noe bruker jeg bare gamlekameraet. Det har faktisk en ganske ok videofunksjon.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke trenger video, så er 450D et bedre valg. Du får også mer penger til optikk.

18-200mm-en gir deg et stort brennviddeomfang; men det går på bekostning av lysstyrke og optisk kvalitet. Du bør tenke over om du vil heller ha flere objektiver med bedre optisk kvalitet, men dekker et kortere område. I såfall er Tamron 17-50mm f/2.8 et objektiv vi ofte anbefaler.

Tom

Lenke til kommentar

Vinglepetter,det er du det :)

I følge de andre trådene dine burde du nå begynne å få et viss innblikk i hva som passer for deg,og lese mer gjør deg bare mer usikker :p

Ville absolutt ikke kjøpe en superzoom 18-200/250/270,av det jeg kan lese i denne og de andre trådene dine tror jeg den vil komme til kort for den type fotografering du nevner.Når man har et såpass stort brennviddegap vil det inngi en del komprimisser,typiske avvik er dårlig gjengivelser på minste/største brennvidde,treig autofokus og veldig avhengig av lys.

Jeg vil foreslå 450D og kitobjektivet 18-55 med IS "innebygget stabilisering" eventuelt normalzoomen Tamron 17-50 f/2.8 som nevnt av Tomsi,denne får du nå også med stabilisering.

Og nå når vi nærmer oss julen,så kan man sette opp noen objektiver på ønskelisten :w00t:

Når det gjelder en tele ville jeg anbefale Canon 55-250 IS et rimelig zoomobjektiv som yter godt.

Macro er det litt uvisthet om,da man må velge mellom blomster eller innsekter noe mitt imellom er Tamron 90mm.

Man har også Canon 50mm f/1.8 et kjempefint og veldig rimelig moderat teleobjektiv med fast brennvidde som man kan leke seg med angående dof.

Man kan også føre disse produktene på en julegave ønskeliste stativ,veske/bag,minnekort og renseprodukter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For prisen du betaler for 450D + 18-200mm får du samme kamerahus med Tamron 17-50mm f/2.8 og Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS.

Å dele brennviddeomfanget opp i to objektiver gir deg bedre optisk kvalitet og ikke minst; en normalzoom med særdeles god optisk kvalitet. Du vil være bedre rustet i svak belysning, samt at du i større grad vil kunne skille motivet fra bakgrunnen ved portrettfotografering (pga. større blenderåpning). Samtidig får du en telezoom som yter bedre enn EF-S 18-200mm IS, spesielt i den lange enden.

Men sant skal sies. EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS er nok den beste superzoomen til Canon, kanskje sammen med Tamron 18-270mm f3.5-6.3 VC.

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen. Hehe og ja Nautica, du har helt rett. Forrige omgang hadde jeg vel egentlig bestemt meg, men så kom det noen uventa utgifter og jeg måtte legge planene på hylla en stund. Og da begynner man jo å fundere igjen. Hehe jeg har sikkert ikke godt av å tenke så mye og tenkte ikke på at jeg kunne søke etter gamle tråden. Egentlig burde jeg bare skynde meg å hoppe i det nå mens jeg har penger. Som student er ikke det noen selvfølge :p

Men da kom dere med det andre alternativet jeg hadde tenkt på til objektiv, og det høres jo veldig fornuftig ut. Og flott med utdypende forklaring! Av hus er som jeg tenkte 500D ikke noe poeng, så da står jeg igjen med 450D og litt mer penger til objektiv. Jeg har fryktelig lyst på 50D, men det var de penga da...Men jeg tror egentlig jeg i første omgang har nok å utvikle meg på med 450D. Er jo ikke bare kamera det står på... og objektivene passer vel til begge hvis jeg skulle ville oppgradere huset etterhvert? Makro må nok vente litt, men takk for tips der og.

Stativ har jeg, men veske/sekk og minnebrike kommer selvfølgelig også med i prisen. Og renseprodukter ja, det hadde jeg glemt.

Edit: Foresten. Er det noen som har erfaringer med forskjellen på Tamron 17-50 F/2,8 med IS og KIT-objektivet 18-55 IS? Sånn utover at Tamron-objektivet kanskje er bedre under dårlige lysforhold?

Endret av Sirissen
Lenke til kommentar

Objektivene du kjøper vil også virke på 50D (eller 60D eller 70D eller ...) når du velger å oppgradere.

Rensesett ville jeg ventet med - kjøp heller en skikkelig blåsebelg. En såkalt øreskyller (?) på apoteket er en billig løsning hvis du ikke kjøper en Giottos Rocket ...

Tin

Lenke til kommentar
Jeg vil foreslå 450D og kitobjektivet 18-55 med IS "innebygget stabilisering" eventuelt normalzoomen Tamron 17-50 f/2.8 som nevnt av Tomsi,denne får du nå også med stabilisering.

Jeg kan ikke finne Tamronobjektivet med bildestabilisator jeg...

Edit: Tulla. Jeg fant det hos japan photo, men de har ikke på lager. Får lete videre da.

Edit 2: Men hva er forskjellen på bildestabilisatorer som kalles VC og IS?

Endret av Sirissen
Lenke til kommentar

Edit: Tulla. Jeg fant det hos japan photo.

Edit I. Dem har ikke fått den i butikkene ennå.

Edit II. Alle har sine egne benevnelser på alt,finnes ikke noen standarer der.Og IS/VC er akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Edit: Tulla. Jeg fant det hos japan photo.

Edit I. Dem har ikke fått den i butikkene ennå.

Edit II. Alle har sine egne benevnelser på alt,finnes ikke noen standarer der.Og IS/VC er akkurat det samme.

Aha, det forklarer ting. Takk for kjapt svar. Vet du når de får det? Kan jo ringe dem å spørre. På scandinavianphoto.no står det at de har bestilt fra leverandør, men ubekrefta leveringstid.

Lenke til kommentar

Tror nesten du får sende dem en mail eller noe sånt.

Det at noen sier at de har den på lager eller at kommer i løpe av noen dager kan være et knep for og få kjøpere til å legge inn en bestilling,det du da opplever er at du får en mail tilbake med at det blir noen dager forsinket og noen dager senere tilsvarende mail og sån forsetter de helt til de får sendt varen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...