Orjanp Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Har en Lenovo Thinkpad T400. Batteriet har en kapasitet på 56160 mWh. Nå etter en tids bruk, så klarer ikke laderen å lade det opp til mer enn 47620 mWh. Ladingen stopper der. Er det noe som kan gjøres for å klare å lade batteriet mer? # cat /proc/acpi/battery/BAT0/info present: yes design capacity: 56160 mWh last full capacity: 47620 mWh battery technology: rechargeable design voltage: 10800 mV design capacity warning: 2381 mWh design capacity low: 200 mWh capacity granularity 1: 1 mWh capacity granularity 2: 1 mWh model number: 42T4653 serial number: 10425 battery type: LION OEM info: LGC # cat /proc/acpi/battery/BAT0/state present: yes capacity state: ok charging state: charged present rate: 0 mW remaining capacity: 47620 mWh present voltage: 12553 mV Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Har en Lenovo Thinkpad T400. Batteriet har en kapasitet på 56160 mWh. Nå etter en tids bruk, så klarer ikke laderen å lade det opp til mer enn 47620 mWh. Ladingen stopper der. Er det noe som kan gjøres for å klare å lade batteriet mer? Maks batterikapasitet vil uansett gå ned over tid, men et tap på 17% er litt mye. Har du tatt skikkelig vare på batteriet (lad helt ut og opp igjen regelmessig)? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Var klar over at levetiden går ned etterhvert. Men var litt usikker på akkurat hva som ble svekket. Men det er altså hvor mange watt batteriet kan ta opp igjen som svekkes. Jeg bruker maskinen mye, så batteriet lades ut og opp igjen et par ganger om dagen. Svært sjelden starter jeg ladingen før batteriet er tomt. Det er også sjelden at den står på lading når batteriet er fullt. Så jeg skulle tro at det vedlikeholdes så godt som mulig. Endret 6. oktober 2009 av Orjanp Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 At strømledningen er i når batteriet er fullt gjør ikke noe med nyere laptop-batterier uansett. Hvis du bruker batteriet veldig mye kan det jo være vanlig "wear and tear". Nøyaktig hvilke tall du kan forvente kan du sikkert finne ut av ved å anvende litt Google-fu på batteriprodusenten / modellen. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Etter å ha tømt batteriet helt flere ganger ved at maskinen slo seg av grunnet tomt batteri, er nå kapasiteten gått opp til 54000mWh. Så det er en klar forbedring. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg tar ut batteriet når jeg sitter hjemme med pcen , bruker bare strømkabel. Burde jeg alså ikke gjøre dette når pcen er av nyere dato ? Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg tar ut batteriet når jeg sitter hjemme med pcen , bruker bare strømkabel. Burde jeg alså ikke gjøre dette når pcen er av nyere dato ? Det skal ikke være nødvendig, nei. Litt tap i kapasitet får du uansett hvor "pent" du behandler batteriet, men det å stå i samtidig med strømkabel tilkoblet skal ikke skade batteriet. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Etter å ha tømt batteriet helt flere ganger ved at maskinen slo seg av grunnet tomt batteri, er nå kapasiteten gått opp til 54000mWh. Så det er en klar forbedring. Dette skal du være forsiktig med, for det er dette sammen med varme som dreper batteriene raskt. Du bør slå av pc'en når du har 5% igjen. Også heller lade helt ut kanskje annenhver uke for å rekalibrere batterisensoren. Jeg tar ut batteriet når jeg sitter hjemme med pcen , bruker bare strømkabel. Burde jeg alså ikke gjøre dette når pcen er av nyere dato ? Hvis du lar pc'en stå lenge på samme sted så ville jeg tatt utav batteriet for varme er batteridreper deluxe. Endret 13. oktober 2009 av 2mmy91 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå